(15.20 hodin)
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já se přiznám, že jsem ten bod, který je dnes předmětem jednání, četl možná správně jako interpelaci na předsedu vlády, a nikoliv jako interpelaci na předsedu strany. To si myslím, že je drobný rozdíl. Přesto se pokusím v obecné poloze odpovědět a s případnou interpelací vás odkáži na ministra této vlády, nebo spíše ministryni, která to má přímo v referátu a bude se tím moci zabývat, i když si myslím, že to je spíš záležitost samosprávy v Hradci Králové. Ale souhlasím s tím, že pokud by se prokázalo, že byl tento člověk propuštěn z důvodů svého náboženského přesvědčení, že je to minimálně politováníhodné a je to dokonce porušení zákona.
Já chci ale obecněji říci k tomu, že my jsme se po roce 1989 vrátili do společenství svobodných svébytných národů nebo států, a mimochodem, Listina práv a svobod byla vtělena do naší ústavy, což samozřejmě zakládá vůbec to, abychom se lidskými právy zabývali a dávali lidem základní jistoty. Jsme samozřejmě členy celé řady jiných organizací, kodifikovali jsme celou řadu jiných mezinárodních smluv a dokumentů. Správně jste přečetla v našem programovém prohlášení, že se budeme intenzivně věnovat lidským právům a budeme respektovat svobody, ochrany lidských práv a práva menšin. Mimochodem, stanovili jsme si i zcela konkrétní cíle, které by praktickým způsobem realizovaly ochranu těch osob, které patří ke zranitelným skupinám, vyloučeným skupinám v české společnosti, jako jsou děti, senioři, zdravotně postižení, mentálně postižení nebo bezdomovci, což je zrovna teď aktuální problém. Patří to mezi naše priority a není to jenom deklarace, protože na rozdíl od jiných vlád my samozřejmě budeme navazovat na vše pozitivní, co v té oblasti bylo vykonáno, ale jako první vláda jsem speciálně na tuto problematiku stanovili ministra bez portfeje, právě ministryni Džamilu Stehlíkovou, protože jsme se důvodně obávali, že většina předsedů vlád, pod které tato problematika na Úřadu vlády spadala, to vykonávala spíše formálně a ta zjištění, která byla zjištěna v terénu, nebyla ani legislativně, ani exekutivně systémově řešena. Proto jsme tuto záležitost mimo jiné svěřili do gesce samostatné ministryně, kterou tímto informuji, že bude interpelována zřejmě ve stejné věci.
Já sám se na tu věc, samozřejmě ne jako předseda vlády, ale jako předseda strany, což beru jako osobní iniciativu, samozřejmě podívám. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tolik odpověď. Paní poslankyně se s ní spokojí, nebo nespokojí? Prosím.
Poslankyně Hana Orgoníková: Děkuji, pane premiére, ale ještě to trošičku upřesním. Když nám ODS a její koaličníci zvolili našeho člena do rady z kvóty ODS jako konstruktivního opozičníka, doporučili jsme mu, aby se snažil začlenit naše body volebního programu do programu koalice, a že se staneme členy koalice, což jeho zvolením stejně jsme. Už to ale není možné. Nemůžeme být v koalici s lidmi, kteří porušují lidská práva.
A ještě takový drobný dotaz. Pane premiére, myslíte si, že spějeme do doby temna a že je nám třeba nového Komenského?
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére, co si o tom myslíte?
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Do doby, než se prokáže, že tajemník předmětného Krajského úřadu v Hradci Králové byl opravdu - tajemník, nebo já nevím, ten funkcionář, jehož jméno jste neuvedla - byl opravdu vymístěn z důvodů náboženských, do té doby bych pokládal vaše formulace za nebezpečné, protože to jasné do této chvíle není.
Jestli směřujeme do doby temna, to netuším. Komenského bychom potřebovali, nebo mnoho Komenských. Možná bychom se k nim měli chovat lépe než naši předkové k Janu Amosovi, kteří se k němu chovali hanebně.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Petra Bratského. To je ta novela zákona o regulaci reklamy a možné sankce Evropského soudního dvora. Teď prosím, máte příležitost.
Poslanec Petr Bratský: Dobrý den. Pane předsedo, vážený pane premiére, Evropská komise v říjnu loňského roku adresovala České republice oficiální výtku týkající se nepřesné transpozice evropské směrnice 2003/33/ES do českého práva. Směrnice upravuje problematiku reklamy na tabákové výrobky a sponzorství souvisejícího s tabákovými výrobky. Česká republika provedla tuto transpozici až zákonem č. 25/2006 Sb., z ledna minulého roku, tedy ještě v minulém volebním období, ačkoliv tak měla učinit nejpozději do 31. července 2005. Navíc šlo o transpozici nepřesnou, která se nyní tedy stala předmětem říjnové výtky Evropské komise. Jako příklad je uváděn motocyklový závod Velká cena Brna, oficiálně pojmenovaný názvem jedné ze známých značek tabákových výrobků. To pak bylo mimo jiné i díky přímému přenosu do celé Evropy vyhodnoceno jako stav…
Nesmějte se tam, prosím, rušíte nás...!
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, je to pravda. Prosím vás o klid.
Poslanec Petr Bratský: … který je v rozporu s uvedenou směrnicí. Česká republika říjnovou výtku uznala a slíbila zjednat nápravu společně s transpozicí české evropské směrnice týkající se nekalých obchodních praktik, což se očekává v červnu roku 2007.
Rád bych se zeptal, pane premiére, zda je vládě známo, že Evropská komise následně vyjádřila námitku, že červnový termín je nepřiměřeně dlouhý. Patrně i pod dojmem opožděné a nepřesné transpozice předchozí směrnice, která padá na hlavu předchozích vlád, nemá důvěru v to, že to zvládneme včas. Hrozí nám dokonce postihem a žalobou u Evropského soudního dvora, což by mohlo znamenat i finanční sankce ve výši nejméně deset milionů eur. Jak jsme mohli v uplynulých dnech zaznamenat ze sdělovacích prostředků, tažení proti kouření, tabákovým výrobkům i reklamě na ně nabývá na síle a Evropská unie tomu bude věnovat i nadále velkou pozornost. Od České republiky se v zájmu zdraví občanů očekává, že se k těmto snahám připojí daleko aktivněji, než činila doposud. Jednou z možností je právě urychlené upřesnění transpozice evropské směrnice.
Prosím pana premiéra o informaci, jak bude v této věci vláda postupovat, jak konkrétně ve věci směrnice, tak i obecně ve vztahu k problematice kouření všech věkových skupin obyvatelstva. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Stihl jste to. Prosím, pane předsedo vlády.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Pane předsedající, kolegyně, kolegové, využiji této interpelace pro trochu obecnější zamyšlení, protože to není tady jenom exhibice, ale také je to pro vzájemnou edukaci.
Ministr Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády, předložil na minulé vládě a schválili jsme dokument, který mapuje všechny problémy související s harmonizací, transpozicí ECU a evropských směrnic do naší legislativy. Já teď bez jakýchkoliv emocí, aniž bych chtěl zvýrazňovat podíl minulých vlád na nedostatcích, chci říci, že je v několika oblastech velký problém. Někde už jsme byli, jak víte z médií, odsouzeni, někde k tomu mílovými kroky směřujeme, a proto se vláda primárně bude zabývat těmi oblastmi legislativy a takto bude upraven legislativní plán vlády, který bude právě tyto záležitosti přednostně řešit a kolizi s acquis communautaire v naší legislativě odstraňovat.
Ten problém, o kterém hovoří pan poslanec Bratský, je samozřejmě vládě znám. Návrh je v současné době v Legislativní radě vlády a 5. 2. 2007 bude projednán v pracovní komisi Legislativní rady vlády pro veřejné právo. Odůvodněné stanovisko Evropské komise jsme dostali 18. října 2006 a samozřejmě jsme odůvodněnost námitek Komise uznali. Sdělili jsme, že zjednáme nápravu, že budeme transponovat směrnici k nekalým obchodním praktikám. To je ta směrnice 2005/29/ES. Komise vyjádřila uspokojení, že akceptujeme námitky, nicméně, jak pan poslance správně uvedl, vyjádřila výhrady k datu přijetí novely zákona o regulaci reklamy s tím, že tuto dobu považuje za nepřiměřeně dlouhou. Proto jsme uspíšili přípravu novelizujícího předpisu. Proto jsme vypracovali samostatnou novelu zákona o regulaci reklamy, která obsahuje pouze toto ustanovení, které odstraňuje tu drobnou, ale přesto zásadní nepřesnou transpozici směrnice v tabákové reklamě. Jak k ní došlo, k tomu nemá cenu se vracet, protože ten proces už ani ve Sněmovně, ani v Senátu nebylo možné ovlivnit, a já se teď k tomu ani nechci vracet. Nemám pocit, že by to byl náš problém.
To znamená, ten problém známe, ale je daleko obecnější. Myslíme si a máme to i v programovém prohlášení, že právě tyto oblasti, kde hrozí sankce, kde se to blíží k hrozbě sankce, nebo dokonce kde už chceme sankce zmírnit, bude vláda překládat možná drobné novely. Já vás tímto žádám o to, abyste při schvalování těchto drobných transpozičních novel aktivně spolupracovali. Děkuji.
***