(17.10 hodin)
(pokračuje Němcová)

Zahajuji projednávání bodu 6. Ale ještě předtím, než jej uvedu, oznámím, protože se jedná o sněmovní tisk 85, Sněmovně, že jsem obdržela veto ke zrychlenému projednávání podle § 90 odstavec 2 právě u sněmovních tisků číslo 85, 86, 111 a 120. Prosím tedy zpravodaje k těmto tiskům, aby vzali na vědomí tuto skutečnost. Oznámím ji ještě vždy při projednávání konkrétního návrhu.

 

Nyní se tedy věnujeme bodu

 

6.
Návrh poslanců Michaely Šojdrové, Pavla Svobody a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 85/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Jak jsem řekla, bylo navrženo, abychom tento návrh projednali podle § 90 odstavec 2, ale mám proti tomuto postupu předloženo písemné veto, a proto nyní oznámím, že stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 85/1.

Prosím, aby za navrhovatele uvedl tento návrh pan poslanec Pavel Svoboda. Prosím, máte slovo, pane kolego.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vám předložil poslanecký návrh zákona, kterým by se měl měnit zákon číslo 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění všech změn a doplňků.

Tento zákon, který předkládáme, se týká, když to zkrátím, problematiky společného zdanění manželů. Pokud máte před sebou sněmovní tisk číslo 85, vidíte, že se tato změna týká § 13 odstavec 6 zákona o daních z příjmů, ve znění všech změn a doplňků, kdy se tento paragraf a tento odstavec doplňuje o větu: Společné zdanění manželů lze uplatnit i v případě, že některý z manželů po ukončení zdaňovacího období zemřel, pokud manželé splnili podmínky podle odstavce 1.

Podle současného znění § 13a odstavce 6 zákona o daních z příjmů musí společné zdanění uplatnit každý z manželů ve svém daňovém přiznání, které podávají oba manželé ve stejné lhůtě. Pokud např. jeden z manželů před termínem pro podání daňového přiznání zemřel, přičemž splnil všechny ostatní podmínky, především odstavce 1 tohoto paragrafu, není splněna zákonná podmínka, že daňové přiznání podávají oba manželé. A to je právě problém, který se snažíme touto změnou a touto zákonnou cestou změnit. Z důvodů zamezení tvrdosti se proto navrhuje zákon výše uvedeným způsobem doplnit o větu, kterou jsem citoval před malou chvílí.

U předloženého návrhu nelze vyčíslit finanční dopady do státního rozpočtu, neboť nelze předpokládat, kolika manželství se nešťastná událost úmrtí dotkne. Z případů roku 2006 lze usoudit, že půjde řádově o desítky případů, tedy dopad na státní rozpočet bude řádově v desítkách a stovkách tisíc korun. Tento návrh by neměl mít žádné dopady na rozpočty krajů a obcí.

Návrh není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky ani s mezinárodními smlouvami, podle článku 10 Ústavy České republiky. Předkladatel rovněž konstatuje, že je v souladu s komunitárním právem Evropské unie.

Současně předkladatel navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení podle § 90 odstavce 2 zákona 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů. Důvodem pro tento návrh je, aby tato právní úprava mohla být použita ještě pro zdaňovací období roku 2006, aby byl zákon přijat a publikován v co nejkratší době, nejdéle do doby určené pro podání přiznání k daním z příjmů za rok 2006, tedy nejpozději do 31. 3. 2007. Účinnost zákona navrhujeme dnem jeho vyhlášení. Důvodem pro tento postup je tedy nutnost, aby zákon nabyl účinnosti co nejdříve s ohledem na jeho použití pro zdaňovací období roku 2006.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Pavlu Svobodovi. Prosím, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Požádám zároveň o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Rafaje. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak zástupce předkladatelů zde sdělil, jedná se o velmi jednoduchou úpravu zákona o dani z příjmů, a to o úpravu znění § 13 odstavce 6. Jedná se zde o společné zdanění manželů. Jedná se jim v této úpravě o to, aby pokud jeden z manželů zemře před podáním daňového přiznání, ale po uplynulé daňové době, mohl ten druhý, který se staral o dítě, podat daňové přiznání i za druhého. Chceme mu toto umožnit.

Tento problém není v tom, že bychom neměli zájem na tom, aby toto prošlo, ale současně souhlasím s vládním vyjádřením, kterým vláda vyslovila s tímto účelem souhlas, ale zároveň navrhla, aby byl návrh dopracován, a to zejména z hlediska systematičnosti a úplnosti, aby v praxi plně vyhovoval účelům, pro který je navrhován. S tímto souhlasím a navrhuji propustit do dalšího čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku, táži se tedy na to, zda se někdo chce do této debaty zapojit. Jako prvního vidím pana poslance Michala Doktora. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, vystoupím pouze s několika připomínkami, které se týkají sněmovního tisku 85. Tím návrhem je novela zákona o dani z příjmu.

Vzhledem k vystoupení zástupce předkladatele i vzhledem k vystoupení pana zpravodaje je nepochybně nutné vzít v potaz a akceptovat veto, které vznesl klub sociální demokracie proti zrychlenému projednávání. Pro korektnost bych chtěl doplnit, že i poslanecký klub ODS připravil podpisový arch pro zablokování zrychleného projednávání.

Tím důvodem nebylo jenom stanovisko vlády. Ona je to svým způsobem zvláštní, pikantní situace, ale je třeba si uvědomit, že účinky režimu společného zdanění manželů, jak byly zavedeny do daňového zákona, se naplno projevovaly až v roce 2006. Přestože účinky jsou těžko měřitelné, už dnes lze říci, že tak jak bylo společné zdanění v roce 2005 avizováno a jeho zavedení představováno jako moderní prvek daňového systému zejména s odkazem na praxi v západoevropských zemích, tak je třeba říci, že dnes je od něj velmi rychle upouštěno. Jedním z důvodů je velký rozdíl mezi tím, nakolik byly predikovány účinky tohoto zvýhodnění, se skutečností. A bohužel i praxe a skutečnost za daňové období roku 2006 v České republice ukazují, že jak bylo komplikované udržet instrument společného zdanění manželů na uzdě ve smyslu směrem ke kázni daňových poplatníků v zahraničí, stejně komplikované je to i v naší zemi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP