(Jednání pokračovalo v 15.05 hodin.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nyní přistoupíme k hlasování o jednotlivých návrzích v pořadí, v jakém byly podány.

Než tak učiníme, o slovo požádal pan ministr Langer. Pane ministře, máte slovo.

Já bych poprosil kolegy napravo i nalevo, aby se usadili, ztišili se, aby pan ministr mohl hovořit.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřil z tohoto místa jako ministr vnitra k jednomu návrhu, který padl v rámci projednávání návrhu pořadu schůze, a to zřízení vyšetřovací komise, která by se měla zabývat prací Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu a dalších útvarů Policie České republiky s celorepublikovou působností.

Platí, že Parlament je suverén, nicméně i Parlament a Poslanecká sněmovna se musí řídit platnými právními předpisy, zákony, ústavou a Listinou základních práv a svobod.

Ze zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, vyplývá možnost zřídit vyšetřovací komisi, a to ve věci veřejného zájmu. Nicméně - a prosím o pečlivé vnímání mých slov - z žádného ustanovení tohoto zákona nelze dovodit, že vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny by měla oprávnění zasahovat do činnosti orgánů činných v trestním řízení, že by měla možnost ukládat jim nějaké závazné pokyny, nahlížet do trestních spisů před ukončením vyšetřování, kontrolovat nebo vyšetřovat dokonce činnost orgánů činných v trestním řízení. Pokud jde o činnost policejních útvarů a policie obecně, ta spadá pod kontrolu a dohled jako ostatní orgány činné v trestním řízení, a to na základě ustanovení zákona č. 141/1961 Sb., trestního řádu.

Chtěl bych zdůraznit, že orgány činné v trestním řízení jsou z povahy své věci nezávislé na politické moci, jsou nezávislé a měly by být prosty od zasahování do svých působností ze strany parlamentních orgánů, ale i orgánů moci výkonné, a zřízení takovéto komise by nepochybně bylo vměšováním do kompetencí těchto orgánů a bylo by zcela mimo rámec platných právních předpisů.

Já vás nechci unavovat obsáhlým výčtem ustanovení trestního řádu, která hovoří o postavení orgánů činných v trestním řízení -

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane ministře, já vás přeruším, protože skutečně hluk ve sněmovně je velký a není slyšet, co povídáte. Poprosil bych vážené kolegyně a kolegy, zda by se ztišili, a pan ministr může pokračovat. Prosím, pane ministře, můžete pokračovat.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Jinými slovy chci říci, že jakékoli zasahování ze strany Parlamentu do působení orgánů činných v trestním řízení by bylo mimo rámec platných právních předpisů.

Dozor nad prací policejních orgánů je ze zákona, z trestního řádu vyčleněn pro státní zastupitelství, a pouze státní zástupce podle § 157 trestního řádu je oprávněn kontrolovat činnost policie, ukládat policii a vyšetřovatelům konkrétní úkony a stanovovat jim, co mohou, co nesmějí dělat. Žádný jiný orgán ani Parlament - ani Parlament - takovéto oprávnění nemá. Rovněž tak § 164 jasně stanoví, že dozor státního zástupce nad prací policejních orgánů v přípravném řízení je dál upraven a přesně specifikuje, co státní zástupce může, musí, co je oprávněn a co policejní orgán je povinen dělat. Žádný jiný orgán, ani parlamentní vyšetřovací komise, takovéto oprávnění nemá.

Řekl jsem, že bych mohl citovat více ustanovení trestního řádu, která jasně upravují vztah policejních orgánů a státního zastupitelství, řekl jsem podle mne zcela jasně, že Parlament je suverén, ale ve vyhrazené působnosti, a že zřizování vyšetřovací komise takového charakteru, jak zde bylo navrženo, je v rozporu s platnými právními předpisy a s ústavním pořádkem České republiky. Domnívám se tedy, že tento návrh je nehlasovatelný, nicméně nechám na navrhovateli a těch, kteří chtějí tento návrh podpořit, aby se sami zamysleli nad tím, zda jejich hlasování a rozhodování je správné, či nikoliv, neboť už v minulosti jsme byli svědky rozhodnutí Poslanecké sněmovny, která následně byla shledána jako rozhodnutí nezákonná.

Něco jiného je vztah moci výkonné, v tuto chvíli ministra vnitra, vůči Parlamentu, který plní kontrolní roli. A v rámci této kontrolní role Parlamentu, příslušného gesčního výboru, já jako ministr vnitra jsem připraven poskytovat maximum informací o činnosti policie, maximum informací o Inspekci ministra vnitra, nicméně i tak v rámci zákonem stanovených možností a oprávnění, která mám.

Chci nás všechny ušetřit tedy kroku, který by nebyl v souladu s platnými zákony a Ústavou České republiky, a proto apeluji na navrhovatele, aby svůj návrh stáhl, apeluji, pokud se tak nestane, na vás, abyste tento návrh nepodpořili. Čímž současně dodávám, že jsem jak na půdě Parlamentu, tedy vůči plénu v případě jednání bodu na programu schůze, v případě interpelací nebo v případě jednání gesčních výborů ochoten poskytnout maximum informací o tom, v jakém stavu je policie, co před policí je za konkrétní kroky v rámci reformy této důležité složky státu.

Děkuji vám za to, že jste mě vyslyšeli.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP