(14.50 hodin)
(pokračuje Hašek)

Celý program se rodil velmi obtížně. Zejména rozdělení financí mezi jednotlivé programové osy bylo obtížné a střetávaly se protichůdné zájmy jak aktivních zemědělců, tak "starostenské lobby". Ještě za ministra zemědělství Jana Mládka byly všechny potřebné materiály odeslány ke konzultacím do Bruselu Evropské komisi a byly zahájeny technické konzultace. Bohužel po nástupu paní ministryně Vicenové byl tento materiál zpochybněn, a to i přesto, že formulace tzv. národní pozice byla dlouhodobě známá, dobíhala totiž 2004 až 2005 a návrh pravidel z ní vycházel. Odhadovaný negativní dopad do financování našeho zemědělství je podle Agrární komory v řádech stovek milionů korun. Kvalifikované odhady hovoří zhruba o rozsahu 600 až 800 milionů korun.

Další problematický bod se týká dokončení restitučního procesu. Tak jak je to obecně formulováno, ve vládním programovém prohlášení totiž není zcela jasné, zda nejde o snahu prolomit restituční tečku, tak jak byla kodifikována Poslaneckou sněmovnou, resp. Parlamentem na jaře letošního roku. Tady mi dovolte, abych prostřednictvím předsedajícího vyžádal jasnou odpověď od pana ministra zemědělství, zda formulace uvedená v programovém prohlášení vlády náhodou neobnoví nárok tzv. překupníků, resp. postupitelů restitučních nároků, kteří byli z naturálního vypořádání vyloučeni.

Dalším problematickým okruhem je formulace týkající se lesnické politiky. Když si přečtete programové prohlášení vlády, v této části není z formulace zcela jasné, zda má být udržena celistvost státního podniku Lesy České republiky, protože tato formulace zcela neuzavírá cestu možná k dlouhodobě připravovanému rozdělení podniku na krajském principu. Já si vzpomínám, a ti kolegové a kolegyně, kteří byli v Poslanecké sněmovně i v minulém volebním období jistě se mnou, že to byli poslanci ODS, jmenovitě jeden z členů zemědělského výboru kolega Kučera, který v závěru minulého volebního období tady na plénu Poslanecké sněmovny při projednávání novely lesního zákona velmi plédoval za zachování jednotného státního podniku Lesy České republiky bez toho připravovaného rozdělení na jednotlivé kraje.

Abych nebyl stále pouze kritický. Pozitivně bych chtěl hodnotit pasáže nutnosti urychlení pozemkových úprav a digitalizace katastru nemovitostí. Přesto jeden dotaz v souvislosti s financováním tohoto segmentu. Také zde měly být využity prostředky z už zmiňovaného evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova. Ve schváleném státním rozpočtu je totiž počítáno na pozemkové úpravy minimum prostředků a zdroje z pozemkového fondu jsou v tuto chvíli omezené. Optimem finančního objemu by byla částka někde okolo dvou až tří miliard korun ročně. Ovšem je zřejmé, že bez zapojení evropských peněz nejsme schopni se k takovéto optimální hranici ani přiblížit.

S lítostí konstatuji, že programové prohlášení vlády neobsahuje, nebo není tam věnována větší pozornost formulaci české pozice k reformě společné zemědělské politiky, ač koaliční smlouva v této věci určitou pasáž obsahuje. Myslím si, že při formulaci naší pozice k reformě společné zemědělské politiky by mělo být počítáno i se širokou diskusí s opozicí. A byl bych rád, aby pan ministr, pokud se souhrnně vyjádří k tomuto vystoupení, také jasně řekl, že je nebo není k takové diskusi a spolupráci na této formulaci připraven.

V závěru bych chtěl zmínit některé oblasti, které nejsou ve vládním prohlášení v kapitole zemědělství zmíněny vůbec. Z pohledu sociální demokracie zcela chybí problematika ochrany prvovýrobců a zpracovatelů proti ekonomické a lobbistické síle distribučních řetězců. Chybí názor na zemědělství jako producenta obnovitelných zdrojů surovin pro energetické zpracování a na zemědělství jako producenta energií obecně.

Věřím, že pan ministr Gandalovič nám podá případně vysvětlení k nastíněným problematickým okruhům, anebo odpoví na otázky, které padly v mém vystoupení. Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Michalu Haškovi a o slovo se přihlásil pan ministr Gandalovič, takže má příležitost ke svému vystoupení právě teď.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, já děkuji za velmi konkrétní a řeknu také korektní připomínky a dotazy pana předsedy Haška k programovému prohlášení vlády. Dovolím si, pokud jsem to všechno stačil zaznamenat, na ně opět konkrétně odpovědět popořadě.

Čerpání z fondů. Já si myslím, že nikdo nemůže pochybovat o tom, že naší prioritou je vyčerpat všechno, co nám z Evropské unie náleží, a doufám, že jsem dokázal přesvědčit všechny ve svém působení na Ministerstvu pro místní rozvoj, že toto je mojí prioritou a bude mojí prioritou nadále.

Pokud se týká osy dvě v programu rozvoje venkova, musím říci, že respektuji a chápu rozhodnutí paní ministryně Vicenové, která se prostě chtěla ještě jednou podívat přesněji na to, kam půjde prakticky celá čtvrtina prostředků EAFRD, znamená do agroenvironmentálních opatření. To jsou opatření, která mají pomáhat zemědělcům, kteří se zabývají biozemědělstvím. Ale chceme, aby tato opatření byla skutečně řekněme konstruktivním způsobem využita pro zkvalitňování krajiny, zkvalitňování produkce a aby to nebyly jenom peníze využité na produkci tzv. ekosena. Nastavené finanční prostředky kromě toho, že tam je problém s kurzem, se kterým se počítá na celé období 2007 až 2013, tak je ještě také problém s tím, že je tam skutečně poměrně vysoké ohodnocení trvalých porostů oproti ostatním opatřením. To je prostě věc, na kterou se paní ministryně chtěla podívat. Já se na ni chci podívat také. Otázkou je jenom to, zda stihneme případné úpravy a diskuse, které se kolem toho budou ještě muset odehrát, tak, aby celý ten proces se dal spustit již v tomto roce od toho 15. května. Já musím říci, že udělám všechno pro to, abychom otevřeli i tu druhou osu pro naše zemědělce od tohoto roku a nenechali ten roční skluz, který bych také považoval za velký problém.

Co se týká restitučního procesu. Vláda respektuje tzv. restituční tečku a rozhodně se nehodlá nějakým způsobem vrátit k těm tzv. obchodovatelným nárokům a podobně, to znamená, že fakticky dokončení restitucí pojede v té linii, kterou předpovídala restituční tečka, a tak jak je to v Pozemkovém fondu nastaveno.

K lesům. Lesy České republiky během dnešní noci zažily jednu z nejvážnějších kalamit, kterou zažily ve své historii. Já Poslaneckou sněmovnu chci informovat o tom, že skutečně se jedná o velmi vážnou věc a že budeme muset přijmout možná nějaká krizová opatření, abychom tuto kalamitu zvládli. Jedná se o více než tři miliony kubíků dřevní hmoty. Jedná se prostě o množství, které se normálně vytěží za celý rok v kalamitním režimu, to znamená, že rozměr je velký, a v následujících dnech navrhnu vládě nějaký postup.

Pozemkové úpravy považuji za jednu z největších priorit svého působení na tomto resortu a budu dělat vše pro to, aby do ní šly peníze jak ze státního rozpočtu, a jsem velmi rád, že z Pozemkového fondu nebudeme muset - doufám - v tomto roce ubírat peníze tak, jako tomu bylo zvykem v minulých letech. Naopak na pozemkové úpravy jsou peníze připraveny. Jak v Pozemkovém fondu, tak i v rámci diskuse o té druhé ose EAFRD jsme zavedli jako nové opatření právě financování pozemkových úprav, a dokonce jsme za to tak trošku i kritizováni.

Co se týká české pozice k reformě společné zemědělské politiky, mohu pana poslance Haška prostřednictvím pana předsedajícího ubezpečit, že samozřejmě se bude jednat o širokou debatu, do které budou zapojeny jak politické strany, tak samozřejmě veškeré subjekty, které se na trhu objevují.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP