(18.10 hodin)
(pokračuje Urban)
Ale z té koncepce potom vyplyne, že je potřeba ji realizovat a nalézt na to finanční prostředky a mechanismy, jak investice realizovat. Fond dopravní infrastruktury je v podstatě pouhým nástrojem, jak realizovat koncepci rozvoje dopravní infrastruktury, a dělat nějaké zásadní změny v rozpočtu tohoto fondu znamená, že Poslanecká sněmovna se pokouší změnit tu koncepci nějakým nekoncepčním, nahodilým způsobem. A to samozřejmě lze těžko připustit.
Myslím, že pokud chceme v této chvíli dělat nějaké zásadní systémové změny, dělejme je při aktualizaci té koncepce a věnujme se té debatě, ale nemá smysl zde předkládat pozměňovací návrhy, které budou říkat, že nebudeme stavět silnice, ale budeme stavět cyklostezky, nebo že zrušíme železnice a budeme jezdit jenom po silnicích. To jsou prostě určité myšlenky, které já nezatracuji, ale nepatří k té debatě o projednávání rozpočtu fondu dopravní infrastruktury. Patří to k debatě o koncepci rozvoje dopravní infrastruktury v České republice.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Urbanovi a ptám se, zda je ještě nějaká přihláška do rozpravy. Paní poslankyně Jakubková má slovo. Není ještě podrobná, jsme stále ve všeobecné rozpravě.
Poslankyně Věra Jakubková: Já jenom kratičce bych reagovala na vystoupení, která tady byla přede mnou. Já jsem si teď znova ověřovala, co může být u plavebního stupně Přelouč. Je možná územní rozhodnutí, ale nikoliv stavební povolení. Ministerstvo životního prostředí neudělilo výjimku a bez této výjimky není možné stavební povolení udělit. Tak nevím, na základě jakých informací tady paní poslankyně přede mnou hovořila, já mám informaci takovou.
Pak jsem také ještě chtěla říci k rozhodnutí o pozměňovacích návrzích, že se domnívám, že je to rozhodnutí každého z vás, každého z vás poslanců, že není třeba pozměňovací návrh nebo zprávu o Státním fondu dopravní infrastruktury vracet, aby o tom rozhodoval někdo jiný, ale že je to rozhodnutí naše, Sněmovny. Ptala jsem se pana zpravodaje Sehoře, podle čeho by se to mělo vracet, a bohužel nemám uspokojivou odpověď, podle jakého dokumentu nebo jakého ustanovení.
Prosím vás, nebojte se a podpořte dobrou věc. Ten pozměňovací návrh je koncepční, odpovídá dopravní politice. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Jakubkové. Ještě jednou se ptám na přihlášky do rozpravy. Ještě Oldřich Vojíř. Prosím, pan poslanec Oldřich Vojíř má slovo.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, já vím, že většina Sněmovny už je nervózní, nicméně se musím vyjádřit k tomu poslednímu, co zde paní kolegyně Jakubková sdělila. Zpravodaj to sdělil při svém vystoupení. Tento návrh Státního fondu dopravní infrastruktury neprobíhá klasicky jako každý jiný zákon. Je úzus, nemusíme ho respektovat, ale je úzus, že všechny, a to slovo všechny podtrhuji, všechny návrhy, které by jakkoli měnily návrh tohoto rozpočtu, měly přijít do hospodářského výboru. Já jsem vyzval všechny frakce, všechny frakce a reprezentaci všech frakcí, aby tak učinily. A stalo se, ze všech frakcí jsem obdržel a předal zpravodajovi návrhy, které měly být diskutovány. Ty byly posouzeny všemi zainteresovanými subjekty. Pan předseda Státního fondu dopravní infrastruktury tady např. nemůže sedět, reprezentuje ho sice určitě ministr, nicméně dobře víme, že je to přenesená působnost v této věci. A v tomto případě, i když to vybilancujete, můžeme o tom bezesporu hlasovat. Udělejte to.
Já jenom podotýkám, že to byl pan předseda Bursík přednedávnem u státního rozpočtu, který hovořil o jisté čistotě věci. Toto je přesně porušení jednoho z těchto pravidel, to není čistý postup. Mělo to přijít do hospodářského výboru, mohli jsme to projednat buď pozitivně, nebo negativně a nemuseli jsme to teď řešit.
Děkuji pěkně za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Oldřichu Vojířovi. Pan kolega Martin Bursík se hlásí o slovo. Prosím.
Poslanec Martin Bursík: Dámy a pánové, rád bych v několika větách k tomu řekl toto. Paní kolegyně Jakubková náš návrh, který - zdůrazňuji - je výnosově neutrální, fiskálně neutrální, neměníme celkový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Identifikovali jsme akce, které jsou rozsahu celorepublikového. Srovnání s dělením medvěda je naprosto nepřípadné, protože žádáme finanční prostředky na posílení bezpečnosti na nechráněných železničních přejezdech, to za prvé, na rozvoj cyklostezek v celé republice, nikoli ve volebním obvodě paní poslankyně Jakubkové. Hledali jsme prostředky, které podle našeho názoru je možné v rozpočtu krátit. Našli jsme akce, které považujeme za problematické, protože nemají stavební povolení, není platná výjimka Ministerstva životního prostředí, a považovali jsme to za principiálně nesprávné, že Státní fond dopravní infrastruktury zařazuje tyto akce, které není možné realizovat v příštím roce, do tohoto rozpočtu. Toto paní poslankyně navrhla hospodářskému výboru, resp. poskytla to hospodářskému výboru, a její návrh nebyl přijat. Proto využívá svého práva poslankyně a předkládá to Poslanecké sněmovně. To je všechno. To je celá ta legenda, která tady řadu z vás může iritovat, protože to je něco, co vybočuje z toho úzu, který tady je, ale je to naprosto legitimní, co zde paní poslankyně předložila.
Nemám k tomu co víc dodat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Je někdo další, kdo chce vystoupit? S faktickou poznámkou pan kolega Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Opravdu jenom tři věty, děkuji za slovo. Rád bych při této příležitosti upozornil, že tato diskuse ukazuje na to, že nejenom z hlediska fiskální disciplíny, nejenom z hlediska průhlednosti soustavy veřejných rozpočtů, ale dokonce i z hlediska procesní čistoty projednávání není jiná cesta, než tento fond zrušit a integrovat do soustavy státního rozpočtu. Děkuji. (Potlesk v pravé části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Slovo má nyní pan poslanec Karel Sehoř.
Poslanec Karel Sehoř: Spíš technická poznámka k vystoupení pana poslance Kalouska. Jestli je něco průzračného, jestli Sněmovna do něčeho opravdu vidí, tak je to fond dopravy, a ne státní rozpočet. (Potlesk v levé části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Je nějaká další přihláška? Není, končím obecnou rozpravu.
Ještě pan kolega Čepelka, pardon, přehlédla jsem ho. Takže má slovo pan kolega Čepelka.
Poslanec Jiří Čepelka: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, omlouvám se za toto vystoupení, ale znovu jsem teď právě byl ověřit věci, jak se dějí kolem Přelouče. Územní rozhodnutí je v právní moci a platné, jedno ze stavebních povolení na celou akci je v právní moci a platné, o dalších se jedná. Je ukončeno výběrové řízení na dodavatele, čili odmítnutím těchto peněz by státu vznikla škoda nerealizací toho díla. A o tom zbytku se bude dál jednat. V první dekádě měsíce ledna proběhne dohadovací řízení na Ministerstvu životního prostředí, které projedná ten materiál, o kterém se paní kolegyně zmiňovala, že byl soudem pozastaven.
Prosím vás, pojďme schválit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury v podobě, jak je předložen. Díky.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan poslanec Jiří Čepelka a naposledy se ptám, zda se někdo hlásí do této obecné rozpravy. Není tomu tak, končím obecnou rozpravu.
Zahajuji podrobnou rozpravu. Táži se na přihlášky do podrobné rozpravy. Paní poslankyně Věra Jakubková, prosím.
Poslankyně Věra Jakubková: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, přečtu pozměňovací návrh. Nebudu ho číst úplně celý s podrobnostmi, ale přečtu jej, protože ten, který jsem vám rozdala, tak oproti němu jsou tady drobné změny.
Takže pozměňovací návrh: Navýšit položku "zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech" z navrhovaných 150 mil. o částku 100 mil. na celkem 250 mil.
***