(10.00 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: 48 hodin. Ještě řeknu, že pan ministr Pospíšil má náhradní kartu číslo 18.

Do rozpravy se nehlásí pravděpodobně už nikdo. Můžeme rozpravu uzavřít. Zpravodaj ani ministr už nechtějí vystoupit. Nezaznělo nic, co by se podobalo vrácení či zamítnutí. Takže můžeme hlasovat o tom, co navrhl organizační výbor.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Takže se zeptám, jestli někdo navrhuje ještě nějaký jiný výbor, který by se měl zabývat tímto návrhem. Pokud nikdo, budeme hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat tento návrh rozpočtovému výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 33. Přítomno 175, pro hlasovalo 157, proti 1, takže tento návrh přikázání byl schválen.

 

A pak tady byl návrh, který přednesl pan ministr Tlustý, a ten byl, aby se zkrátila lhůta projednávání na 48 hodin. To jsme také slyšeli a o tom budeme teď hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty projednávání na těch 48 hodin, stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo tentokrát 34, přítomno 175 poslanců, pro hlasovalo 153, proti jediný. I tento návrh byl přijat, lhůta zkrácena.

 

Takže děkuji panu ministrovi, zpravodaji, končím projednávání bodu č. 8.

 

Můžeme dále, to je bod číslo

 

10.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních v soustavě
ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením
Ministerstva informatiky a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 92/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Tady bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Takže vám sděluji, že jsem obdržel podpisovou listinu poslanců, kteří vznášejí námitku podle § 90 odst. 3 proti projednávání níže uvedených návrhů postupem podle § 90 odst. 2. Takže toto jsem zkontroloval, je to řádně podáno, takže máme tady veto.

A prosím nyní, aby z pověření vlády tento návrh uvedl ministr vnitra a ministr informatiky Ivan Langer. Prosím, máte slovo.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážené kolegyně a kolegové -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pardon, ale abychom se slyšeli, tak vás prosím, aby se situace ztišila.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Kolegyně a kolegové, dovoluji si vám předložit návrh zákona, který je součástí strategie vlády, resp. Souboru opatření pro urychlení rozvoje e-governmentu v České republice. Pro některé z vás může být překvapujícím fakt, že opatřením pro další rozvoj informační společnosti v České republice je rušení Ministerstva informatiky. Chci vás ale ujistit, že to není protismyslné, že to nejde proti výše uvedenému cíli, tak jak se to na první pohled muže zdát.

V roce 2003, kdy vzniklo Ministerstvo informatiky, byla mu dána do vínku starost o informační a komunikační technologie, starost o informační systémy veřejné správy a rozvoj v oblasti e-governmentu. Tento krok se spolu se zákony o elektronickém podpisu a informačních systémech veřejné správy, přijatými v roce 2002, příznivě odrazil v hodnocení České republiky při prosazování e-governmentu. Nicméně potenciál České republiky na rychlejší rozvoj informační společnosti a e-governmentu zvlášť nebyl postupem času zcela využit a Česká republika začala v této oblasti když ne zaostávat, pak přinejmenším stagnovat.

Popis situace, jak vypadá stav v oblasti e-governmentu v České republice, je popsán v Souboru opatření pro urychlení rozvoje e-governmentu v České republice, který byl schválen usnesením vlády č. 1085 20. září t. r., a znovu doporučuji všem z vás, kteří se o tuto problematiku zajímáte, se s ním seznámit.

Jednou z příčin toho neutěšeného stavu je ne zcela optimální role Ministerstva informatiky v soustavě ministerstev. A je to proto, že informatika je průřezová záležitost, která se prolíná všemi resorty, je spjata se způsobem výkonu veřejné moci, to znamená bezprostředně souvisí s kompetencemi všech ministerstev a ústředních orgánů státní správy.

Pokud bych k něčemu obrazně přirovnal Ministerstvo informatiky, v roce 2003 došlo ke snaze vytvořit nebo stvořit štiku v podobě ministerstva, která měla rozhýbat kapry v rybníce výkonu veřejné správy. Ve skutečnosti sice štika vznikla, ale do rybníka vůbec vpuštěna nebyla, byla hozena do malé kádě mimo rybník, ve které se mohla šplouchat a přehazovat trochu vody sem a tam, a znovu a znovu se pokoušela přeskočit do toho velkého rybníka. Nicméně do velkého rybníka se nedostala a neměla šanci se dostat, protože ten byl chráněn pevnou hradbou kompetencí jiných ministerstev. Vytvořili jsme štiku, ale do rybníka jsme ji nepustili, plácala se v kádi.

Záměrem navrhovaného zákona a celého Souboru opatření na rozvoj a urychlení rozvoje e-governmentu v České republice je posílení informatiky jako nezbytného nástroje výkonu veřejné správy, povýšení problematiky informační společnosti na nadresortní úroveň oproti současnému stavu, kdy se této problematice věnovalo, a to velmi úzce, jenom jedno ministerstvo. Schválením tohoto návrhu zákona tedy dochází ke změně v pojetí oné štiky, kdy ta zůstává v podobě ne úřadu, ale v podobě agend a je skutečně vpuštěna do toho velkého rybníka a bude mít velmi pozitivní vliv na ekosystém rybníka výkonu veřejné správy.

Vaše podpora navrhovanému zákonu tedy neznamená zrušení dosavadních agend a kompetencí Ministerstva informatiky, ale jejich optimální alokaci na příslušná ministerstva tak, aby přesně reflektovala průřezovost této problematiky. Ministerstvo vnitra přebírá veškeré kompetence související s informatikou v oblasti veřejné správy a další, kompetence v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb jsou navrhovány pro přechod na Ministerstvo průmyslu a obchodu - nicméně i zde existuje alternativa v podobě Ministerstva dopravy, kde historicky tato problematika existovala. Ministerstvo pro místní rozvoj bude vykonávat kompetence ve věcech veřejných dražeb, kde se jedná o schvalování provozního řádu provozovatele centrální adresy. Konkrétní podrobnosti přechodu zaměstnanců, majetku, práv, povinností, rozpočtových i mimorozpočtových prostředků spojených s výkonem jednotlivých agend následně stanoví dohody, které mezi sebou uzavřou jednotlivá zainteresovaná ministerstva.

Návrh zákona dále obsahuje přechodná ustanovení, která zajistí návaznost řízení, která byla započata Ministerstvem informatiky a před účinností navrhovaného zákona nebudou ukončena. Ostatní části návrhu zákona se zabývají novelizacemi konkrétních právních předpisů, v nichž jsou jednotlivé kompetence Ministerstva informatiky zakotveny, bez toho, aby se obsahově tyto kompetence měnily.

Vážené kolegyně a kolegové, jak jsem se snažil v tomto stručném úvodním slovu vysvětlit, rušení Ministerstva informatiky neznamená konec rozvoje e-governmentu a informační společnosti v České republice, ale je to opak, a tedy nový impuls pro to, aby Česká republika v této oblasti nestagnovala, aby výkon veřejné správy, do kterého se v uplynulých letech investovaly miliardy korun, byl skutečně efektivním výkonem veřejné služby občanům, a toho lze dosáhnout pouze v okamžiku, když se sjednotí tato problematika se samotným výkonem veřejné správy, a to na Ministerstvu vnitra, a kdy bude důsledně realizován ten Soubor opatření na rozvoj e-governmentu v České republice, který vřele doporučuji všem, kteří o tuto problematiku máte zájem, k seznámení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP