(18.10 hodin)
(pokračuje Doktor)

Teď k těm rozdaným pozměňujícím návrhům. V zásadě jsem rozdal dva pozměňující návrhy týkající se zdanění tabákových výrobků.

Prosím, abyste upustili od toho, že jako signální veličinu jsme kdykoliv v minulosti vnímali procentickou část vybíranou z ceny. Onen návrh je také v tomto podobný a všude navrhuji úpravu 27 %. Již dávno je největší díl spotřební daně z tabáku vybírán pevnou částí a minimální sazbou a v tomto směru máte na vybranou ze dvou variant.

Jako další pozměňující návrh, který jsem podal, vás chci samozřejmě upozornit na návrh týkající se snížení spotřební daně na motorový benzin a naftu. Já jsem avizoval, že tento pozměňující návrh podám. To, že je v souladu i s jinými předpisy, je nepochybné. A vzhledem k tomu, že ten pozměňující návrh nebyl při hlasování v rozpočtovém výboru přijat rozdílem pouhého jediného hlasu, cítím to jako velmi silný signál pro to, abych vám ten návrh předložil ještě jednou k hlasování.

Dovolte, abych načetl pozměňující návrh k usnesení rozpočtového výboru.

§ 101 Předmět daně z tabákových výrobků. Rozpočtový výbor přijal usnesení týkající se bodu 92: v § 101 se na konci odstavce 3 písmeno c) bod 3 čárka nahrazuje tečkou a písmeno d) se zrušuje. A já navrhuji tento bod, tuto úpravu z usnesení rozpočtového výboru vypustit.

Potom dovolte, abych načetl legislativně technické úpravy, které mi doručila legislativa jako pozměňující návrh k usnesení hospodářského výboru číslo 41/3: k bodu 19 - v doplňovaném textu článku VIII. se slova "bodu 115" nahrazují slovy "bodu 64, 69, 70, 115".

Dovolte krátké zdůvodnění. Odložená účinnost barvení a značkování se musí týkat i doplňovaných bodů.

A protože jsem se ve svém úvodním slově vyjádřil k pozměňujícímu návrhu, který vám v písemné formě rozdal pan poslanec David Rath, myslím si, že není třeba, abych je odděleně nějakým způsobem komentoval. Já jsem v podstatě přijal tu tezi, která je zde vyjádřená. Lišíme se pouze v číselných údajích navrhovaného zdanění.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji panu poslanci Michalu Doktorovi. A nyní se slova ujme pan poslanec Vlastimil Aubrecht, připraví se pan poslanec Jiří Papež. Máte slovo, pane kolego.

 

Poslanec Vlastimil Aubrecht: Vážený pane místopředsedo, pane premiére, kolegyně, kolegové, já budu podstatně stručnější, takže se pouze přihlásím k pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru, který vám byl předložen na lavice. Jedná se, dá se říci, o legislativně technickou úpravu, kdy by termín, kdy začne platit toto opatření, byl v souladu s určitým počtem měsíců v roce, tak aby to bylo jednoznačně určeno.

Jinak pro ty, kteří se zajímají o finance, toto by mělo mít kladný vztah vůči státnímu rozpočtu a týká se to tabáku.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Aubrechtovi. Slova se ujme pan poslanec Jiří Papež, připraví se pan poslanec Petr Červenka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Papež: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl krátký pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku číslo 41, kterým je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tedy text pozměňovacího návrhu:

Za část čtvrtou článek šest se vkládá část pátá článek sedm, která zní: "Část pátá. Změna zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách).

Článek VI. V zákoně č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách) § 2 písmeno d) zní: d) čerpací stanicí pohonných hmot (dále jen "čerpací stanice") stavba nebo zařízení, z něhož se pohonná hmota prodává nebo vydává zpravidla do palivové nádrže vozidla; čerpací stanicí není stavba nebo zařízení, které je provozní nádrží umístěnou v provozu, pokud se pohonné hmoty vydávají pouze pro vlastní potřebu."

Dosavadní části pátá článek sedm a šestá článek osm se označují jako část šestá článek osm a část sedmá článek devět.

Dovolte mi velmi stručné odůvodnění. Podle § 2 písmeno d) zákona č. 311/2006 Sb. se čerpací stanicí pohonných hmot rozumí stavba nebo zařízení, z něhož se pohonná hmota prodává nebo vydává zpravidla do palivové nádrže vozidla. Z toho platného ustanovení vyplývá, že se zákon v celém rozsahu vztahuje i na provozní nádrže umístěné v podnicích, respektive provozech, z nichž se pohonné hmoty vydávají pro vlastní potřebu, což je podle mého názoru zcela odlišná situace, kterou nelze srovnávat s komerčními čerpacími stanicemi.

Z mého návrhu vyplývá, bude-li přijat, že pokud by byly v "provozních nádržích" jen pohonné hmoty pro vlastní potřebu zemědělských, případně jiných provozů, nevztahovalo by se na ně ustanovení § 3 odstavce 1, § 5 odstavce 1 a § 6 odstavce 1. Jestliže by se pohonné hmoty z těchto nádrží prodávaly třetím osobám, budou se na taková zařízení uvedená ustanovení zákona samozřejmě vztahovat.

Já vám děkuji za pozornost i za podporu mého pozměňovacího návrhu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi zemědělského výboru. Dobře chápeme jeho návrh.

Nyní má slovo pan poslanec Petr Červenka, připraví se pan poslanec David Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Červenka: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám pozměňovací návrh k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, týkající se vrácení daně z minerálních olejů plátci. Důvodem je návrh vlády ze dne 30. 8. letošního roku, kterým došlo k vypuštění ekonomické podpory formou vrácení zaplacené spotřební daně za objem použitého bioetanolu a etyl-terciál-butyl-éteru přimísených do automobilového benzinu a zrušení ekonomické podpory formou spotřební daně za objem použitého metylesteru mastných kyselin přimíseného do motorové nafty. Za současné situace, kdy v sousedních státech, jako je Rakousko, Slovensko, Polsko, Německo, kde je realizovaná státní podpora biopaliv, by došlo k tomu, že čeští výrobci a distributoři pohonných hmot by započítali do cen motorových paliv i vyšší cenu biopaliv. Dle již zmiňovaného vládního návrhu by u nás od 1. 1. příštího roku došlo k absenci systému podpory výroby biopaliv, což bude v přímém rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady číslo 200/30/ES ze dne 8. května 2003, o podpoře používání biopaliv nebo jiných obnovitelných paliv v dopravě.

Ministerstvo financí namítá, dnes již jsem zaslechl, že někteří z vás namítají, že celá záležitost není notifikována u Evropské komise. Toto tvrzení se dle mého soudu jeví jako účelové, neboť podle směrnice 2003/06/EC článek 16 mohou členské státu Evropské unie snížit daně na biopaliva nebo je úplně osvobodit, aniž by potřebovaly formu podpory notifikovat, a to při splnění určitých podmínek, to je například průhlednost podpor, nepřipustit překompenzaci atd. Při splnění těchto podmínek pak je dostačující pouhé ohlášení Evropské komisi.

Neschválení takzvané vratky zaplacené spotřební daně za použitá biopaliva bude mít za následek ztížení podnikání tuzemských rafinérských společností, respektive českých firem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, v podobě nevýhodné konkurenční pozice vůči dovozcům a vytvoří se tak diskriminační tržní podmínky pro domácí výrobce motorových paliv, kteří budou nuceni hledat co nejlevnější zdroje biosložek mimo tuzemské výrobce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP