(17.10 hodin)
(pokračuje Zahradník)

Ta změna, kterou Jihočeský kraj navrhuje, spočívá v tom, že v paragrafu 20 odstavci 1 a 2 zmiňovaného zákona dojde ke změnám, které budou spočívat v tom, že v odstavci 1 bude vyškrtnuto několik slov a bude jeho text přeměněn v následující znění - ten odstavec bude znít takto: "Osoby, které nejsou státními občany České republiky a pobývají oprávněně na území České republiky, mají přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako státní občané České republiky, včetně vzdělávání při výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy."

Paragraf 20 odstavec 2 bude pak po námi navrhované změně znít takto: "Osoby uvedené v odstavci 1 se stávají dětmi mateřské školy, žáky a studenty příslušné školy nebo školského zařízení za podmínek stanovených tímto zákonem, pokud řediteli školy nebo školského zařízení prokáží nejpozději při zahájení vzdělávání a poskytování školských služeb oprávněnost svého pobytu na území České republiky."

Odstavec 3, který právě vymezuje rozdílnost mezi vzděláváním poskytujícím a vzděláváním neposkytujícím stupeň vzdělávání, a ten druhý, směřoval pouze na občany Evropské unie, nyní po této provedené úpravě není předmětný a navrhujeme, aby byl z toho našeho návrhu a ze zákona vyškrtnut.

Co se týká toho, jak se tento zákon promítá do státního rozpočtu a vůbec do finančního hospodaření, především je třeba říci, že vzhledem k tomu, že tyto děti jsou již studenty, žáky příslušných vzdělávacích aktivit poskytujících stupeň vzdělávání, tedy základních, středních nebo vyšších odborných škol, tak jsou uvedeny v takzvaných zahajovacích výkazech těchto škol, podle kterých ze státního rozpočtu přicházejí dotace na takzvané přímé výdaje do rozpočtu Krajského úřadu Jihočeského kraje - nebo všech krajů - který je pak ze svého rozpočtu zase formou dotace přeposílá příslušným školám. Tady ovšem nemůžeme poukazovat daným školám prostředky na zmiňované vzdělávací aktivity neposkytující stupeň vzdělávání a školské služby, protože to zákon neumožňuje. Námi navrhovaná úprava tento problém vyřeší.

Čili ty peníze na to ve státním rozpočtu jsou a jenom pro ilustraci uvádím, o jakých počtech se asi tady jedná. Uvádím příklad Jihočeského kraje. Těch dětí cizinců majících oprávnění k pobytu, které jsou v mateřských školách, je 77, ve školních družinách 90, v Jihočeském kraji, ve školních klubech 4, v základních uměleckých školách poskytujících individuální vzdělávání 18, kolektivní vzdělávání 17 a služby školských služeb, zejména školních jídelen, čerpá v mateřských školách 76 dětí, ve školních jídelnách základních a středních škol 215 dětí. Dohromady se jedná zhruba o 500 takovýchto případů a ten průmět do celkové sumy je 3 miliony 266 tisíc Kč v případě Jihočeského kraje. Pokud by tento zákon byl schválen, my budeme moci tyto prostředky z našeho účtu uvolnit a přímo je školám poukázat.

My jsme žádali Ministerstvo školství o to, aby provedlo rozbor této situace. Ministerstvo školství, jeho legislativní odbor potvrdil tento problém, že existuje, a dokonce nám doporučil, abychom to finanční krytí poukázali z naší rezervy. Zdá se nám, že pokud je to takto vnímáno, nic by nemělo bránit tomu, aby finanční prostředky, které vlastně u nás na účtu jako přímé výdaje jsou, byly těmto školám pro vzdělávání těchto dětí poskytnuty.

Já bych na závěr tohoto svého úvodního vystoupení chtěl požádat Sněmovnu o kladný přístup k tomu. Chtěl bych připomenout, že je nám známý postoj vlády České republiky, která k tomu vyslovila nesouhlasné stanovisko s poukazem na několik okolností, zejména tedy pochybnost o tom, zdali by toto ustanovení bylo v souladu či v rozporu s unijním právem. Tady je třeba říci, že náš názor k tomu je ten - zvažovali jsme i tuto okolnost při projednávání v zastupitelstvu - že oblast vzdělávání a školství je unijními předpisy plně v kompetenci jednotlivých států Evropské unie, a nemělo by tedy dojít k rozporu s unijním právem.

Vážené dámy, vážení pánové, věřím, že jsem vyčerpal to, co jsem měl, že jsem poskytl vysvětlení k tomuto návrhu, a dovolte mi, abych vám za vaši pozornost mnohokrát poděkoval.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, pane hejtmane. Přijměte prosím místo u stolku zpravodajů.

Požádám pana poslance Waltra Bartoše, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby se ujal slova.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, musím jako zpravodaj konstatovat, že předkladatelé, tedy Jihočeský kraj, předložili sněmovní tisk č. 43 v souladu se všemi legislativními principy. Tisk obsahuje všechny formální náležitosti, které vyplývají z jednacího řádu.

Cílem předkládané novely školského zákona je vytvoření podmínek pro rozšíření přístupu ke vzdělávání neposkytujícímu stupeň vzdělání a přístupu ke školským službám pro cizince mimo státy Evropské unie.

V důvodové zprávě se píše, že zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení o vzdělávání cizinců, tedy v paragrafu 20 odstavec 1, uvádí, že cizinci oprávněně pobývající na území České republiky mají přístup k základním, střednímu a vyššímu odbornému vzdělávání za stejných podmínek jako občané České republiky. Z důvodové zprávy vyplývá, že duch ustanovení školského zákona směřuje tudíž k principům rovnosti přístupu ke vzdělávání pro všechny. Nicméně tento princip není v zákonu explicitně zakotven, neboť rovný přístup se netýká všech oblastí vzdělávání.

V důvodové zprávě se píše, že současná právní úprava neumožňuje použít již uvolněné finanční prostředky státního rozpočtu z kapitoly č. 333 Školství, takzvané přímé výdaje, na úhradu poskytování vzdělávání, jež neposkytuje stupeň vzdělání a školských služeb dětem, žákům a studentům cizích státních příslušníků ze zemí mimo Evropskou unii. Tito státní příslušníci se domnívají, navzdory právnímu výkladu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, že tak dochází k jejich nedůvodné diskriminaci, omezující zapojení jejich dětí do předškolního vzdělávání a dalšího vzdělávání, jež neposkytuje stupeň vzdělání.

Důvodová zpráva se také dovolává toho, že na tuto situaci bylo upozorňováno v médiích a že se tento problém zřejmě bude vyskytovat ve všech krajích.

Navrhovanou úpravou v oblasti předškolního vzdělávání podle předkladatelů by byly vytvořeny podmínky ekonomické a také pedagogické jednak k tomu, aby se děti cizinců připravily kvalitně na vzdělávání na základní škole, které je jim dle již nynějšího zákona poskytováno podle stejných podmínek jako občanům České republiky, a jednak také k rozšíření účasti ve vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělání, tudíž jedná se o vzdělávání jazykové, vzdělávání základní umělecké a zájmové, a také ve školských službách, což se týká školního stravování, ubytovacích služeb a jiných.

V důvodové zprávě se uvádí, že návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, s mezinárodními smlouvami a s právem Evropské unie. Z pohledu fiskálního jsou zde specifikovány jeho dopady.

Chci upozornit, že v příloze sněmovního tisku, tedy ve stanovisku vlády 43/1, vláda k tomuto návrhu zákona vyjádřila své zamítavé stanovisko.

Paní místopředsedkyně, tolik moje zpravodajská zpráva.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Chtěla jsem vás vyzvat, abyste neopouštěl své místo, neb jsem obdržela vaši přihlášku do obecné rozpravy, ale nejprve obecnou rozpravu otevřu. Přihlásili se do ní zatím dva poslanci - pan poslanec Bartoš a paní poslankyně Šojdrová. Udílím vám tedy slovo v obecné rozpravě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP