(16.20 hodin)
(pokračuje Ježek)
U státních institucí se neděje nic, přestože státní instituce hospodaří s podstatně větším majetkem a důsledky špatného vykazování a hospodaření, myslím, že jednoznačně dokládá to, v jakém stavu jsou státní hmotné rezervy.
Jistě se shodneme i na tom, že za státní rozpočet a státní závěrečný účet odpovídá ministr financí. Jistě se shodneme, že za metodiku řízení účetnictví, ze kterého se sestavuje státní závěrečný účet, odpovídá ministr financí. Za vytvoření, metodiku a řízení kontrolních systémů k ověření správnosti státního závěrečného účtu odpovídá ministr financí. Chce-li ministr financí řídit finance státu, měl by mít správné, precizní a dokonalé informace z kontrolních systémů, které si ovšem nejdřív sám musí vytvořit. Nemá-li je, nic neřídí. A my můžeme pouze spekulovat o tom, jestli je to odborná nezpůsobilost, neochota nebo úmysl.
Dámy a pánové, vezměme prosím i na vědomí, že od letošního roku, nebo od tohoto volebního období, vznikl na půdě Poslanecké sněmovny ze zákona opět poprvé kontrolní výbor, který se samozřejmě touto problematikou bude zabývat daleko intenzivněji, a je to jeho náplň práce a činnosti. Kontrolní výbor má o této práci a náplni jasno a v nejbližších termínech následných schůzí předloží Poslanecké sněmovně i některé legislativní návrhy úpravy toho, jak pracovat s kontrolou státního rozpočtu, státních financí, jak s finanční kontrolou, jak s vnitřními kontrolními audity.
Dámy a pánové, já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Liboru Ježkovi. S přednostním právem nyní před panem poslancem Prosekem, který je přihlášen, vystoupí ministr životního prostředí Petr Kalaš. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr životního prostředí ČR Petr Kalaš Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych vám poskytl některé vysvětlující informace ke kapitole Ministerstva životního prostředí. Jedná se o kapitolu 315 závěrečného účtu státního rozpočtu.
Nejvyšším kontrolním úřadem byla provedena v době od července 2005 do ledna 2006 na Ministerstvu životního prostředí kontrolní akce pod číslem 05/23 Závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu: Ministerstvo životního prostředí. Cílem kontroly bylo prověřit správnost výkazů předkládaných jako podklad pro závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu. Kontrole byly podrobeny činnosti, které byly předmětem účetnictví Ministerstva životního prostředí a měly vliv na účetní závěrku sestavenou k 31. 12. 2004 včetně souvisejících skutečností v účetních obdobích roku 1997 - 2003 a 2005.
Nejvyšší kontrolní úřad zjistil porušení § 25 zákona č. 218 z roku 2000 Sb., rozpočtová pravidla, v platném znění, který mimo jiné v odstavci 5 stanoví, že výdaje uskutečněné před - podtrhuji před - provedením rozpočtového opatření nad výši stanovenou závazným ukazatelem jsou neoprávněným použitím prostředků státního rozpočtu. Kontrolou Nejvyššího kontrolního úřadu bylo zjištěno neoprávněné čerpání prostředků ve výši 138,2 mil. korun. Tato skutečnost byla způsobena tím, že finanční prostředky byly uvolňovány před provedením rozpočtového opatření. Předmětná rozpočtová opatření byla následně provedena, a to vždy do konce účetní závěrky příslušného měsíce. V žádném případě se tedy nejednalo o použití finančních prostředků k jiným než stanoveným účelům či o nehospodárnost, ale o systémovou chybu.
Nejvyšší kontrolní úřad nezjistil při této kontrole, že by tedy ze strany Ministerstva životního prostředí došlo k neoprávněnému čerpání finančních prostředků za kontrolované období, to znamená, že finanční prostředky byly použity pouze ke stanoveným účelům.
Nedostatky, které ovlivnily účetní závěrku, tedy státní závěrečný účet kapitoly číslo 315 Ministerstva životního prostředí, mají procesní charakter. Kontrolované problematice je ze strany Ministerstva životního prostředí nadále věnována velká a soustavná pozornost včetně konkrétních kroků na všech úrovních. Tato opatření jsou součástí i speciálního interního auditu, který jsem nařídil po převzetí úřadu začátkem září. Řada opatření byla k dnešnímu dni splněna a chci potvrdit, že moje snaha i nadále je využít prostředky, které Ministerstvo životního prostředí má, pro jejich účelné, efektivní a transparentní použití.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru životního prostředí Petru Kalašovi. A nyní řádně přihlášený pan poslanec Zdeněk Prosek, zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Prosek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo, členové vlády, vážený pane prezidente, milé dámy a pánové, mohlo by se říct, proč se vede diskuse o něčem, co bylo, co ukazuje jenom minulost a s čím už nemůžeme nic dělat. Já jsem hluboce přesvědčen, že je nezbytné s tím něco udělat, a proto vás chci jen krátce seznámit s mým pohledem člověka, který ještě před pěti měsíci seděl v managementu soukromé společnosti se 4 miliardami obratu a ví, jak těžce se vydělává každý milion zisku v tvrdé mezinárodní konkurenci, a ví, jaká hrůza je odvádět daně do státního rozpočtu. Proto ještě nejsem cynický k těm stamiliardám nebo desítkám miliard, se kterými nakládá stát prostřednictvím správců jednotlivých kapitol.
Pan prezident Dohnal, pan poslanec Braný a pan kolega Ježek velmi dobře popsali tu situaci, která v prosperující firmě by byla absolutně nepředstavitelná, že na jedné straně se zvyšují příjmy tím, že se tahají peníze z kapes daňových poplatníků, ale na druhé straně současně roste deficit; že rostou rezervy tím, že se neutratí finanční prostředky na účelné, zákonem stanovené výdaje, aby se pak napříště mohly utrácet nekontrolovaně za výdaje, které nikým nebyly stanoveny; že se hospodaří naprosto netransparentně; že neexistuje systém vnitřní kontroly; že neexistuje systém vyhodnocování efektivnosti vynaložených investic je nepředstavitelná věc ve fungující firmě. A to, že účetnictví není vedeno ani správně, ani úplně, ani průkazně, a to, že náš auditor - Nejvyšší kontrolní úřad - v zásadě odmítl vydat auditorský výrok nebo vydal výrok záporný, to by vedlo k tomu, co tu můj pan kolega Ježek totiž nedopověděl, to by vedlo k tomu, že management je okamžitě představenstvem odvolán, a to bez zlatých padáků. (Potlesk v lavicích ODS.)
Tato vláda, chce-li něco změnit, potřebuje k tomu silný mandát a znalost situace, v níž se dostala k moci. Jak je známo, reprezentanti této vlády silný mandát nemají. Já apeluji na tuto Sněmovnu, na politiky v České republice a na veřejnost České republiky, ať si uvědomí, že má-li se něco změnit k lepšímu, je nezbytně nutné za prvé, aby už se nevrátila ta vláda, která tento stav způsobila, a za druhé, aby nová vláda byla silná, stabilní, odpovědná, odhodlaná a odvážná ty nezbytné změny dělat. Moc bych si to přál.
Děkuji vám. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu Zdeňku Prosekovi. Byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Má ještě někdo zájem? Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.
Je zájem o závěrečné slovo, pane ministře nebo pane zpravodaji? Není tomu tak.
Přistoupíme k rozpravě podrobné. Do té mám jedinou přihlášku pana poslance Vladimíra Koníčka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
***