(17.50 hodin)
(pokračuje Bursík)

To, že se mluví o nosiči, tak je potřeba si uvědomit, že není nosič jako nosič. Když jedete na kole a máte mizerný nosič a dáte tam do toho bednu s jablky, tak prostě nedojedete kilometr. Když máte kvalitní nosič, tak to bezpečně dovezete.

Tenhle nosič vykazuje všechny známky toho, že je naprosto vadný a špatný a jde proti filozofii a záměru toho zákona, který naštěstí obě komory Parlamentu schválily. Takže ten argument, že využijeme tento nosič pro něco dobrého a to špatné se nám podaří z toho vyškrtat - pane ministře, to tedy máte kuráž skutečně mimořádnou na zkušenost, kterou tady s tím máme.

Čili já bych doporučoval zákon zamítnout, poslat občanům České republiky i cizincům, kteří tady jezdí, jasný signál toho, že žádné změkčení neexistuje a že tady ta linie se bude držet. Nakonec na tom jsme se shodli, když jsme jednali o trojkoaličním projektu, kdy jsme si řekli, že jeden rok se bude zákon vyhodnocovat, a teprve poté se přistoupí k jeho novele. A nechť vláda rychle navrhne jiný, kvalitní nosič. My rádi s tím pomůžeme. A první věc, kterou bychom chtěli, aby v tom nosiči - když už používáme toto ptydepe - bylo, je omezení jízdy kamionů o víkendech.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců Strany zelených.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. A nyní bych požádal pana poslance Karla Šidla. Připraví se pan poslanec Klas.

 

Poslanec Karel Šidlo: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nebudu mluvit tak emotivně jako kolega Bursík, ale samozřejmě i náš názor, nebo můj názor na novelu, která zde je předkládána jako poslanecká iniciativa, je v podstatě negativní, protože jakékoli změkčení zákona, který byl schválen jako novela zákona č. 361 a platí vlastně od léta letošního roku, je pro mne nepřijatelná.

Myslím si, že vystoupení pana poslance Kaly i pana poslance Sehoře obsahovala všechny argumenty i pro obhajobu novely zákona č. 361, a myslím si, že jasně dávala odpověď i na návrh, který tu zazněl jako poslanecký. Proto budu velice stručný v tom komentování návrhu poslaneckého, a navrhuji, aby byl zamítnut hned v prvním čtení. Tento návrh v podstatě skutečně nepatří na projednání do této Sněmovny, a jakékoli zmírnění povede samozřejmě k destrukci celého systému, který byl navozen pro bezpečnost silničního provozu v České republice.

Proto si dovolím ještě říci tu podstatnou věc, a to je to, že bychom, byť jsem novým poslancem, neměli dopustit, aby ta lidová tvořivost, která vznikla v Poslanecké sněmovny při tvorbě novely zákona č. 361, pokračovala i při tomto poslaneckém návrhu.

A poslední návrh, který mám a který bych žádal, abychom všichni jako poslanci zvážili, je to, že každá právní norma, která má mít svůj význam pro společnost, by měla být určitou dobu v běhu, měla by se posoudit z hlediska minimálně ročního působení a na základě toho potom provést řekl bych seriózní a relevantní změny, které budou skutečně sloužit k tomu, aby se zvýšila bezpečnost a naše zapojení do evropského dopravního systému bylo na úrovni, která odpovídá 21. století. Myslím, že to by mělo zaznít z naší strany jako Poslanecké sněmovny, aby vláda zhruba ve druhém pololetí roku 2007 připravila seriózní novelu na základě poznatků, které vznikly aplikací novely zákona 361, a my ji mohli seriózně projednat.

Děkuji za pozornost. (Potlesku klubu poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Požádám nyní pana poslance Klase, a ještě pak pan poslanec Hovorka.

 

Poslanec Jan Klas: Vážený pane místopředsedo, milé dámy, vážení pánové, já se skutečně nestačím divit, když tady poslouchám některé kolegy.

Já k dnešnímu dni vlastním řidičský průkaz přesně 30 let, jezdím denně možná stovky kilometrů, a byl bych rád - tady reagoval pan kolega - kdyby každý měl aspoň 30 let ten řidičský průkaz, to je dostatečná praxe.

Zkuste si třeba, až skončí Poslanecká sněmovna v 19 hodin, jet směrem na Karlovy Vary přes obce Jeneč a Hostivice, a zažijete něco. Tam jsou čtyřicítky v obou obcích, zóny, je to v délce 5 km. Já ten zákon dodržuji přesně. Dokonce je tam po délce jednoho kilometru třicítka. Dámy a pánové, měli byste vidět, co dělají ti psychopati za mnou, když jedu podle zákona. Kolikrát si přeji, aby můj vůz měl pancéřovaný kufr. Ti lidé jsou úplně vyšinutí, předjíždějí na plných čárách, mastí to na čtyřicítkách stovkou - a tomu vy říkáte, že to vyřeší zákon? To je absolutní nesmysl. Zřejmě řada z vás nejezdí po silnicích, ale nevím kde.

Takže věta typu, kterou tady řekl kolega Kala, že má pochybnosti, jestli chceme, aby zákon neplatil, nebo platil, tak asi nečetl tu novelu. Věta typu "smysl podání novely opětovně zavést nepořádek" - jaký opětovně zavést nepořádek? Vždyť ten nepořádek je tam pořád, na těch silnicích. Vy to nevidíte?

Rozdíl v chování řidičů u nás a v Rakousku - no panebože, v čem to je? Není to v legislativě, je to ve výchově těch lidí. Od první třídy mají jiné základy než my, jsou jinak vychováváni. Když přecházíte silnici v Rakousku, v Německu, ve Francii, tak vidíte, s jakým klidem a noblesou vás řidič pustí. Takže to není žádným zákonem.

Ochránit slušné řidiče před neslušnými. Ano, chci tu pasáž, až se budu dneska večer vracet domů a pojedu padesát nebo čtyřicet, abyste někdo navrhl takový zákon, který mě ochrání před tím, aby mě zezadu neohrožovali šílenci. Tento zákon to prostě neumí.

Bylo tady řečeno, že v září poklesla kázeň a situace se vrací do předchozí situace. Vážené kolegyně, vážení kolegové, to je přece jasný jev v jakékoli lidské činnosti. Vy si myslíte, že ve státech USA, kde je trest smrti, je nižší kriminalita? Vůbec ne. Nižší kriminalita tam byla pouze několik měsíců po zavedení těchto trestů. Pak se zákonitě dostala do stejných kolejí. Tak je to i s tímto zákonem. Dneska ráno mě opět předjížděli šílenci stejně tak, jako mě předjížděli před prvním červencem, na čtyřicítce. Tak o čem se tady bavíme?

Pravomoc městských strážníků. Já jsem na Kladně v roce 1991 měl tu čest zakládat městskou policii. Měla jediný smysl: chránit veřejný pořádek v katastru obce. A kde dneska vidíte městské policisty? Už se chovají jako Policie České republiky, že je vidíte jenom v autech. Ale my jsme je chtěli do ulic, aby chodili ve dvojičkách a chránili nás, všechny občany, před nepořádkem atd. A to se vytrácí díky tomuto zákonu, protože když můžou měřit rychlost, a ještě mimo katastr obce, tak samozřejmě mají větší tendenci naplňovat pokladnu své obce.

Odstraňování technických závad. Já bych velice rád byl, kdyby někdo tady přiznal, kdo je z vás schopen opravit na desetiletém autě třeba výměnu žárovky ve světlometu. Můžu vám říci, že i u tak staršího auta, jako je Fiat Brava apod., to nedokážete, protože je třeba demontovat baterii, dekódovat rádio atd. A už za to vám hrozí postih. Takže my bychom teoreticky, všichni řidiči, měli být zároveň vyškolení automechanici.

A pak tady padla věta, která mě skutečně dostala. Tolerance k drobným pochybením ze strany Policie České republiky. Pan kolega Kala zřejmě nevěděl, co říká. Jak může policie někoho tolerovat, když žádnou toleranci nemá a musí za 53 km dát pokutu a dva body dolů! Umožněte tu toleranci, abyste o ní potom mohl mluvit.

Pan exministr Šimonovský - tady to padlo ze strany kolegyně Dundáčkové - ten zákon vůbec nečetl (veselost), ten vůbec neví, která bije. Ten mluví o přechodech, používá věty "bezpečnost, chrání životy" atd. Vždyť my musíme přemýšlet, používat mozek, a ne dogmaticky trvat na nesmyslech, které jsme přijali na konci minulého roku.

Návrh vrací situaci zpátky. V čem? Já chci důkaz, v čem vrací zpátky. Hledáme přece to, aby nesmysly, které tam jsou, jako je, že zapomenu rozsvítit, a mají z toho samozřejmě dobrý obchod pouze ti, kteří instalují zařízení, které samo rozsvítí, jinak to nemá žádný efekt. A v noci málokdo asi mimo opilého řidiče pojede bez světel.

Auto může zabíjet a podobné fráze. Samozřejmě, to víme všichni.

Lidé bez zkoušek a znalosti pravidel jezdí po silnicích. Ti budou jezdit pořád. To přece je jasné, že podvodníci budou pořád, a zákon to nevyřeší.

A že odmítá pokračovat v kreativitě, a dále přepracovávat zákon není žádoucí. Je žádoucí opravovat nesmysly. Přece používat selský rozum.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP