(12.30 hodin)
(pokračuje Filip)

O návrhu na přikázání výboru pro sociální politiku rozhodneme v hlasování pořadové číslo 7, které jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 7 z přítomných 128 pro 120. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu pana místopředsedy vlády Petra Nečase na zkrácení lhůty k projednání na 20 dnů. Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 8, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro takové zkrácení. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 8 z přítomných 130 pro 122, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a jeho lhůta k projednání byla zkrácena na 20 dnů. Zároveň končím první čtení tisku č. 36, našeho druhého bodu pořadu této 3. schůze. Děkuji panu navrhovateli, děkuji zpravodajce.

 

Budeme pokračovat dalším bodem, kterým je

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb.,
o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování
těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech
(služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 37/ - prvé čtení

 

Ještě dříve, než se ujme z pověření vlády úvodního slova místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas, požádám pana poslance Kostu Dimitrova, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro tento tisk.

Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové. Dovolte mi, abych stručně uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.

Služební zákon, tedy zákon č. 218/2002 Sb., schválila Poslanecká sněmovna dne 26. dubna 2002, a musím říci, bez jediného hlasu poslanců Občanské demokratické strany, a měl původně nabýt plné účinnosti dnem 1. 1. 2004 s tím, že některá jeho vyjmenovaná ustanovení nabyla účinnosti již dnem 28. května 2002. Tímto dnem nabyl rovněž účinnosti zákon č. 219/2002 Sb., kterým bylo mj. zřízeno Generální ředitelství státní služby jako řídící orgán státní služby s postavením organizační jednotky Úřadu vlády. Dne 13. června 2002 byl schválen zákon č. 309/2002 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon), tzv. doprovodný zákon, který měl nabýt účinnosti rovněž dnem 1. 1. 2004.

Nabytí úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona bylo dvakrát odloženo. Poprvé se tak stalo v souvislosti s povodněmi, které postihly Českou republiku v roce 2002, kdy byla plná účinnost uvedených zákonů posunuta na 1. leden 2005. Posléze bylo nabytí účinnosti obou zákonů odloženo v návaznosti na realizaci tzv. reformy veřejných financí v oblasti odměňování až na 1. leden 2007. Těmito dvěma odklady bylo potvrzeno stanovisko těch poslanců, kteří v roce 2002 hlasovali proti tomuto zákonu s tím, že tento zákon je pouze populistickým předvolebním gestem před volbami v roce 2002 směřovaným ke státním zaměstnancům a že ve skutečnosti stát nemá finanční prostředky na realizaci těchto zákonů. Tím, že hlasujeme o odložení tohoto zákona již potřetí od roku 2002, tak jenom potvrzujeme, jak hluboce pravdivá tato slova byla.

Na dnešní schůzi máme tedy rozhodnout v pořadí, jak jsem již řekl, už o třetím odložení úplné účinnosti služebního a tzv. doprovodného zákona, neboť stav veřejných financí stále nedovoluje jeho plnohodnotnou realizaci, a to i přesto, že již bylo upraveno odměňování státních zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech tak, že je mnohem méně finančně náročné, než předpokládal původně schválený služební zákon - a znovu zdůrazňuji, zákon schválený v dubnu roku 2002, těsně před volbami. Realizace služebního zákona není v současné době zabezpečena ani institucionálně, neboť v rámci úsporných opatření v ústředních orgánech státní správy směřujících ke snížení počtu zaměstnanců došlo v roce 2005 ke zrušení Generálního ředitelství státní služby a k jeho nahrazení odborem řízení lidských zdrojů ve správních úřadech. Generální ředitel státní služby a jeho zástupce nebyli dosud jmenováni.

Proto se domnívám, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, že návrh na odložení úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona obsažený v části první a druhé vládního návrhu zákona na 1. leden 2009 podpoříte, protože koneckonců tento návrh byl předložen minulou vládou, tzn. má bezesporu podporu jejích poslanců, a jak jsem již řekl, vzhledem k názoru na tento zákon a na jeho odložení bezesporu bude mít podporu i současných vládních poslanců.

V části třetí vládní předlohy zákona se navrhuje upravit zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů. Účinnost tohoto zákona byla v minulosti posunuta z 1. ledna 2006 na 1. leden 2007. Příslušníkům bezpečnostních sborů bylo odložení tohoto zákona částečně kompenzováno mimořádným navýšením prostředků na platy, takže jejich úroveň dosažená v roce 2006 by neumožňovala realizovat běžný meziroční nárůst platů zaměstnanců ve veřejných službách a správě v roce 2007. Proto se navrhuje vypustit ze zákona závaznou konstrukci stupnice platových tarifů pro rok 2007 a ponechat rozhodnutí o výši platových tarifů i v tomto roce na rozhodnutí vlády, stejně jako tomu má být podle platného znění zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů v následujících letech.

S ohledem na závažnost návrhu zákona a potřebu jeho včasného schválení v Poslanecké sněmovně a s ohledem na jeho bezprostřední souvztažnost s návrhem státního rozpočtu na rok 2007 bude nezbytné, aby tento zákon byl projednán ve zkrácené lhůtě, a proto avizuji, že v rozpravě navrhnu zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výborech.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji místopředsedovi vlády. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Kosta Dimitrov. Máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Kosta Dimitrov: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte mi sdělit své stanovisko k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.

S ohledem na potřebu optimalizace výše výdajů státního rozpočtu na rok 2007 a skutečnosti, že navrhované úpravy nejsou v kolizi s žádným ustanovením mezinárodních smluv a závazků pro Českou republiku ani s právními akty Evropské unie, přičemž je zachován soulad s ústavním pořádkem České republiky, doporučuji návrh předkládaného zákona propustit do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a to pana poslance Zdeňka Maršíčka. Jiné přihlášky nemám. Prosím, pane poslanče máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP