(17.40 hodin)
(pokračuje Němcová)

Děkuji jak panu zpravodaji, tak také místopředsedovi vlády a končím bod číslo 60, sněmovní tisk 123.

 

Dalším bodem je bod číslo

 

61.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací změna článku 1 Úmluvy ze dne 10. října 1980
o zákazu nebo omezení použití některých konvenčních zbraní,
které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky,
přijatá v Ženevě dne 21. prosince 2001, a Protokol o výbušných zbytcích války
(Protokol V), přijatý v Ženevě dne 28. listopadu 2003
/sněmovní tisk 1224/ - druhé čtení

 

Požádám o úvodní slovo ministra obrany Karla Kühnla. Prosím, pane ministře.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, navrhovaná změna úmluvy, která se vztahuje, jak již řečeno v názvu tisku, k jejímu článku 1, se týká rozšíření použitelnosti této úmluvy i jejích protokolů vedle ozbrojených konfliktů mezinárodních také na ozbrojené konflikty vnitrostátní povahy. Z hlediska České republiky by se nejednalo o průlomové rozhodnutí, protože už v současné době jsme v oblasti mezinárodního humanitárního práva vázáni řadou závazků i pro případ vnitrostátních ozbrojených konfliktů.

Pokud jde o nový Protokol V, jeho hlavním účelem je potom snížení utrpení civilního obyvatelstva, které je v oblastech dnešních ozbrojených konfliktů, a to jak mezinárodní, tak vnitrostátní povahy, často způsobováno nevybuchlou opuštěnou, skrytou municí atd. Tato munice představuje velmi silné a dlouhodobé humanitární riziko i po ukončení vlastních bojů, a proto se Protokol V snaží tyto dopady na civilní obyvatelstvo omezit, a to jak prostřednictvím preventivních, tak i prostřednictvím následných opatření.

Ratifikace obou těchto mezinárodněprávních instrumentů by podle mého názoru i podle názoru vlády znamenala významný příspěvek České republiky k rozvoji mezinárodního humanitárního práva, a proto žádám Sněmovnu o vyslovení souhlasu s jejich ratifikací.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře, a prosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Petra Lachnita, aby nás seznámil s usnesením výboru. Oznamuji, že toto usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1224/1.

 

Poslanec Petr Lachnit: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení kolegové, dámy a pánové, zahraniční výbor se tímto materiálem zabýval na své 53. schůzi ze dne 22. února 2006, tak jak mu bylo Sněmovnou přikázáno, a po odůvodnění náměstka ministra obrany Martina Bělčíka, zpravodajské zprávě poslance Petra Lachnita a po rozpravě zahraniční výbor doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci změny článku 1 Úmluvy ze dne 10. října 1980 o zákazu nebo omezení použití některých konvenčních zbraní, které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky, přijaté v Ženevě dne 21. prosince 2001, a k ratifikaci Protokolu o výbušných zbytcích války (Protokol V), přijatého v Ženevě dne 28. listopadu 2003.

Mimo suchou literu protokolu mi dovolte, abych podotkl, že skutečně výbušné zbytky válčení např. na Balkáně postihují zejména děti, které si hrají, které vycházejí mimo omezené prostory. A pokud by si někdo myslel, tak ani Česká republika není prosta těchto rizik, protože i při výkopových pracích třeba v minulém roce byly nalezeny zbytky nevybuchlé munice v Praze a na jiných místech. Je to věc, která je naprosto aktuální, a domnívám se a vyzývám, abychom tuto věc vzali vážně a abychom se k této úmluvě připojili. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám rozpravu. Nemám do ní přihlášku, ptám se na vaše přihlášky. Není taková, rozpravu končím.

Budeme tedy hlasovat o navrženém usnesení, tak jak jsme s ním byli právě seznámeni.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 102. Kdo souhlasí s návrhem usnesení? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 102 přítomno 89, pro 68, proti nikdo. Návrh byl přijat, s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Děkuji tedy panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem je bod číslo 62. Je to

 

62.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva o zdanění
příjmů z úspor mezi Guernsey a Českou republikou
/sněmovní tisk 1237/ - druhé čtení

 

O slovo požádám místopředsedu vlády a ministra financí Bohuslava Sobotku.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych odkázal na své vystoupení v rámci prvého čtení. Chtěl bych poukázat na to, že se tu jedná o deset smluv, které spolu vzájemně souvisejí. Chtěl bych připomenout, že právě na základě doporučení orgánů Senátu a Sněmovny se vláda nakonec rozhodla předložit tyto návrhy Senátu a Sněmovně jako deset samostatných tisků, které by tedy měly být jako takové projednány. Chtěl bych také informovat Poslaneckou sněmovnu, že Senát Parlamentu České republiky již tyto návrhy smluv projednal a schválil.

Dovolím si tedy k jednotlivým návrhům smluv nepronášet samostatná úvodní vystoupení, pouze bych chtěl odkázat na své vystoupení v rámci prvního čtení a chtěl bych připomenout, že k uzavření těchto smluv je Česká republika, stejně jako ostatní členské státy Evropské unie, zavázána směrnicí Rady číslo 48 z roku 2003 o zdaňování příjmů z úspor ve formě vyplácených úroků. Ta směrnice byla vydána 3. června 2003. Ustanovení této směrnice jsou do českého právního řádu implementována paragrafem 38fa zákona č. 586 z roku 1992, ve znění pozdějších předpisů.

Tolik velmi stručně, děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Prosím nyní o slovo zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Stanislava Fischera. Usnesení zahraničního výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1237/1.

 

Poslanec Stanislav Fischer: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, potvrzuji to, co zde už řekl pan místopředseda vlády, že se jedná o deset smluv prakticky identických. Rozdíl je pouze jeden nepatrný, a sice u závislých území Velké Británie se jedná o zdanění příjmů z úspor a u dvou tisků, a to číslo 1240 a 1241, v názvu smluv se jedná o automatickou výměnu informací týkajících se příjmů z úspor v podobě úrokových plateb. Toto je jediný rozdíl u těch dvou z deseti projednávaných smluv. Vzhledem k této skutečnosti se domnívám, že rozprava by mohla být společná pro všechny tyto smlouvy, a potom bychom odhlasovali pro každou z těchto smluv náš souhlas. Proto bych teď přečetl plný text usnesení zahraničního výboru č. 271 z 54. schůze dne 30. března 2006 a u těch dalších smluv by se potom stačilo jenom odvolat na změnu názvu, a tím by v podstatě byla procedura zkrácena.

Takže k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva o zdanění příjmů z úspor mezi Guernsey a Českou republikou, sněmovní tisk 1237:

Po odůvodnění náměstka ministra financí Karla Goldemunda a zpravodajské zprávě poslance Stanislava Fischera a po rozpravě zahraniční výbor

1. doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Smlouvy o zdanění příjmů z úspor mezi Guernsey a Českou republikou;

2. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;

3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru.

To je, co se týká prvního návrhu dohody.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Návrh iniciativně projednal také rozpočtový výbor. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1237/2. Prosím zpravodaje výboru pana poslance Svatomíra Recmana o odůvodnění tohoto usnesení.

 

Poslanec Svatomír Recman: Děkuji. Navázal bych na slova předkladatele pana ministra financí i zpravodaje zahraničního výboru. Rozpočtový výbor se zabýval předmětnými smlouvami na své 59. schůzi, která proběhla 5. dubna letošního roku. Rovněž na jednání rozpočtového výboru smlouvy odůvodnil náměstek ministra financí pan Goldemund.

Rozpočtový výbor přijal usnesení, které jste obdrželi všichni v písemné podobě jako sněmovní tisk 1237/2. V něm doporučuje Poslanecké sněmovně, aby dala souhlas k ratifikaci smlouvy. Text usnesení rozpočtového výboru je v tomto směru identický s usnesením zahraničního výboru.

Paní místopředsedkyně, tolik moje zpravodajská zpráva.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za ni. Nyní budeme hlasovat o tom, že sloučíme rozpravu ke všem deseti smlouvám, které jsou před námi. Týká se to bodů číslo 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 a 71.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 103 a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby k těmto bodům byla sloučena rozprava. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 103 z přítomných 88 pro 58, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Otevírám tedy rozpravu. Nemám žádnou písemnou přihlášku k žádné z těchto deseti předložených smluv. O slovo se hlásí pan kolega Schwippel. Prosím.

 

Poslanec Jan Schwippel: Děkuji, paní místopředsedkyně. Chtěl jsem vás informovat, že jsem byl zpravodajem těch druhých pěti smluv. Tento blok byl sloučen do jedné rozpravy, takže si odpustím zpravodajskou zprávu a řeknu to, co jsem měl připraveno do obecné rozpravy.

Pan ministr tady v průběhu prvního čtení těchto smluv sdělil, že očekávaný přínos pro Českou republiku se pohybuje v řádu milionů korun. Já to považuji za tvrzení poměrně odvážné, ale těžko s ním budu polemizovat, protože ani neuvedl, za jak dlouhé období, a není nikomu z nás asi známo, kolik našich subjektů praktikuje tzv. offshore banking, čili kolik našich firem soustřeďuje svoje finance do těchto tzv. daňových rájů. V našich médiích jsem se dočetl, že byl uskutečněn průzkum mezi 200 našich největších firem a že z nich se k tomuto offshore banking přiznalo 200, čili všechny naše největší firmy praktikují tento způsob daňových úspor.

Dovolím si však uvést dva důvody, proč si myslím, že přínos těchto smluv bude podstatně menší, než očekávají jejich zastánci. Za prvé, v úmluvách je uvedeno přechodné období, které je vymezeno samo o sobě poměrně nejasně. Je vymezeno tak, že celá skupina zemí - je jich konkrétně pět evropských zemí, nečlenských států Evropské unie, a Spojené státy - musí uzavřít podobné úmluvy s Evropským společenstvím a do té doby bude trvat toto přechodné období.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP