Neautorizováno !
(12.20 hodin)
(pokračuje Benda)
Mám jistou míru pochybností, zda tento návrh vůbec patří do ústavněprávního výboru. Vím, že mu byl organizačním výborem doporučen, ale v okamžiku, kdy se vlastně nevědělo, co je obsahem tohoto návrhu. Já kladu otázku, jestli by nebylo rozumnější, aby věc projednal rozpočtový výbor, protože si myslím, že je to věc typicky přebírání společností a práv s tím spojených, která je spíše směřována do rozpočtového výboru, ale to pak může rozhodnout Sněmovna.
Jinak si myslím, že většina textu návrhu zákona je opravdu implementace evropských směrnic a měli bychom se pokusit věc projednat. Jestli se to ještě stihne do voleb, to je samozřejmě s otazníkem, ale to je trochu problém ministerstva, které, bych řekl, že zaspalo s přípravou.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale vidím, že se z místa hlásí pan poslanec Karel Vymětal, kterému udílím slovo.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, já také nebudu dlouho zdržovat, nicméně souhlasím s panem zpravodajem, že by se rozpočtový výbor měl tímto vládním návrhem zabývat.
Nicméně chtěl bych upozornit na jednu věc. Ta novela obchodního zákoníku obsahuje zrušení paragrafu 183h, kde byla povinná nabídka na odkoupení akcií menšinových vlastníků, a je nahrazen paragrafem 183o. Sám se tento paragraf nazývá "odkoupení na žádost menšinového akcionáře". Považuji toto řešení za naprosto nepřijatelné právě pro ochranu práv menšinových vlastníků a prosil bych výbory, které to budou projednávat, aby se tímto problémem také zabývaly.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se další hlásí do rozpravy? Pan kolega Hovorka. Prosím.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, vážená vláda, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl jenom zeptat pana ministra, jestli tento návrh zákona nepřichází příliš pozdě, protože se domnívám, že to, co se dostalo do obchodního zákoníku poslaneckou novelou, bylo zcela špatně, bylo to zcela živelně, a myslím si, že většina akciových společností již vykonala valné hromady a uskutečnila to, co chtěla uskutečnit, aby se zbavila nepohodlných drobných akcionářů. Takže bych rád slyšel, jestli má pan ministr přehled, kolik je ještě akciových společností, které výkup neuskutečnily a které proběhnou už režimem, který bude podle evropských směrnic a který bude tak, jak to má být, a ne tak, jak se to schválilo v minulém obchodním zákoníku.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Další přihlášku nevidím, rozpravu končím. Chci se zeptat pana zpravodaje, neb jsem nepostřehl celou rozpravu, zda někdo navrhl vrácení, zamítnutí. Nikoliv.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Pan kolega Benda.
Poslanec Marek Benda: Já jsem navrhoval v rozpravě ještě rozpočtový výbor s tím, že dokonce si osobně myslím, že to může být jenom rozpočtový výbor. Ale tím nechci Sněmovnu nabádat k hlasování.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Rozpočtový výbor. Další návrh nevidím.
Budeme hlasovat o ústavněprávním výboru.
Zahájil jsem hlasování číslo 356. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z 97 pro návrh 66, proti 4. Návrh byl přijat.
Zahájil jsem hlasování číslo 357. Kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru? Kdo je proti?
Z přítomných 98 pro návrh 46, proti 7. Návrh nebyl přijat.
Pokud se nepletu, tím mohu skončit projednávání tohoto návrhu. Děkuji panu zpravodaji i panu ministrovi.
A nyní přikročíme k projednávání bodu číslo
183.
Informace o vojenských cvičeních jednotek a štábů
Armády České republiky se zahraničními partnery na území
České republiky i mimo ně, plánovaných v roce 2006
/sněmovní tisk 1227/
Slovo má ministr obrany Karel Kühnl.
Ministr obrany ČR Karel Kühnl Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, nedá se nic dělat, když už armádu máme, armáda musí cvičit. Aby mohla cvičit, musí existovat plán cvičení, a proto je tento materiál předkládán Sněmovně. Procedurálním důvodem je, že článek 44 odst. 6 Ústavy ČR takové předložení Sněmovně nařizuje, a vláda ho ráda plní.
Materiál obsahuje přehled o plánovaných cvičeních se zahraničními partnery v roce 2006, a to jak na území ČR, tak mimo území ČR. Samozřejmě, že ten plán cvičení vychází jak z našeho plánování, tak ze společného plánování v rámci Severoatlantické aliance. Účast našich jednotek a štábů na plánovaných cvičeních slouží k naplnění určitých základních požadavků jak našich armádních řídících orgánů, tak řídících orgánů Severoatlantické aliance při dosahování nezbytné míry interoperability s jednotkami dalších členských států.
Plánovaná účast Armády ČR na cvičeních s mezinárodními partnery je samozřejmě hrazena z rozpočtu Ministerstva obrany. Prioritní pozornost je přitom věnována jednotkám a útvarům a svazkům vyčleňovaných pro působení v silách okamžité reakce a v silách rychlé reakce, a to jak Severoatlantické aliance, tak v silách, které připravujeme pro tyto účely pro vyčleňování do sil rychlé reakce Evropské unie.
Materiál obsahuje skutečnost, že Ministerstvo obrany, operačně-taktické stupně velení, svazy a útvary Armády ČR se v letošním roce zúčastní celkem 92 cvičení a společných výcviků mimo území ČR a 34 na území ČR. Obsahem materiálu je samozřejmě charakteristika jednotlivých cvičení.
Vážený pane předsedo, dámy a pánové, žádám, nebo doporučuji, aby Sněmovna tuto informaci vzala na vědomí.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tento tisk projednal výbor pro obranu a bezpečnost. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1227/1. Prosím, aby nás o jednání výboru informoval pan kolega Pavel Hönig.
Poslanec Pavel Hönig: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Dámy a pánové, výbor pro obranu a bezpečnost se tímto materiálem zabýval na své 65. schůzi dne 18. ledna letošního roku a přijal toto usnesení: Výbor pro obranu a bezpečnost doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR vzít na vědomí Informaci o vojenských cvičeních jednotek a štábů Armády ČR se zahraničními partnery na území ČR i mimo ně, plánovaných v roce 2006, sněmovní tisk 1227.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se hlásí pan kolega Černý.
Poslanec Alexander Černý: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, souhlasím s panem ministrem v tom, že když už armádu máme, tak prostě cvičit musí, protože jinak by byla nebezpečná sama sobě, ale i nevinným spoluobčanům. To je jedna věc.
Ale jsou zde i aspekty, které mě trošičku znepokojují. Zdůrazňovat, že budeme v tomto roce cvičit především proto, abychom byli schopni plnit úkoly ve vztahu k zahraničí, nepovažuji za zrovna nejšťastnější. Byl bych daleko raději, kdyby to bylo v opačném gardu. Ale, a to je ta poznámka, o kterou chci pana ministra poprosit: Součástí těch cvičení jsou pochopitelně i cvičení spolu se zahraničními partnery. Především mám teď na mysli cvičení na našem území. Tradičně, spíš nepravidelně, Sněmovna projednává zprávy o tom, jak cvičení proběhla. Bylo by docela příjemné, kdybychom k těmto zprávám dostali i řekněme ekonomický pohled na věc. Výcvik je velice drahá záležitost. Pronajímání prostoru, využívání toho zázemí, které máme k dispozici, je také drahá záležitost. Byl bych rád, kdyby pravidelnou součástí oněch informací byla i rozvaha o finančních nákladech a o tom, kdo jakým způsobem se na jejich hrazení podílel. Předem děkuji za vstřícnost.
***