Neautorizováno !
(Podle oznámení místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Miroslavy Němcové učiněného ve 14.30 hodin si vyžádal klub ČSSD 15minutovou přestávku na své jednání. - Jednání pokračovalo ve 14.46 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, podle pohledu na vaše vlastní hodinky nebo na displej zde v sále je jasné, že uplynula lhůta, o kterou požádal klub ČSSD pro své jednání, a tudíž bych měla zahájit odpolední část našeho jednání. Zkoušela jsem zjistit, zda opravdu již skončilo jednání klubu vzhledem k absenci poslanců této strany v sále, ale žádné avízo nemám, a protože nemám žádné avízo, ani žádost o prodloužení pauzy jsem nedostala, nezbývá mi tedy nic jiného než podle schváleného programu schůze postupovat. A podle schváleného programu schůze bychom jako první odpolední bod měli projednávat bod č. 88. Takto jsme rozhodli při hlasování o pořadu schůze na dnešní odpoledne.
Zahajuji tedy projednávání bodu
88.
Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky
na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA
za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel
/sněmovní tisk 1261/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji tedy zároveň, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Vidím, že se již k mikrofonu dostavil pan místopředseda vlády a ministr dopravy Milan Šimonovský. Prosím tedy, pane místopředsedo, abyste nás v úvodním slově seznámil se záměrem tohoto vládního návrhu zákona. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Dobré odpoledne. Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, Česká republika přistoupila k Úmluvě o založení evropské společnosti pro financování železničních vozidel EUROFIMA už v roce 2002. Akciová společnost České dráhy je členskou železniční správou společnosti EUROFIMA, ale nemůže získat úvěr od této společnosti bez poskytnutí státní záruky.
Podle zákona o rozpočtových pravidlech opravňuje s účinností od 1. ledna 2001 Českou republiku poskytovat státní záruku jen na základě zvláštního zákona. Proto je Poslanecké sněmovně Parlamentu předkládán vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel Českými drahami. Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, mezinárodními smlouvami i s akty práva Evropské unie.
Státní záruka, která má být poskytnuta, představuje veřejnou podporu. A tato veřejná podpora může být poskytnuta, pouze pokud ji Komise Evropských společenství posoudí jako slučitelnou se společným trhem. Rád bych vás informoval, že Komise projednala žádost Českých drah o souhlas s tímto opatřením a rozhodla 22. února letošního roku nevznášet proti tomuto opatření námitky a považuje státní záruku za opatření slučitelné se společným trhem, a to z důvodu, že podpora usnadňuje rozvoj určitých hospodářských činností a nemá nepříznivý vliv na podmínky obchodu v takové míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem.
Získané úvěrové prostředky použijí České dráhy na úhradu nákladů spojených s pořízením pěti elektrických příměstských jednotek řady 471 pro osobní dopravu. Tato navrhovaná opatření, která projednáváte, tak budou mít i pozitivní vliv na podnikatelské prostředí, tak jako předchozí úvěry pro nákup železničních vozidel, pomohou udržet zaměstnanost a pomohou samozřejmě také, aby český železniční průmysl se postavil na nohy. Tato výroba příměstských jednotek se bude realizovat ve společnosti ČKD Vagonka, akciová společnost, se sídlem v Ostravě. České dráhy se účastní na pořízení těchto vozidel standardně pěti procenty, které uhradí z vlastních zdrojů, a 95 % z celkové hodnoty jsou právě zdroje z úvěru Eurofimy.
Model financování a poskytnutí státní záruky je obdobný jako v případě půjček, které byly poskytnuty Českým dráhám společností EUROFIMA v roce 2003. Podle zákona jsou ve výši 15 mil. eur a v roce 2004 45 mil. eur a poslední takovýto úvěr byl v roce 2005 45 mil. eur.
***