(12.30 hodin)
(pokračuje Gruntová)

Za šesté. Podotýkám, že ustanovením paragrafu 18 zákona o státních vyznamenáních ČSFR č. 404/1990 Sb., ponechaným v platnosti zákonem č. 157/1994 Sb., o státních vyznamenáních České republiky, bylo zachováno právo nosit insignie řádů, medailí nebo jiných obdobných ocenění udělených podle dosavadních předpisů. Navržená novela neupravuje, čili ponechává v platnosti v minulosti udělená nebo propůjčená vyznamenání a čestná uznání za účast ve druhém odboji. Platný trestní zákon připouští uložení trestu ztráty čestných titulů a vyznamenání jen v případě odsouzení za čin spáchaný ze zvláště zavrženíhodné pohnutky - § 46 trestního zákona.

Za sedmé. Pozbytí platnosti osvědčení podle paragrafu 8 zákona č. 255 osob, na něž práva účastníka národního odboje za osvobození přešla podle paragrafu 6 citovaného zákona, je upravováno v úvodní výrokové části paragrafu 8a odst. 1 návrhu. Podle zrušovacího ustanovení paragrafu 22 odst. 2 citovaného zákona však pozbyla ustanovení paragrafů 3 a 4 platnosti již dnem 18. června 1949, a proto přechod práv uvedených v paragrafech 3 a 4 se z hlediska paragrafu 6 týkal práv, která nejsou od uvedeného data uplatňována, a proto odkaz na § 6 v návrhu normy už nelze aplikovat.

Za osmé. Návrh normy v článku II odst. 2 přenáší na Ministerstvo obrany povinnost provést revizi stávajících osvědčení, protože vykonává působnost podle zákona 255/1946. Nevím, zda je předkladatelům návrhu známa skutečnost, že u Ministerstva obrany je ve věci realizace tohoto zákona na 360 tisíc spisů a od roku 1946 bylo vydáno mnoho desítek tisíc osvědčení. Dá se předpokládat, že většina držitelů osvědčení podle paragrafu 8 již zemřela, a zjišťování této právní skutečnosti vylučuje splnění navrhované lhůty 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti zákona. Podotýkám ještě, že při realizaci zákona č. 255 je 59 let po jeho přijetí příznačná důkazní nouze a to často vede ke kritice orgánů, které na zákonnosti postupu při dokazování tvrzených skutečností trvají.

V této souvislosti se jeví příhodnějším opatření upravit ukončení realizace tohoto zákona k reálné a vhodné lhůtě. Příslušný pozměňovací návrh předložím ve druhém čtení projednávání sněmovního tisku 1027, pokud nebude v prvním čtení zamítnut.

Za deváté. Tvrzení, že realizace navrhovaného zákona by si nevyžádala náklady ze státního rozpočtu, neodpovídá skutečnosti. Provedení navržené normy by vyžadovalo mimořádná a rozsáhlá personální opatření a nutně by mělo značný dopad na státní rozpočet. Jejím výsledkem by byl morální a finanční postih dnes už jen nepatrné části odbojářů.

Vážené kolegyně a kolegové, návrh považuji za naprosto nepřijatelný jak z ryze právního hlediska, tak z důvodů morálních. Je v zásadním rozporu s pojetím práva jako rovného měřítka a pravidla chování, protože nepřijatelným způsobem narušuje rovnost občanů před zákonem, která je garantována ústavou a Listinou základních práv a svobod. Porušuje samotnou podstatu úpravy společenských vztahů právem jako jednotného měřítka pro všechny nestejné lidi. Ve své podstatě návrh směřuje k umělému rozdělení společnosti, stanovení fiktivních přehrad mezi lidmi, klasifikaci občanů na lepší a horší, vyvolávání nenávisti se všemi pro společnost negativními důsledky z toho vyplývajícími. Jako bychom neměli dost neblahých a varujících zkušeností s podobnými snahami v minulosti.

Proto věřím, že sněmovní tisk 1027 zamítneme už v prvním čtení. Děkuji vám. (Poslanci KSČM tleskají.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Jitce Gruntové. Slova se ujme pan poslanec profesor Zdeněk Jičínský, připraví se pan poslanec Miroslav Grebeníček.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, paní poslankyně Gruntová tady velmi podrobně, pro mě možná až příliš podrobně vzhledem k povaze té předlohy, dokázala, že bychom měli vyhovět návrhu zpravodaje a předlohu zamítnout už v prvém čtení, a já se k tomu návrhu připojuji, protože ji skutečně považuji z právních hledisek i z hledisek morálně-politických za absurdní. Prostě chtít dnes zpětně kádrovat ty, kdo se účastnili boje proti nacismu, boje za osvobození Československé republiky, podle nynějších hledisek, která jsou často velmi posunuta podle toho, jaké zaujímáme stanovisko k otázce, která českou společnost dělí, to znamená ke vztahu k minulosti, a mám na mysli minulost komunistického režimu, to přece skutečně nejde. Já opravdu kladu otázku, zda to autoři mysleli vážně, anebo jenom jako součást politického boje, kterým se chtějí ve veřejnosti presentovat jako ti, kdo hájí důsledně demokratické principy. Ale tak tomu přece není! A zejména je zásadní problém v tom, že už bychom měli přestat chtít prostřednictvím zákona soudit historii.

Já jsem byl vždycky proti zákonu o protiprávnosti komunistického režimu, protože ho nepovažuji za právní normu. Je to ideologická deklarace, což konstatoval i Ústavní soud. Autoři tohoto návrhu tady vycházejí z onoho názoru, který v části české společnosti je rozšířen, který ztotožňuje nacistickou totalitu s komunistickým režimem nebo s totalitou komunistickou.

Vzhledem k tomu, že už je těsně před polední přestávku, i vzhledem k tomu, že je prázdný sál, i vzhledem k tomu, že nás zřejmě ještě v souvislosti s dalšími návrhy zákonů, mám na mysli také deklaratorní zákon, který tu je, o třetím odboji, a jsou i tisky, které dostaneme ze Senátu, takže tato diskuse nám chybět ani v budoucnosti nebude - chci jenom stručně říci, že si myslím, že bychom měli diskusi o minulosti nechat jako diskusi historickou, kde veřejnost bude mít na to různé názory, bude rozdělena, protože jsme společnost pluralitní, ale nesnažme se ještě dneska vynášet autoritativní soudy prostřednictvím zákona.

Autorům zákona bych doporučil, aby se podívali na současnou diskusi, která probíhá ve Francii, kde v jiných souvislostech se také stalo problémem to, že některé zákony se vyjadřovaly autoritativně, jak zákon činí, k určitým otázkám francouzské minulosti, včetně například kolonizace Alžíru a podobně. A většina francouzských historiků se vyslovuje proti tomu, aby prostřednictvím zákona se zasahovalo do diskuse o historických jevech, protože to vyvolává celou řadu negativních souvislostí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP