(11.40 hodin)
(pokračuje Bublan)

V té druhé části jde o novely dalších zákonů souvisejících s oblastí evidence obyvatel, které sledují především ten cíl, aby byly stanoveny jednoznačné podmínky pro poskytování údajů z informačních systémů evidence obyvatel dalším subjektům, a to co do rozsahu, způsobu poskytování a podmínek případného dalšího zpracování poskytnutých údajů.

Doporučuji vám, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, abyste návrh po obecné rozpravě přikázali k projednání příslušným výborům Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru vnitra Františku Bublanovi. Nyní požádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Lubomír Suk.

 

Poslanec Lubomír Suk: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, jak již zde řekl ministr vnitra, novela zákona řeší především to, kdo by mohl mít přístup k informacím z registru obyvatel, kdo je oprávněn s těmito údaji nakládat.

My jsme se v minulosti trošku dostali do pasti nadměrné ochrany osobních údajů a ten střet tady probíhá neustále. Na jedné straně údaje chráníme, na druhé straně ale víme, že řada institucí ať už státních či nestátních, různé organizace, dokonce i z oblasti ekonomiky, potřebují osobní údaje, potřebují s nimi nakládat a potřebují k nim řadu informací. Po letech zkušenosti s tímto zákonem přišlo Ministerstvo vnitra s návrhem na jeho novelizaci. Já mohu za tu dobu, co byl Sněmovně předložen, konstatovat, že se na mne jako zpravodaje výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí již obrátila řada dalších institucí, včetně Ústavního soudu nebo Česko-německého fondu, který potřebuje řadu informací k tomu, aby mohl dořešit odškodnění obětí nacismu atd. Byl jsem tedy rád, že na tuto novelu tedy v tuto chvíli dochází řada.

Nebudu navrhovat žádný jiný návrh než to, aby novela byla propuštěna do dalšího čtení, a předesílám, že v průběhu druhého čtení novela patrně dozná nějakých upřesnění, a doufám, že s předkladatelem najdeme společnou řeč tak, abychom našli pokud možno přesné vyvážení ochrany údajů a současně možnosti, jak těm, kteří s těmi údaji, které jsou obsaženy v evidenci, potřebují pracovat, k nim měli přístup.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Lubomíru Sukovi za zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že do obecné rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se proto, jestli se někdo hlásí z místa k tomuto návrhu. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu proto končím.

Je zájem o závěrečné slovo ze strany předkladatele nebo zpravodaje? Není.

Nepadl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat, ani na vrácení, ani na zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo nějaký jiný návrh? Pokud tomu tak není, pokusím se přivolat ostatní, kteří mají zájem hlasovat o tomto procedurálním návrhu.

 

O návrhu přikázat předložený návrh výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí rozhodneme v hlasování pořadové číslo 143, které jsem zahájil. Táži se, kdo je pro. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 143 se z přítomných 124 pro vyslovilo 75, proti nebyl nikdo, návrh tedy byl přijat.

 

Děkuji tedy panu ministru vnitra Bublanovi, děkuji panu zpravodaji a konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Končím bod č. 59.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod číslo

 

60.
Návrh poslanců Ivy Šedivé, Jitky Gruntové, Josefa Víchy a Taťány Fischerové
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1087/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády obsahuje sněmovní tisk 1087/1. Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa paní poslankyně Iva Šedivá za předkladatele a pan poslanec Rudolf Tomíček jako zpravodaj. Zároveň žádám, aby předložený návrh uvedla za předkladatele paní poslankyně Iva Šedivá.

 

Poslankyně Iva Šedivá: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám v krátkosti představila poslaneckou novelu zákona o odpadech.

Předem je třeba říci, že jsem si vědoma četnosti novel tohoto zákona, jakož i problémů, které to přináší v praxi. Na druhé straně je ale stále platné, že tento zákon je velmi široký a problematika, která je zákonem řešena, je velmi živá, jednotlivá témata se vyvíjejí a z toho důvodu se i mění. To je také důvodem toho, že jsem se snažila reflektovat problémy, které v této oblasti praxe má. Vědoma si toho jsem se snažila spolu se svými kolegy tyto věci řešit vzhledem k tomu, že některé z nich je třeba řešit více méně neprodleně, protože nepřijetí novely zákona by vedlo k tomu, že by problémy praxe byly přesouvány víceméně do dalšího volebního období a negativní důsledky, které jsou s tím spojeny, by byly takové, že by se promítly negativně do chování obcí v oblasti odpadového hospodářství. Z toho důvodu jsme jako předkladatelé zaujali stanovisko, že je třeba k této novelizaci přistoupit.

Je nutno říci, že novela je předmětem diskuse dlouhodobě, a to především v příslušném podvýboru výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a v podvýboru pro nakládání se surovinami a odpady. Diskuse na toto téma probíhaly dlouho, více než rok, přičemž na tato jednání byli přizváváni experti na problematiku odpadů z Ministerstva životního prostředí i z praxe. Výbor opakovaně se k těmto tématům také vracel a výsledkem tedy je tato novela, která je předložena.

V krátkosti je třeba říci, že jsou zde řešeny vlastně tři větší tematické okruhy. Jedním z nich je biologicky rozložitelný odpad, druhým je druhotná surovina a k tomu jsou ještě jako třetí okruh přidány různé drobné novely jednotlivých bodů, jak je přinesla praxe a jak jsme je reflektovali s tím, že je třeba se jimi zabývat.

Nejprve tedy k těm biologicky rozložitelným odpadům. Je to část odpadů, která je velmi početná. Je třeba říci, že zaujímá asi 40 % komunálního odpadu. Produkce biologicky rozložitelných odpadů se má ze zákona implementovaného z práva Evropské unie snižovat, ukládání na skládky se má zabraňovat. Například v Rakousku je už situace řešena tak, že je zakázáno bez stabilizace zcela ukládat tyto odpady na skládky. Je tedy třeba se touto problematikou vážně zabývat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP