(18.10 hodin)
(pokračuje Langer)

Poslední poznámka - k dobrovolnosti majitelů soukromých nemocnic se transformovat. Je to stejná forma dobrovolnosti, jako kdybych já přišel s návrhem zákona, který by počítal s tím, že ve dvou domech pana ministra Davida Ratha bude zřízen hospic. Bude mít charakter veřejného neziskového zařízení. Pan ministr Rath bude dohlížet na to, jak jiní tento hospic spravují. Když ho budou spravovat špatně, potom on ze svého uhradí tuto ztrátu. Je to stejné právo, stejná svoboda, o které pan ministr hovoří v případě majitelů soukromých nemocnic. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Langerovi. Slova se ujme pan kolega Tluchoř s faktickou poznámkou. Faktická poznámka pana Kalouska, faktická poznámka paní kolegyně Šojdrové.

Jen připomínám panu místopředsedovi, že něco jiného je návrh, něco jiného je derogační klauzule.

Prosím, pan kolega Tluchoř.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, já jsem také rád, že pan ministr potvrdil existenci § 43, a to že opravdu žádné jiné než neziskové ústavní zdravotnické zařízení nemá nárok na peníze z veřejného zdravotního pojištění. To znamená, že bude likvidováno, protože není možné, aby bylo živeno z přímých plateb pacientů.

Pane ministře, to je právě ono. To je ta drobnůstka. Vy jste si myslel, že by to někdy mohlo být jinak. Zákon je takhle. Drobounký rozdíl v tom jednom slůvku je existence 80 nemocnic, existence nebo neexistence. V zákoně je zánik.

Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za pozornost. Dovolte mi stručně zareagovat na to, že ministr zdravotnictví říkal, že ve vztahu k vystoupení kolegy Janečka se jednalo o vtip. Samozřejmě že se jednalo o vtip. Je možné udělat vtip tohoto typu. Je možné dělat vtipy o holokaustu, je možné dělat vtipy (nesouhlasné výkřiky z lavic) o tzv. negrech. Je možné dělat vtipy o tzv. cikánech. Takových vtipů kolují stovky. Dělají je zásadně mravně pokleslí lidé. Je jistou nadějí, že zatím jediné vtipy tohoto typu v této Sněmovně dělá pouze ministr zdravotnictví. Doufám, že to bude omezeno pouze na jeho osobu. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní se přihlásil s faktickou poznámkou pan poslanec Kopecký, potom pan zpravodaj. Pan zpravodaj má přednostní právo. Může vystoupit kdykoliv. Pak řádně přihlášená paní poslankyně Šojdrová.

 

Poslanec Robert Kopecký: Paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych reagovat na slova pana kolegy Kalouska. Já jsem byl před dvěma dny v Terezíně. To, co se tam odehrálo od senátora, který byl zvolený za KDU-ČSL, směrem k holokaustu, tak bych si přál, aby to byl vtip, aby to nebyla pravda, aby to nebylo řečeno tak, jak to bylo řečeno, to, co se tam odehrávalo. Prosím vás, nehrajte tady tyto hry. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pokud paní poslankyně Šojdrová byla přihlášena s faktickou poznámkou, tak se omlouvám, protože jsem měla informaci, že je to řádná přihláška. S faktickou poznámkou paní poslankyně Šojdrová, potom pan zpravodaj.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Paní místopředsedkyně, já jsem přihlášená i řádně již od tří hodin do obecné rozpravy. Nevím, kdo z kolegů zažil takovouto situaci, nepřeji vám to.

Ale s faktickou poznámkou se obracím na pana ministra Ratha, protože to mám i v obsahu svého vystoupení. Skutečně jde o onen velmi sporný § 43, zda po 1. lednu 2008 se budou moci nemocnice ucházet ve výběrovém řízení o navázání smlouvy a zda péče v nich bude moci být placena z veřejného zdravotního pojištění. To je totiž klíčová otázka a od vás očekáváme jasnou odpověď. Považuji za chybu již to, že zákon toto sám jednoznačně nestanoví, protože spoléhat se na výklad, který bude dán zde ústně na plénu Poslanecké sněmovny, je také nedostatečné, ale alespoň něco.

Takže očekáváme konkrétní odpověď: Po 1. lednu 2008 bude možné, aby na pacienta, který bude ošetřen v nemocnici, která nebude neziskovým veřejným zdravotnickým zařízení, bylo možné čerpat zdroje z veřejného zdravotního pojištění? To je otázka, na kterou chci slyšet odpověď. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Nyní vystoupí pan poslanec Josef Janeček, jako zpravodaj má přednostní právo. Potom tedy přichází na řadu paní poslankyně Šojdrová se svojí řádnou přihláškou.

 

Poslanec Josef Janeček: K tomu, co tady říkal pan ministr. Přečtu větu, kterou tady nepřečetl: "Problém je v tom, že praktická doktorka, pod kterou naše pacientka spadá, nechce této ženě vystavit na potřebné léky recept." To je samozřejmě regulační opatření. Já se domnívám, že jestliže onkologicky nemocný pacient má problém v tom, že potřebné léky mu nejsou dostupné, tak to asi zase taková legrace není. Myslím si, že je to něco, nad čím by se prostě pan ministr zamyslet měl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pan ministr vystoupí. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR David Rath: Děkuji. Paní předsedající, mám pocit, že tady přečteme nakonec celý článek. Vy jste zase nepřečetl další větu: "Limity pro předepisování léků byly ve zdejším systému nastaveny dávno před ministrem Rathem. Byly nastaveny už někdy ve druhé polovině 90. let."

Takže se vracím k tomu, co tady zaznělo i z úst vašeho předsedy. Zvláštní věc. Je morálně pokleslé upozornit na to, že jeden člen lidové strany nemluvil pravdu a zbytečně osočoval někoho z nějakého chování, kterého se ten člověk nedopustil. Zvláštní morálka. Nicméně nic překvapivého u lidové strany.

K poslední části. Zaznělo tady, jestli tam půjde, nebo nepůjde po lednu 2008, tedy zhruba na dva roky, nasmlouvat péči, nebo nepůjde nasmlouvat péči. Jsem přesvědčen podle toho, jak je dikce psána, pokud nedojde v průběhu dvou let k nějaké změně, tak skutečně zařízení, které nepřijme tuto právní formu, může mít problém s nasmlouváním tzv. neakutní zdravotní péče. To myslím, že je naprosto evidentní. V tu chvíli ale je nutné říci, že každý má dostatečný prostor se transformovat na tuto právní formu. Dokonce proč necitujete jiné ustanovení zákona, které říká, že "každá nemocnice, která má smlouvu s pojišťovnou ke dni účinnosti tohoto zákona, pokud požádá, tak musí být zařazena do tohoto seznamu". Řekněte mi jediný důvod, proč by jakýkoliv majitel či zřizovatel provozující nemocnici ku prospěchu pacientů - podtrhuji, ku prospěchu pacientů, ne ku prospěchu vlastní kapsy, tedy který chce vyprodukovaný zisk dávat do nemocnice, do léčby pacientů - tak mi řekněte jediný logický důvod, proč majitel, který dnes nemocnici má, a je jedno, jestli je to město, církev, kraj, by to nechtěl transformovat podle tohoto zákona. Pokud to myslí dobře s pacienty a chce poskytovat skutečně kvalitní zdravotní péči, nebojí se veřejné kontroly kvality péče, nebojí se veřejné kontroly svého hospodaření, protože on je napojený na veřejný rozpočet, tak pokud tam dělá všechno v pořádku a čestně ku prospěchu pacientů, ku prospěchu vážně nemocných pacientů, ne tak, aby na těch vážně nemocných pacientech rejžoval peníze, ale dělá to skutečně proto, že přijal tento svým způsobem regulovaný byznys, tedy byznys ve zdravotnictví, který ale musí být regulován a svázán právě pro zájem pacienta, který se nemůže bránit, který je v bezvědomí, který je těžce nemocný.

Dámy a pánové, já jsem pořád obyčejný doktor. Málokdo z vás tady dělal patnáct let v medicíně na úrovních jako já, na úrovni fakultní nemocnice, záchranky, soukromé ordinace. Takže já vím, o čem mluvím. Mýma rukama prošly desítky a stovky lidí v bezvědomí, v kardiogenním šoku, zmítané těžkou bolestí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP