(Jednání pokračovalo ve 12.16 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat. Pan zpravodaj, předseda výboru pro sociální politiku a zdravotnictví kolega Krákora, už je na svém místě. Ještě požádám pana ministra zdravotnictví Davida Ratha, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů, a budeme pokračovat v přerušeném bodě 172.

Konstatuji, že jsme bod přerušili ve chvíli, kdy byla skončena rozprava ve třetím čtení, a bylo to ve chvíli, kdy jsem měl udělit slovo k závěrečnému vystoupení předkladateli, tedy ministru zdravotnictví. Posaďte se na svá místa a pan ministr se ujme slova. Prosím, pane minstře.

 

Ministr zdravotnictví ČR David Rath: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, tento zákon, který máte před sebou, je důležitý, a velmi důležitý, hned z několika důvodů. První důvod, pro který tento zákon je prakticky klíčový, je fakt, že navyšuje platbu za státní pojištěnce, a to docela zásadním způsobem, takže pokud bude přijat v předloze schválené zdravotním výborem, tak navyšuje platbu za státního pojištěnce zhruba o čtyři miliardy v příštím roce s tím, že nadále platba bude automaticky valorizována. Pokud by tento zákon nebyl dnes přijat či byl vrácen do výboru, jak tady někdy zaznívá, tak je to fatální situace pro české zdravotnictví, protože v příštím roce se bude muset obejít bez čtyř miliard. Už dnes to zdržení, které tato materie má, je pro české zdravotnictví významným problémem, protože z těchto plánovaných čtyř miliard se do něj dostane, protože bude pravděpodobně v platnosti až někdy v únoru, březnu, takže o adekvátní část dostane české zdravotnictví méně, v krajním případě až o jednu miliardu. Jakékoliv další zdržení, jak říkám, by bylo naprosto fatální.

Pár poznámek k tomu, co tady zaznělo. Prosím vás, myslím si, že tady jde trochu o nepochopení předložených návrhů, protože v žádném případě nemůže jít o znárodnění, neb zdravotní pojišťovny jsou prakticky státní. To nejsou subjekty soukromého vlastnictví, ty nevlastní ani akcionáři, nevlastní je ani nějaká fyzická či právnická osoba. A nehledě k tomu, zdravotní pojišťovny hospodaří se zdravotní daní, kterou každý občan musí povinně platit do těchto zdravotních pojišťoven. V podstatě je to něco, jako kdybychom zařizovali nějaké orgány na přerozdělování státního rozpočtu, který je také tvořen daněmi, tak zde máme zdravotní daň, se kterou pojišťovny hospodaří.

Podle mého soudu a mého přesvědčení není v této zemi větší autority než tato Poslanecká sněmovna, v této zemi nemá žádný orgán větší demokratický mandát kontrolovat, co se děje s daněmi občanů, a proto podle mého soudu a hlubokého přesvědčení tato Poslanecká sněmovna nemá právo, ale dokonce povinnost dohlížet nad tím, jak zdravotní pojišťovny nakládají s těmi vybranými prostředky. A Sněmovna tak bude činit zastoupením všech politických subjektů v této Poslanecké sněmovně. Čili ani opozice nemusí mít obavu, že by nemohla kontrolovat finanční toky ve zdravotních pojišťovnách. Opak je pravdou. Současný systém je naprosto netransparentní, chaotický a vůbec nevíme, jaký mandát ti lidé ve správních a dozorčích radách mají a komu se zodpovídají.

Poslední poznámka. Otázka dohadovacích řízení. Opět je řešena v této předloze daleko lépe, než je řešena doposud, a naopak řeší situaci, kdy dojde k nedohodě v dohadovacím řízení, a to takovým způsobem, aby byl jednoznačný arbitr, který rozhodne a rozsoudí dvě strany, které se nebyly schopny dohodnout.

Dámy a pánové, to je k této předloze asi vše a já vás velmi snažně prosím v zájmu českého zdravotnictví, abyste v co největším počtu tuto předloženou novelu podpořili.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zdravotnictví. Já chápu, že je tady určitým způsobem hluk, protože si uvědomuji ještě jedno rozhodnutí Poslanecké sněmovny, a to je otázka zákona o nájemném. Počítám s tím, ale rád bych, abychom se vypořádali s některými věcmi, které jsou v této záležitosti, abychom se procedurálně dostali trochu dál.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP