(18.50 hodin)
(pokračuje Sehoř)

To je předpokladem velmi brzkého zahájení běžného provozu sítě B. Rada pro vysílání chce řádným způsobem dokončit již vyhlášená licenční řízení na další televizní programy, které by byly šířeny prostřednictvím sítí B a C.

V rámci současné platné legislativy se tedy podařilo udělat první krok a zahájit proces přechodu. Další rozšiřování sítí A a B je v rukou zainteresovaných subjektů a opět je možné ho realizovat podle platné legislativy. Navíc rada pro vysílání tvrdí, že bude umět dokončit vyhlášení licenčních řízení podle současně platné legislativy. Pokud se to podaří, bude možno celkově naplnit celkovou kapacitu sítí B, C i novými programy a počáteční fázi procesu přechodu učinit z diváckého hlediska ještě atraktivnější.

Urychlené přijímání velmi nedokonalé a rozporuplné novely lze v současné situaci zřejmě považovat za zbytečné. Pro nejbližší časové období nový zákon není nezbytný. Vše potřebné v rámci prvních kroků realizace procesu přechodu z analogového na digitální vysílání lze vykonat podle zákona stávajícího, což dokazuje dosavadní praxe.

Na tomto místě je ještě třeba zmínit pouze jeden závažný důvod, který doposud nebyl uváděn. 9. 11. 2005 zveřejnila Evropská komise svoje stanovisko k poskytnutí státní pomoci soukromým subjektům na rozvoj sítí pro digitální zemské vysílání v německé v oblasti Berlín - Brandenburg. Evropská komise shledala tuto pomoc protiprávní a subjekty, které pomoc přijaly, ji budou muset v plné výši vracet. (V sále je nepříjemný hluk.) Z této věci plyne poznání, že Evropská unie, jejímž jsme členem, stále důsledně dbá na dodržování především transparentnosti a rovného přístupu v případě poskytování úlev nebo pomoci z veřejných prostředků. To platí i v případě realizace projektů, které Evropská unie přímo podporuje, a mezi ně rozvoj digitálního zemského vysílání rozhodně patří.

Zásadní pak je, že veškerá opatření, která využívají veřejných prostředků, musí být předem u Evropské komise notifikována. V průběhu notifikace je na příslušné zemi, aby prokázala nezbytnost, přiměřenost, transparentnost a nediskriminační charakter navrhovaných opatření, která nesmí v žádném případě významně narušovat pravidla rovné hospodářské soutěže. V případě České republiky a navrhovaného textu novely zákona 231 se kromě jiného týká v první řadě výhod, které by měly být poskytnuty komerčním celoplošným televizím za to, že se aktivně zúčastní procesu přechodu, a dále postupů, kterými text řeší problematiku regionálního vysílání.

Je nutno vyslovit vážnou domněnku, že do doby, než exekutiva odpovědná za přípravu textu novely zákona, to znamená Ministerstvo informatiky a Ministerstvo kultury, předloží alespoň výsledky prenotifikačních jednání s Evropskou komisí, není možné a nebylo by vhodné tento návrh schvalovat.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Sehořovi. Pan kolega Bratský mi oznámil, že bude vystupovat v podrobné rozpravě, čili poslední v obecné rozpravě přihlášený je pan poslanec Břetislav Petr. Už ho vidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mnoho z toho, co chci říci v obecné rozpravě, už tady padlo. Já se domnívám, že novela zákona, která je pod sněmovním tiskem 885/3, je bych řekl novelou, která řeší detailně přechod na digitální vysílání. Z řad odborníků zaznívají dvojí hlasy: že ta novela je nezbytná, aby se tento proces urychlil, anebo i kdyby tato novela nebyla, tak že se nic neděje a přechod na digitální vysílání je naprosto možný.

Přechod na digitální vysílání je velmi náročnou operací zejména v přechodném období, kde všichni tři hráči, ať jsou to provozovatelé telekomunikačních sítí, poskytovatelé obsahu televizního vysílání a taky divák, musí sáhnout hluboko do svých kapes, aby přechodné období byli schopni ufinancovat. Uvádím pouze některá čísla, která vznikla na konferenci o digitálním vysílání, které proběhlo v dubnu v Krumlově, kde bylo řečeno, že jenom na rozšíření zemského televizního vysílání je nezbytné dát částku čtyř miliard korun, že diváci za takzvané set-top-boxy, aby mohli na stávajícím přijímači přijímat digitální signál, zaplatí dvacet miliard a že souběžné digitální a analogové vysílání přijde společnost kolem osmi set milionů korun ročně.

K nejvýraznějším principům nového návrhu patří to, že výrazným způsobem mění stávající princip udělování licencí. Podle stávajícího zákonu všichni, kteří požádali, měli stejnou startovací čáru, kdežto podle novely zákona jsou nabízeny startovací podmínky pro různé televize na různé úrovni. Nejvýhodnější to mají ti, kteří překlopí analogové vysílání na vysílání digitální, tak ti podle stávající novely obdrží, pokud takto přejdou ve stanoveném termínu, další digitální licenci, aniž by o ni museli vůbec požádat, kdežto na druhé straně regionální televize budou odděleny od licencí a v přechodném období, kdy nebudou moci digitálně vysílat, může dojít k situaci, že prakticky skončí. Pochopitelně v nevýhodě jsou ty televize, které analogově doposud u nás nevysílají, poněvadž ty dostanou licenci teprve tehdy, až budou uspokojeny nároky stávajících soukromých celoplošných televizí.

Je třeba říci, že mediální trh se nijakým způsobem nezvýší, že dneska z deseti miliard financujeme tři soukromé a jednu regionální televizi. Za předpokladu šesti multiplexů a zhruba třiceti stanic je třeba uvažovat s tím, že bude výrazně míň finančních prostředků na televizní program, a proto mě zaráží skutečnost, že dneska může požádat o licenci provozovatel televize a není dodržen princip, jak tomu je doposud, že licenční řízení vyhlašuje rada. Za předpokladu, že by o licenci mohl požádat televizní subjekt, v tomto případě odpadá jakákoliv možnost srovnání nabídky jednotlivých programů.

Za další. Pro digitální vysílání jsou stanoveny výrazně méně přísné podmínky než pro analogové vysílání. Vůbec se neuvažuje s tím, aby se posoudilo, jaký bude přínos programové skladby k rozmanitosti stávající nabídky, jaký bude přínos pro rozvoj původní tvorby, jaký bude přínos pro zajištění rozvoje kultury etnických a jiných menšin.

Domnívám se, že tyto nedostatky by měly být odstraněny pozměňovacími návrhy, a jak jsem je studoval, tak k těmto bodům, ke kterým já mám výhrady, jsou podány pozměňovací návrhy, které by byly schopny tento nerovný stav při udělování licence vyřešit. Domnívám se, že bychom měli nastavit podmínky pro všechny stejně a nezvýhodňovat ty celoplošné televize, které jsou dostatečně bohaté.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP