(14.40 hodin)
(pokračuje Jurčík)

Tato situace je tím pádem pro obce do 2000 ekvivalentních obyvatel značně diskriminující. Navíc jsou obce nad 2000 ekvivalentních obyvatel případem obcí, k jejichž vyřešení odkanalizování se zavázal stát v průběhu jednání o vstupu do Evropské unie, a proto jsou tyto obce více či méně podporovány formou dotací ze státního rozpočtu, případně Státního fondu životního prostředí či Ministerstva zemědělství.

Podle našeho názoru je zásadním a zřejmě jediným řešením tohoto stavu iniciace změny vodního zákona podle návrhu, který jsem zde nyní přednesl.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu radnímu Vojtěchu Jurčíkovi za úvodní slovo. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Hašek.

 

Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych splnil svoji povinnost sněmovního zpravodaje ke sněmovnímu tisku č. 1032, což je návrh zastupitelstva Zlínského kraje na vydání novelizace vodního zákona.

Co se týká samotného věcného obsahu návrhu, do značné míry nás s ním již nyní seznámil zástupce předkladatele, který docela podrobně citoval z důvodové zprávy. Nicméně dovolte, abych ještě doplnil jeho předkladatelské slovo tím, že návrh zákona byl samozřejmě podán řádně v souladu s jednacím řádem. Důvodová zpráva obsahuje všechny náležitosti, které jsou předpokládány naším právním řádem, to znamená kromě věcného zdůvodnění také záležitost hospodářského a finančního dopadu navrhované úpravy na veřejné rozpočty, tj. rozpočet státu, ale také na rozpočty krajů a obcí. Dále mohu konstatovat, že navrhovaná úprava není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky ani s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Tolik tedy z hlediska toho, co nám sdělil předkladatel, resp. navrhovatel ve sněmovním tisku.

Chtěl bych nyní také zaměřit vaši pozornosti ještě na další materiály, které jste k této věci jako poslanci a poslankyně obdrželi. Je to jednak stanovisko Parlamentního institutu, které se týká tohoto předmětného sněmovního tisku. Dovolte mi, abych ocitoval několik částí v rámci své zpravodajské zprávy:

Obsahem návrhu je rozšíření přechodného ustanovení článku 2 odst. 6 zákona č. 20/2004 Sb., kterým se mění zákon o vodách a o změně některých zákonů v tom směru, že za prvé obcím, jejichž současně zastavěné území je zdrojem znečištění, o velikosti od 500 včetně do 2000 včetně ekvivalentních obyvatel nebo ty (těm?), které této velikosti dosáhnou do 31. prosince 2010, vznikne povinnost nejpozději do 31. prosince 2010 zajistit čištění jejich odpadních vod na úroveň stanovenou nařízením vlády; dále obcím, jejichž současně zastavěné území je zdrojem znečištění, o velikosti do 500 ekvivalentních obyvatel vznikne povinnost nejpozději do 31. prosince 2010 zajistit úroveň znečištění jejich odpadních vod v limitech stanovených vodoprávním úřadem dle příslušného nařízení vlády. Návrh se tedy týká pouze obcí do 2000 ekvivalentních obyvatel. Pro obce do této velikosti, pokud mají vybudované stokové soustavy a sběrný systém, požaduje směrnice 91/271/EHS v čl. 7 pouze zavedení tzv. přiměřeného čištění, a to nejpozději do 31. prosince 2005, neboť, jak nám sděluje Parlamentní institut, přechodné období pro zajištění souladu s příslušnou směrnicí EHS, které Česká republika vyjednala do 31. prosince 2010, se na ustanovení čl. 7 nevztahuje.

Pojem přiměřeného čištění je spíše obecný a nezahrnuje zejména konkrétní způsob technologií čištění ani dosažení konkrétních limitů. Vyžaduje se obecně splnění jakostních cílů pro vypouštění i takto čištěných odpadních vod podle příslušných předpisů Společenství na úseku vodního hospodářství.

Důsledkem přijetí navrhované úpravy dojde k tomu, že rovněž obce do 2000 ekvivalentních obyvatel, kterým bude na základě čl. 2 odst. 2 zákona č. 20/2004 Sb. (?), zanikne platnost dosavadního povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových k 1. 1. 2008, budou muset žádat o vydání nového povolení podle nařízení vlády č. 61/2003, avšak limity v něm stanovené budou povinny splňovat až od 31. 12. 2010. Přitom ale pro zajištění souladu s čl. 7 příslušné směrnice, tzn. tzv. přiměřené čištění, nebylo vyjednáno přechodné období do konce roku 2010 tak jako ve vztahu k jiným ustanovením této směrnice.

Závěrem nás tedy upozorňuje stanovisko Parlamentního institutu, že nelze zcela jednoznačně konstatovat, zda navrhovaný zákon je, či není v souladu s příslušnými právními předpisy Evropského společenství.

Konečně jsme obdrželi také stanovisko vlády České republiky pod sněmovním tiskem č. 1032/1. Vláda vyjadřuje tímto svým stanoviskem nesouhlas s předloženým návrhem zákona. Předpokládám, že jste se měli možnost s příslušným stanoviskem jako celkem seznámit, přesto mi dovolte, abych ocitoval zejména následující důvody nesouhlasu.:

Platná právní úprava je nastavena tak, že povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních nebo povrchových, která nabyla právní moci dne 31. prosince 2001 a která byla původně časově neomezená, pozbudou platnosti dnem 1. ledna 2008. Nová povolení budou časově omezená ne déle než na dobu 10 let a budou v souladu s nařízením vlády upravujícím ukazatele a hodnoty znečištění povrchových a odpadních vod provádět aktualizaci požadavků a jejich přizpůsobování novým podmínkám, přičemž vodoprávní úřad má pravomoc stanovit k povolení takové limity, které daná obec je schopna plnit bez vysokých finančních nároků na přestavbu kanalizace nebo intenzifikaci čistírny odpadních vod.

Dále dle názoru vlády předložený návrh vytváří riziko, že Česká republika nebude dodržovat příslušnou směrnici, konkrétně směrnici 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod pro zdroje znečišťování o velikosti nad 2000 ekvivalentních obyvatel, která ukládá přiměřeně čistit rovněž městské odpadní vody v obcích pod 2000 ekvivalentních obyvatel.

Konečně se dle názoru vlády předložený návrh jeví jako diskriminační ve vztahu k těm obcím, které postupují v souladu s vodním zákonem v jeho dosavadním znění, požádaly o vydání příslušného povolení podle § 127 odst. 6 vodního zákona nebo požadované zneškodnění odpadních vod zajistily anebo v současné době už přistupují k jeho zajišťování.

Závěrem je pak konstatováno nebo upozorňováno na skutečnost, že předložený návrh zastupitelstva Zlínského kraje, označovaný jako návrh novely zákona č. 254/2001 Sb., je ve skutečnosti návrhem novely jiného právního předpisu, a sice zákona č. 20/2004 Sb., jeho přechodného ustanovení, a vláda se domnívá, že tato konstrukce je z legislativního hlediska nesprávná.

Tolik moje zpravodajská zpráva. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji zpravodaji panu poslanci Michalu Haškovi. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Táži se na vaše přihlášky z místa. Nevidím takovou přihlášku, proto končím obecnou rozpravu.

Teď mě dostal do složité situace pan zpravodaj, který tvrdí, že se hlásil do obecné rozpravy, ale já jsem se opravdu bedlivě rozhlížela, protože se mi už dvakrát stalo, že jsem někoho přehlédla, tak si na to dávám pozor. - Ale jsme za vodou, protože pan ministr Zdeněk Škromach nám pomůže z této situace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP