(19.00 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já se dívám do jednacího řádu. Paragraf 93 odst. 2 říká, že o návrhu zákona se koná obecná rozprava. Po obecné rozpravě může Sněmovna vrátit návrh k novému projednání. Tento návrh zde zazněl. O toto hlasování požádal pan místopředseda. Můžeme tedy postupovat i tím způsobem, že ukončíme obecnou rozpravu, ale ke hlasování nedojde.

(Poslanec Kalousek něco sděluje paní místopředsedkyni a upozorňuje ji, že je 19.00 hodin, ale hovoří mimo mikrofon.)

My jsme předtím hlasovali na váš návrh, pane poslanče. Já si myslím, že nemůžeme, protože bych musela přivolat ty, kteří se chtějí hlasování zúčastnit, a už by to určitě do 19.00 hodin nebylo. Je před námi ještě závěrečné slovo. Nechci to v žádném případě takto prodlužovat, ale nevidím z toho jinou slušnou cestu.

Ptám se znovu na přihlášku do obecné rozpravy. Není-li, končím obecnou rozpravu.

Požádám o závěrečné slovo pana ministra, poté přerušíme projednávání tohoto bodu a o návrhu pana místopředsedy rozhodneme hlasováním zítra.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Já jsem rád, že se debatuje o tomto zákonu. Ten zákon určitě může obsahovat další systém, který by někdo navrhl. Já jen všechny chci upozornit, že je velmi riskantní dát do zákona systém, který není nikde ověřen, není prakticky funkční. Těžko mít zákon na něco, co je pouze akademické. Myslím, že vláda, která exekutivně rozhoduje o tom, jak bude vykonávat zpoplatnění těchto komunikací, těžko může s tímto požadavkem souhlasit. Já tomu určitě nemohu dát doporučující stanovisko. To je ten požadavek na vrácení zpět do výboru, snad s myšlenkou, že by se tento zákon obohatil o jiný systém, který je někde akademicky vymyšlen.

K termínu musím říci, že snahou ministerstva, a to už se dostávám do reálu, je, aby se na začátku roku podařilo uzákonit povinnosti, které vyplývají ze systému elektronického zpoplatnění komunikací. To je vlastně jediná možnost, jak naplnit účinnost případné smlouvy, samozřejmě po všech prověřeních všech úřadů, dohledu a toho, co všechno předpokládá zákon o zadávání veřejných zakázek. Přece jen smlouva s vybraným dodavatelem může být účinná, až jsou povinnosti stanoveny zákonem. To znamená, že pokud by došlo k odsunutí tohoto zákona z projednávání na této schůzi a projednávalo se to v lepším případě někdy v lednu, tak není možné ten systém instalovat a spustit k 1. lednu 2007. To je otázka, kterou si každý může položit, zda cena takzvaně přechodného systému do spuštění elektronického systému není opuštěním možnosti začít 1. 1. 2007 ten systém využívat. Přechodné období je vlastně jen rok 2006, teoreticky, pro myšlenku pana místopředsedy Filipa. Pokud se to neprojedná nyní, není možné očekávat implementaci a realizaci tohoto systému vybraným dodavatelem, a tudíž je to odložení celého systému minimálně o rok, včetně dopadů na silniční síť a ekonomiku. Je to zhruba 14 miliard korun, které se vyberou za rok, a je to určitá možnost, že naše silniční síť přestane být pro kamiony tak atraktivní jako dosud.

Pokud mohu dát doporučení, tak já nedoporučuji vracet tento návrh zákona do druhého čtení, protože zcela odpovědně říkám, že neznám žádný jiný systém - a dělám v dopravních systémech celý život - který by fungoval, než ten, který je umožněn tímto zákonem.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. To bylo závěrečné slovo. Omlouvám se, že jsme vás poněkud vyrušovali, protože jsme si ujasňovali další postup ohledně tohoto bodu.

Přerušuji nyní projednávání tohoto bodu. Zítra ráno se k němu vrátíme, a to hlasováním o návrhu místopředsedy Sněmovny Vojtěcha Filipa na vrácení návrhu k dopracování. Neprojde-li tento návrh, proběhne podrobná rozprava k tomuto bodu. Bod číslo 42 je přerušen.

 

Podle našeho předchozího hlasování je před námi ještě nevyhnutelně doprojednání přerušeného bodu

 

81.
Návrh zastupitelstva Jihomoravského kraje na vydání zákona
o krajském referendu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 1166/ - prvé čtení

 

V obecné rozpravě před polední přestávkou jsme tento bod přerušili. Je před námi dokončení obecné rozpravy, poté opět padl návrh na vrácení k dopracování. Také o tomto návrhu budeme hlasovat až zítra.

Jsme v obecné rozpravě. Táži se, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Petr Pleva má slovo.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, jak již zde zaznělo odpoledne, je to návrh, který se týká všech krajů, byť je předkládán jen jedním krajem. Měli bychom mít možnost se seznámit se stanoviskem Asociace krajů, tudíž všech krajů. Proto dávám procedurální návrh na přerušení před ukončením obecné rozpravy a odročení do doby doručení tohoto stanoviska Poslanecké sněmovně.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Registruji váš návrh, pane poslanče. Musím vám říci, že jsme o tomto návrhu hlasovali před přerušením, tedy o návrhu na přerušení a odročení.

 

Poslanec Petr Pleva: Dobře, budu modifikovat a dám jiný návrh. Navrhuji odročení do doby, než dostaneme stanoviska zastupitelstev jednotlivých krajů.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, takže je zde tento návrh, abychom přerušili tento bod před ukončením obecné rozpravy.

Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Pan poslanec Vymětal. Máte slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Paní předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře - zbytek vlády, více jí není. Máme tady problém, o kterém pořád diskutujeme, vrátili jsme se k tomu několikrát: stanovisko vlády, vyjádření krajů či nikoliv. Já jsem měl možnost po dobu přerušení se seznámit s materiálem, který šel do vlády, který mi zástupce předkladatelů ukázal. V tom materiálu jsou stanoviska jednotlivých krajů. Víte, já vidím jeden problém. Možná že je dobře, že je tady i pan předseda Sněmovny.

My u poslaneckých návrhů, senátních návrhů a návrhů krajských zastupitelstev podle zákona vždy obdržíme do 30 dnů stanovisko vlády. To dostaneme, máme ho písemně, a pak to vypadá přesně takto, že tady už dále u toho návrhu zákona nikdo z vlády není, vláda neobhajuje své stanovisko, a dokonce resortní ministr, kterému to patří, není ani přítomen, jako by se ho to netýkalo. Já v tom vidím vadu. Myslím si, že by bylo dobře zapřemýšlet ve vedení Sněmovny i ve vládě, že by bylo možná vhodné, aby tato stanoviska vlády pověřený člen vlády ve Sněmovně obhajoval. Tím by totiž došlo k tomu, že bychom slyšeli, co vlastně bylo ve vládě, co vláda všechno udělala, než dospěla k tomu stanovisku, a bylo by to vyřízeno. Teď jsme tu jako bezprizorní. Vláda sice stanovisko dala, ale nikdo z vlády tady není, takže nám ani vláda nemá co říci. To považuji za chybu. Dávám to jako námět, abychom nad tím zapřemýšleli.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní se hlásí o slovo pan kolega Hašek jako zpravodaj.

 

Poslanec Michal Hašek: Děkuji. Hlásím se do obecné rozpravy jen s krátkou poznámkou, která se týká postupu, který přednesl kolega Pleva. Já jej samozřejmě nezpochybňuji, je to jeho plné právo jako člena Sněmovny. Jenom pevně věřím, že stejný přístup zvolí kolega Pleva a poslanci ODS také u všech ostatních návrhů zákonů, které předkládají krajská zastupitelstva, a budou si také v těchto případech vyžadovat stanoviska zastupitelstev všech ostatních krajů. (Potlesk zleva.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP