(15.20 hodin)
(pokračuje Bublan)
Připomínám, že bych to udělat nemusel, protože nejsem příjemcem těchto oznámení. Tento podnět může podat kterýkoli občan přímo na policii nebo státní zastupitelství. Udělal jsem poslíčka a předal jsem tento podnět.
Zda nebo v jaké míře probíhá vyšetřování, vám nemohu sdělit, protože do toho nemohu ani zasahovat a ani do toho zasahovat nechci. Stejně tak výsledky tohoto šetření bych určitě nemohl sdělovat veřejně. Pokud tam dojde k prověření a bude podezření na to, že by mohl být spáchán trestný čin, tak samozřejmě bude zahájeno trestní řízení a to zase podléhá určitému režimu a zase se týká pouze těch subjektů, které jsou účastníky trestního řízení. Tolik jsem učinil. Na váš podnět jsem reagoval kladně a víc už udělat nemohu.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Ivana Langera o slovo.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře, za odpověď. Já jsem si vědom toho, že více a konkrétní kroky v rámci trestního řízení činit nemůžete. Jsem rád a věřím, že… Tedy nejsem Rath, jsem Ivan Langer, ale jsem rád, že jste to učinil. Věřím, že policie bude postupovat velmi důsledně a že tato kauza neskončí někde pod stolem jako pět na stole v českých v případě pana Doležela nebo tři na stole v českých paní Klimovičové.
Chtěl jsem se ještě jenom zeptat. V Právu jsem se dočetl v souvislosti se sdělením paní ředitelky Všeobecné zdravotní pojišťovny a jejích obav, že měla proti ní být použita policie, že pan ministr Rath se setkává s vámi a s panem policejním prezidentem a že pan ministr Rath je velmi smutný z toho, že paní Musílková se na něj neobrátila s těmi svými obavami. Zda je tedy pravdou, že se setkáváte s panem Rathem a s panem policejním prezidentem, a velmi by mne zajímalo, co v této trojici společně projednáváte. Děkuji za odpověď.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže ještě prosím pana ministra.
Ministr vnitra ČR František Bublan: Ano, s panem ministrem Rathem se setkávám, na každé vládě sedíme vedle sebe, stejně tak i ve Sněmovně máme toto pořadí, takže to je naše setkávání. Co se týče toho, co se objevilo v denním tisku, že paní ředitelka Musílková projevila určitou obavu, aby nedošlo k nějaké policejní akci nebo zadržení, nebo dokonce zatčení její osoby, tak mohu z tohoto místa říci, že se to nezakládá na pravdě, o ničem takovém se neuvažovalo, nikdo o tom nemluvil a vůbec to nebylo předmětem žádného jednání. S panem ministrem Rathem nemáme žádné schůzky k tomuto tématu, takže skutečně jsou to všechno spekulace a mám takový pocit, že jsou to úmyslné spekulace, aby se nad celým případem vytvořila určitá tajemná mlha, anebo dokonce podezření, že to je nějaké účelové řízení. Není tomu tak, policie postupuje skutečně podle zákona a pouze řeší podněty. Jeden z podnětů přišel, pane místopředsedo, od vás.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To je pravděpodobně vše k této interpelaci. Teď bych požádal pana poslance Miloše Melčáka, pak se připraví pan poslanec Jan Klas. Vzhledem k tomu, že se objevil pan ministr Rath, tak bych upozornil, že je tu interpelace pana poslance Miroslava Krajíčka.
Prosím pana poslance Melčáka.
Poslanec Miloš Melčák: Děkuji vám, pane předsedo, za udělení slova. Dovolte mi, abych se obrátil na pana místopředsedu vlády.
Vážený pane místopředsedo vlády, jak vyplynulo z interpelace na pana ministra Ambrozka, informoval jsem o jistém výzkumném úkolu, jehož název jsem uvedl, a ten úkol byl nedávno ukončen a prezentován. Uvedl jsem také, že zadaným cílem tohoto úkolu mělo být shromáždění argumentů, jejichž pomocí chce Ministerstvo životního prostředí dosáhnout mj. zrušení územního hájení trasy tohoto koridoru, které garantuje společně s Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky váš resort. V této souvislosti bych rád slyšel váš názor na tyto problémy, které s citovaným úkolem přímo nebo nepřímo souvisejí. Omezím se přitom na dopravní funkci koridoru, i když jsem přesvědčen, že přeprava nákladů je v pořadí důležitosti někde na čtvrtém místě významnosti.
Nyní k otázkám. Za prvé, souhlasíte s tím, vážený pane místopředsedo vlády, že je standardní, aby v ekonomickém hodnocení záměru rozhodoval řešitelský kolektiv, ve kterém nebyli vůbec, alespoň podle mých informací, zastoupeni odborníci z vašeho resortu a další zkušení odborníci z řad veřejnosti, kteří se na zpracování mezinárodních dokumentů dlouhodobě podílejí?
Druhá otázka. Uvažujete o zadání důkladného materiálu, který by byl z hlediska ekonomických aspektů fundovanou protiváhou k citovanému výzkumnému úkolu a zabýval se i otázkou mezinárodního financování etapové výstavby záměru?
Za třetí. Jste, vážený pane místopředsedo vlády, přesvědčen, že by prestiži České republiky prospělo odstoupení od dohody AGN, která představuje dokument určující kvalitativní parametry jednotlivých záměrů a jejich prioritu z hlediska celoevropských potřeb?
Čtvrtá otázka. Souhlasíte s tím, že jak celý smysl záměru, tak i hájená trasa vyžaduje průběžnou novelizaci -
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, je mi líto, ale vy jste vyčerpal čas a už tedy dost. (Pobavení v sále.) Nedá se svítit, myslel jsem dost času, ne "už dost!".
Poslanec Miloš Melčák: Dělám tečku za tou otázkou, která myslím bude pro pana místopředsedu vlády srozumitelná. Děkuji vám všem za pozornost a panu předsedovi za velkou trpělivost, kterou se mnou má.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Která právě přetekla. Prosím pana ministra Šimonovského.
Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, pane poslanče, otázek bylo několik. Děkuji panu poslanci Melčákovi, že jsem měl příležitost vidět otázky předem, a tudíž jsem se na tento jeho dotaz mohl připravit.
Obecně mohu říci, že prioritou v dopravní politice České republiky, kterou schválila vláda v letošním roce v červnu, není výstavba propojení kanálu Dunaj-Odra-Labe. Priorit máme podstatně více a v tomto směru, zejména ve směru severojižním, máme dostatečnou kapacitu v realizované trati tranzitního koridoru. Tato kapacita je nenaplněná. Budovaný dálniční systém, jak silnice 55, tak samozřejmě dálnice D1 s rychlostní komunikací 52 jsou příslibem do budoucna, že v tomto směru bude dostatečná kapacita dopravy.
Dopravní politika nicméně stanovuje priority do roku 2013, to znamená, že nevylučuji, že v budoucnosti je potřeba se vrátit k využití průplavu, a jak jste správně podotkl, tak nákladní doprava po této trase bude jen jedním z efektů, který přinese tato trasa nebo tento průplav. Určitě bude v budoucnu debata o zadržení pitné vody na území České republiky, protože té nebude v blízké budoucnosti dostatek, a určitě je také potřeba přemýšlet o dalších aspektech, které s sebou tento průplav může přinést.
Zda je standardní, že Ministerstvo životního prostředí si zpracovalo studii, která má za úkol stanovisko životního prostředí opřené o odborné týmy životního prostředí nebo lidí z tohoto oboru definovat, tak to pokládám za standardní. Když si někdo chce upevnit svůj názor a chce vědět, zda to, co ministerstvo deklaruje, je opřeno o nějaké odborné posudky, tak zde vidím, že ministr životního prostředí postupoval standardně, zadal si zadání, které potřeboval, a po třech letech dostal výsledek, o který se může opírat. Druhou věcí je, zda tato studie může sloužit pro přehodnocení rozhodnutí vlády o chránění tohoto průplavu a zda dokonce by mohla vést k tomu, že by Česká republika uvažovala o vypovězení smlouvy AGN. Zde se domnívám, že to nemůže odpovědná vláda na základě resortní studie udělat, zejména když si přečte, jaké bylo zadání a kdo byl v řešitelském kolektivu.
***