(12.00 hodin)

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já se pokusím vám naformulovat usnesení, které se týká názvu bodu, kvůli kterému jsme se sešli: Poslanecká sněmovna žádá vládu o každoroční informaci o splácení dluhů vzniklých plynofikací obcí.

Krátce to zdůvodním. Poté co nás pan ministr ujistil, jaké kroky chce učinit, poté co nás seznámil s materiálem, který bude vláda projednávat, myslím, že by nic nebránilo tomu, aby nám takový materiál v písemné podobě jako tu první informaci také poskytl, protože naším jediným cílem je pomoci starostům a uklidnit situaci v obcích. Za to vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Nevidím žádnou přihlášku, končím tedy i podrobnou rozpravu.

Ptám se pana ministra, zda chce vystoupit se závěrečným slovem k této věci a říci nám všem, kdo za to může. (Veselost.) Řekněte nám, pane ministře, kdo za to může.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane místopředsedo, vzhledem k blížící se volební kampani budeme mít asi každou interpretaci toho, kdo za to může, takže já to ponechám všem politickým subjektům k volné interpretaci.

Já bych jen ještě závěrem, protože se tady řešila řada témat a to, co říkal kolega Býček ke konci, znělo na první pohled velmi vážně, chtěl říci, že je potřeba počítat s tím, že po schválení nové finanční perspektivy budou skutečně domácí zdroje využity téměř výhradně na kofinancování prostředků evropských. To ale znamená, že nejen do životního prostředí, ale i do dopravy, bydlení a dalších oblastí půjde mnohem více prostředků než dosud a že vlastně všechny ty dotační tituly, na které bylo možno žádat ze zdrojů domácích, bude možno žádat ze zdrojů evropských. Ostatně už dneska jsou strukturální fondy tak nastaveny, že je možné i ty drobné žádosti, ať už jsou to třeba obnovitelné zdroje nebo programy péče o krajinu, úspěšně řešit právě ze strukturálních fondů s tím, že ten podíl v tomto případě Státního fondu životního prostředí je kofinancováním.

Za druhé bych chtěl doplnit, že už od roku 1999 podporuje Státní fond životního prostředí také vytápění pomocí obnovitelných zdrojů, ať jsou to kotle na biomasu, ať jsou to tepelná čerpadla, ať jsou to solární kolektory, a to nejen u fyzických osob, ale také ve veřejně prospěšných objektech, jako jsou školy, nemocnice, kulturní domy, obecní úřady a další objekty. Významné prostředky jdou do podpory vytápění obnovitelnými zdroji také ze strukturálních fondů. Jenom letos to bylo několik set milionů Kč na centrální vytápění biomasou v řadě měst a obcí a také na projekty individuální.

Takže tolik aspoň k těm tématům, která se tady zmiňovala.

Jinak pokud se týká návrhu usnesení, které navrhl kolega Beneš, já s ním souhlasím. Tak jak jsem říkal trochu emotivně v tom svém druhém vystoupení, já si nemyslím, že by se jednalo o nějaký naprosto stoprocentní pardon, určitá spravedlnost, určitá motivace těch obcí musí zůstat zachována. Ale samozřejmě, a to jsem řekl,nikdo z nás nemá zájem na tom, aby starosta musel prodat svůj dům a odejít z obce, aby se obec dostala do konkursu, a proto budou ty případy, které budou zvlášť závažné, řešeny individuálně.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní má slovo pan kolega Beneš jako zpravodaj. Prosím ho, aby nám přednesl návrh usnesení, o kterém budeme hlasovat. - Omlouvám se pane poslanče. Prosím o klid ve Sněmovně.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo. Já přečtu jenom návrh usnesení: Poslanecká sněmovna žádá vládu o každoroční informaci o splácení dluhů vzniklých plynofikací obcí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Takže toto je návrh usnesení. Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 774. Ptám se, kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Z přítomných 153 pro návrh 112, proti 4. Návrh byl přijat.

 

Tím končím projednávání tohoto bodu. Děkuji panu zpravodaji, panu ministrovi.

 

Dalším bodem je bod číslo 81, což je

 

81.
Návrh zastupitelstva Jihomoravského kraje na vydání zákona
o krajském referendu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 1166/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1166/1.

Vítám mezi námi člena zastupitelstva Jihomoravského kraje pana Michala Bortela. Prosím ho, aby se hned ujal slova a předložený návrh nám odůvodnil. Pane kolego, prosím přistupte k řečništi a řekněte nám všem, proč jste tady.

 

Zastupitel Jihomoravského kraje Michal Bortel: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Dovolte mi na úvod, abych za předkladatele, za zastupitelstvo Jihomoravského kraje, omluvil pana hejtmana, který se dnes jednání nemůže zúčastnit, neboť zasedá Rada Jihomoravského kraje, a jak jistě víte, je doba předrozpočtová a jeho účast byla důležitá. Proto jsem zde dnes já jako zástupce předkladatele a člen zastupitelstva Jihomoravského kraje, abych vám uvedl sněmovní tisk 1166, který máte rozdaný v lavicích, kterým se navrhuje zavedení institutu zákona o krajském referendu. (Vzhledem k velkému hluku v sále řečník vyčkává.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Omlouvám se, pane kolego, je vidět, že jste v této Sněmovně nový. Netušíte, že toto je běžná intenzita hluku nebo hladina hluku v tomto sále, a proto máte, musím říci, mylný pocit, že se vám podaří dosáhnout většího klidu.

 

Zastupitel Jihomoravského kraje Michal Bortel: Já se toho mylného pocitu velmi rychle pokusím zbavit.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Já vám pomohu - ne zbavit se toho pocitu, ale přece jen docílit menšího hluku v sále.

Prosím všechny kolegy, kteří mají neodkladné jednání, aby je přenesli mimo jednací sál, aby umožnili zástupci Jihomoravského kraje vystoupit a odůvodnit předložený návrh zákona. Prosím.

 

Zastupitel Jihomoravského kraje Michal Bortel: Já děkuji panu předsedajícímu, že mi ulehčil jako nejmladšímu krajskému zastupiteli v naší zemi, abych se tímto těžkým úkolem vyrovnal, neboť ten hluk je tady opravdu velký.

Dovolte mi, abych se krátce věnoval tisku, který máte předložen, jak již jsem řekl, je to tisk číslo 1166. K tomuto tisku podle ústavy máte rozdán tisk 1166/1, kterým jsou uvedeny připomínky vlády.

Návrh zákona o krajském referendu, který předkládá zastupitelstvo Jihomoravského kraje, vychází podle našeho názoru z potřeby uzákonit tento institut referenda, a to z toho důvodu, že dnes jako samosprávy, jako jediní, kteří mohou uplatňovat nebo kde mohou občané uplatňovat formu přímého rozhodování, jsou pouze obce. Domníváme se tedy, že i kraj by si zasloužil tento institut, tak aby občané v případě samosprávných rozhodnutí se mohli podílet na správě věcí veřejných, tak jak je to běžné nejen v zemích Evropské unie, ale i ve světě obecně.

Tento zákon předpokládá konání krajského referenda ve věcech samostatné působnosti, jak jsem již předeslal. Umožňuje, aby bylo referendum konáno stejně, jak je princip místního referenda, a to aby se konalo na základě návrhu, petice občanů podpořené pěti procenty občanů kraje, respektive voličů, abych byl přesný. Anebo umožňuje, stejně jako tomu je v zákoně o místním referendu, vyvolat krajské referendum na základě usnesení zastupitelstva. V případě, že zastupitelstvo obdrží petici, která splňuje náležitosti zákona, je povinno referendum vyhlásit. Nikterak se ten návrh neliší od zavedené praxe, která je u místního referenda, tedy obecního referenda. Nepouštěli jsme se do žádných experimentů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP