(17.10 hodin)
(pokračuje Páralová)

6. K poznámce pod čarou číslo 26. Text poznámky uvést v tomto znění: Paragraf 22, odst. 1 a § 37 odst. 3 zákona č. 117/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Odůvodnění: Poznámka by měla odkazovat na ustanovení zákona o státní sociální podpoře, upravující sociální příplatek (§ 22 odst. 1) a příspěvek na úhradu potřeb dítěte (§ 37 odst. 3), přičemž v textu poznámky je uveden pouze odkaz na § 22 odst. 1 a odkaz na § 37 odst. 3 chybí.

7. K dosavadním poznámkám pod čarou č. 28 a 29. V textu poznámek opravit číslo 1955 na 1995.

Odůvodnění: odstraňuje se písařská chyba.

8. K dosavadní poznámce pod čarou č. 29. V textu poznámky vypustit slova "o důchodovém pojištění".

Odůvodnění: S ohledem na poznámku pod čarou č. 28 se uvádí zkrácená citace.

9. K § 12. V § 12 se slova "1. červenec 2006" nahrazují slovy "1. říjen 2006.

Odůvodnění: S ohledem na lhůty v legislativním procesu se navrhuje účinnost zákona odložit na další čtvrtletí roku 2006.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Páralové. Prosím nyní pana kolegu Severu, poté pana kolegu Kvapila.

 

Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, dovoluji si k projednávanému tisku 1062 dát pozměňovací návrh, který přednesu jménem svým, a nikoli jménem kolegy poslance Jana Kasala. Je to pozměňovací návrh k zákonu o životním a existenčním minimu, kdy za § 12 se vkládá nová část druhá a část třetí, které zní.

Část druhá. Změna zákona o prodloužení mateřské dovolené, zákon, kterým se mění zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

Nyní budu dávat tři varianty svého návrhu.

První varianta: V § 8 odst. 2 zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění zákona č. 37/1993 Sb. a zákona č. 308/1993 Sb., se tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "minimálně však ve výši 50 % průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře na základě zveřejněných údajů Českého statistického úřadu".

Varianta dvě: V § 8 odst. 2 zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění zákona č. 37/1993 Sb. a zákona č. 308/1993 Sb., se tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "minimálně však ve výši 40 % průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře na základě zveřejněných údajů Českého statistického úřadu".

Varianta tři: V § 8 odst. 2 zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění zákona č. 37/1993 Sb. a zákona č. 308/1993 Sb., se tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "minimálně však ve výši minimální mzdy".

Článek dvě: Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Část třetí: Změna zákona o státní podpoře, ve znění pozdějších předpisů. Zákon, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.

Článek jedna. Opět to budou tři varianty.

Varianta jedna: V § 32 odst. 1 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 237/2004 Sb., zní: "(1) Výše rodičovského příspěvku za kalendářní měsíc se rovná výši 50 % průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře na základě zveřejněných údajů Českého statistického úřadu."

Varianta dvě: V § 32 odst. 1 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 237/2004 Sb., zní: "(1) Výše rodičovského příspěvku za kalendářní měsíc se rovná výši 40 % průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře na základě zveřejněných údajů Českého statistického úřadu."

Varianta tři: V § 32 odst. 1 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 237/2004 Sb., zní: "(1) Výše rodičovského příspěvku za kalendářní měsíc se rovná výši měsíční minimální mzdy."

Článek dvě: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení."

Krátce zdůvodním tento návrh. Tento návrh novely zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, a zákona č. 117/ 1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, má za cíl zlepšit podporu rodinám s dětmi v předškolním věku s tím, výše peněžité pomoci v mateřství a rodičovského příspěvku se bude rovnat výši alespoň měsíční minimální mzdy. Členům rodin a převážně matkám bude tak umožněno plněji a hodnotněji se zapojit do pracovního a společenského života. Je naprosto zřejmé, že investice do výchovy a stabilního rodinného prostředí je nejlepší investicí naší společnosti pro budoucnost.

Odborný termín "mateřská dovolená" je v případě výchovy dětí zavádějící, protože se pro odpovědné matky péče jeví spíše jako zodpovědná práce na tři směny. Bohužel odměna je naprosto neodpovídající. Tady by se dalo spíše hovořit o perzekuci matek s dětmi nežli o podpoře státu v činnosti, která je pro stát nanejvýš záslužná a prospěšná a bez které stát do budoucna by nebyl státem, bez které se prostě neobejde. Stát spíše trestá za to. Rodina, matka pečuje o děti a je absurdní, že na pastelky si najdeme peníze - tisíc korun, dáme je jednorázově, ale jinak je pokračováno v perzekuci tradiční rodiny, protože podpora není odpovídající.

Předložený návrh přirozeně nebude ke státnímu, krajským a obecním rozpočtům neutrální. Lze konstatovat, že krátkodobě může dojít ke zvýšení výdajů ze státního rozpočtu. Pozitivní dlouhodobý přínos je ale nutno spatřovat ve skutečnosti, že dojde ke stabilizaci příjmů matek s dětmi, k pozitivnímu vylepšení přijmu rodiny jako takové, vylepšení podmínek pro možnou kvalitnější péči o děti a jejich výchovu. Tyto zlepšené podmínky se v budoucnosti projeví ve výchově dětí snížením rizikových faktorů mládeže, stabilnějším sociálním prostředím rodin. Tyto dlouhodobé přínosy nejsou finančně měřitelné, ale je možné s určitostí říci, že pozitivní vliv na vývoj společnosti je penězi nedocenitelný.

Nutno ještě konstatovat, že předložený návrh je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, s mezinárodními smlouvami podle článku 10 Ústavy České republiky a s právními akty Evropských společenství.

Dále si dovoluji přednést ještě část čtvrtou pozměňovacího návrhu k zákonu o životním a existenčním minimu, tisk 1062.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP