(16.40 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Procesní změny, které Ministerstvo zdravotnictví provedlo, jsou pouze personální, a nikoliv systémové. Dosazení docenta Karla Němečka do funkce předsedy kategorizační komise bylo navíc porušením platného příkazu paní ministryně č. 19/2005, vaší předchůdkyně, ke kategorizaci. Paní ministryně tehdy požadovala, aby komisi vedl zaměstnanec ministerstva. Pan docent Němeček, jestli se nemýlím, a paní ředitelka VZP, zde přítomná, mi to může potvrdit, je stále ještě zaměstnancem Všeobecné zdravotní pojišťovny. Ani ne kroky (?) ministerstva však do procesu nevnášejí potřebnou transparenci. Výměna některých ministerských úředníků při stávajícím procesu nepovede k nápravě. Podobně odvolací komise, kterou pan ministr jmenoval, neumožňuje správní odvolací proces, tak jak jej požaduje transparentní směrnice.

Vydání vyhlášky za netransparentních podmínek při současné neexistenci lékové politiky má negativní dopad nejen na výrobce, ale poškozuje zejména plátce zdravotního pojištění i konkrétní skupiny pacientů. To je důvod, proč bychom se tímto problémem měli zabývat.

Ministerstvo zdravotnictví dlouhodobě svojí nečinností vystavuje Českou republiku právnímu procesu s evropskými orgány i možným finančním sankcím. Já si teď dovolím vám ještě popsat, co po nás v podstatě Evropská komise chce a jak my na to reagujeme.

Stanovení pravidel pro přidělování úhrad. Pravidla nebyla před začátkem tohoto procesu ani v jeho průběhu stanovena. Jediným písemně vydaným dokumentem je příkaz paní ministryně Emmerové č. 19 z března letošního roku. Pan ministr Rath v rozporu se svými výroky žádný jiný pokyn do dnešního dne nevydal, resp. do včerejšího dne, abych byla aktuální, neboť jsem četla ze včerejších údajů. Příkaz paní ministryně Emmerové bohužel je vágní, takže nebyl v procesu kategorizace dodržován. Úhrady se přidělovaly s různými maržemi v distribučním řetězci, otevíraly se náhodně skupiny léčiv, které se přehodnocovaly, síly a formy byly přepočítávány nestejnými koeficienty.

Zdůvodnění zamítnutí žádosti, další požadavek Evropské komise. Evropská legislativa požaduje odůvodnění zamítnutí žádosti předkladatele. To je velice logická věc. Známe to i z našeho správního řádu. V zápisech, které byly k dispozici ke včerejšímu dni, však odůvodnění zahrnuto není, přestože některá z žádostí byla zamítnuta nebo nebyla plně akceptována.

(Neustálý hluk v jednacím sále.)

Další, velmi logický bod, proces odvolání. Evropská legislativa požaduje formu správního řízení, to znamená, že předkladatel musí mít možnost soudního projednání své stížnosti. Toho by se dalo dosáhnout novelizací zákona 48, který budeme projednávat zanedlouho ve druhém čtení. Odvolací komise, kterou ministr zdravotnictví ustanovil, toto bohužel neumožňuje. Komise zasedala 22. a 23. listopadu -

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážená paní poslankyně, já bych přes vaši skepsi se pokusil zjednat přece jenom pořádek, protože si myslím, že úroveň hluku dosáhla nepatřičné úrovně.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Já vám, pane místopředsedo, děkuji, leč nejsem naivní. Ale pokusím se zaujmout alespoň část poslanců, kteří deklarují a tváří se, že se problematikou zdravotnictví zabývají, třeba svojí dlouholetou činností v příslušném výboru, někdy neviditelnou.

Komise zasedala 22. a 23. listopadu a její složení a jednací řád přitom ještě nebyly vydány. Podle informací, které obdržela Mezinárodní asociace farmaceutického průmyslu, což je ten, který se na nás obrátil před rokem se svými námitkami proti transparentnosti úhrad léčiv, bude složení a jednací řád vydán v týdnu po 28. listopadu, tedy až po skončení odvolání.

Další - dodržení časových lhůt. Evropská legislativa požaduje minimálně 90 dnů pro trvání celého procesu stanovení úhrad. Maximální doba od podání žádosti až do vydání rozhodnutí. Ministerstvo zdravotnictví z mých informací - a předpokládám, že pan ministr nám poskytne vysvětlení - však plánuje vyhlášku k 1. lednu 2006. Příjem žádostí začal, protokol kategorizace, již 18. ledna 2005. Devadesátidenní lhůta je tedy několikanásobně překročena.

Léková vyhláška vznikla bez jasných pravidel a předem daných kritérií. Pokud Ministerstvo zdravotnictví návrh nové lékové vyhlášky přijme, poškodí nejen výrobce originálních léků, ale zejména pacienty odkázané na moderní léky. V neposlední řadě tento předpis bude podepsán za přesně stejných netransparentních podmínek, proti kterým u nás zahájila řízení Evropská komise. Vydání tohoto dokumentu je jasnou ignorací evropského práva a nepochybně zhorší vyjednávací pozici České republiky a posune vládu hlouběji do rozporu s Komisí. Bylo by rozumné celou kategorizaci zastavit, vytvořit transparentní pravidla ve shodě se směrnicí Evropské unie a vydání vyhlášky o půl roku odložit, nebo alespoň o půl roku odložit, tak aby mohlo vše proběhnout transparentně.

Dámy a pánové, kdyby vše takto dopadlo, kdyby Ministerstvo zdravotnictví takto zareagovalo a kdyby takto postupovalo při alespoň elementární snaze zprůhlednit úhradu léků v České republice, nemohla by ale v žádném případě zaznít věta: "Ať si požádají o schůzku. Víš, jak to s tou kategorizací je, těch firem je hodně. Jeho žádají o schůzku všichni, ne všichni ji však dostanou." Tato věta by zaznít opravdu nemohla.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Talmanové za její vystoupení a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Robert Kopecký, a připraví se pan poslanec Miloslav Kučera.

 

Poslanec Robert Kopecký: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych chtěl tentokrát už velmi krátce. Pokud vím, tak už v roce 2002, a myslím, že mi to pan kolega Krákora může dosvědčit, slibovala paní ředitelka Musílková stabilizaci v tom, že nebudou vznikat další dluhy. Bohužel, prokazatelně další dluhy ve VZP vznikají a výsledkem je daleko větší propad. Myslím si, že to je výsledek podivného hospodaření pánů Hroboňů a prokuristů z Preciosy. Já se tomu nedivím. Já jsem poslancem, ale kdybych nebyl poslancem, byl bych rád "doktorem Hroboněm", protože za ty prachy, neberte to!

Na závěr bych chtěl říci jednu věc - že přece jenom se našla věc, kdy výrazně nesouhlasím s panem doktorem Rathem, s panem ministrem. Když hovořil o uplatnění některých pracovníků paní ředitelky Musílkové, pana doktora Cabrnocha a pana doktora Ouzkého, tak mimo jiné také padlo, že by mohli řídit zdravotnictví v Mongolsku. Já s tím opravdu nesouhlasím, pane ministře, protože oni nám ti Mongolové prokazatelně po mnoho staletí nic špatného neprovedli.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kopeckému. Hovořit bude pan poslanec Miloslav Kučera a přihlásil se také pan poslanec Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, své vystoupení začnu dvěma příklady ze života. První je z letošního června, stal se mé matce.

Brácha mi telefonoval, že měla mozkovou mrtvici a že je v nemocnici. Měli jsme jednání tady. Když jsem se to takto dozvěděl, ležela už tři hodiny v nemocnici. Další dvě hodiny mi to trvalo, než jsem tam dojel. Když jsem se zeptal pana doktora, jak na tom je, říkal: "Velice kriticky." Já říkám: "Co můžete dělat?" Povídá: "Vůbec nic. Nevím totiž, co s vaší maminkou dělat můžeme a co máme. Nemáme její zdravotní dokumentaci."

Dámy a pánové, s hrůzou jsem zjistil, že nemají přístup k dokumentaci, a z tak triviálního důvodu, že její obvodní lékař byl na dovolené a kartotéka zamčená! Porušil jsem asi všechny předpisy, které kolem tohoto mohou být. Během jedné hodiny jsem s těmi dokumenty přišel do nemocnice a panu doktorovi jsem je dal. To znamená, že to trvalo více než šest hodin, kdy lékaři si s ní nevěděli rady, čekali na laboratorní vyšetření, a čekali by další čtyři dny, až se pan doktor vrátí z dovolené.

Já to zkrátím. Moje matka je na tom zdravotně relativně velice dobře. Když jsem se poté, co opouštěla jičínskou nemocnici, vydal za lékařem a děkoval mu, tak jeho slova byla jiná. Říkal: "My jsme byli v nouzové situaci, kterou jsme nemohli řešit. Děkujte za to vitalitě své matky a tomu, že jste nám přinesl zdravotní dokumentaci. My jsme neměli co dělat."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP