(9.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Vzhledem k návrhu zpravodaje bych jako první do rozpravy přijal paní ředitelku Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiřinu Musílkovou.
Paní ředitelko, prosím, ujměte se slova. Připraví se paní poslankyně Lucie Talmanová. Prosím, paní ředitelko, máte slovo.
Ředitelka VZP ČR Jiřina Musílková: Vážený pane místopředsedo, vážení představitelé vlády, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, děkuji vám za to, že jste mi svým souhlasem umožnili vystoupit a promluvit před sborem poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Je mi známo, že souhlas k vystoupení civilní osoby na půdě Sněmovny vyslovujete velmi sporadicky, a proto si tohoto privilegia, které jste mi přiznali, velice vážím. Děkuji vám.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, naposledy jsem před vámi stála v odpoledních hodinách 12. května loňského roku, kdy jste mi umožnili reagovat na projev tehdejšího ministra zdravotnictví pana doktora Kubinyiho a přednést zde stanovisko Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky i její vidění problémů existujících ve veřejném zdravotním pojištění a v celém zdravotnictví. Rozprava, která zde tehdy k oběma vystoupením proběhla, byla profesionálně věcná, místy tvrdá, ale korektní. A já musím vzhledem k té minulosti říci, že po této první přestřelce jsme s panem ministrem navázali velice dobré pracovní a korektní vztahy a jeho přednesu, jeho vidění na závěr jeho kariéry si hluboce vážím.
Po uvalení nucené správy na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu a po mediální dělostřelecké přípravě, kterou ministr Rath před svým prvním vystoupením ve Sněmovně proti naší pojišťovně rozvinul, a zejména na základě svých předchozích zkušeností jsem v úterý naivně neočekávala, že projev pana ministra bude překypovat věcností, holými fakty a omezenou seriózností. To, co zde po výkřiku "Na Bělehrad!", když už je voják Švejk připomínán, pan ministr ze svých úst vypustil, však zcela předčilo má očekávání. Projev zkoncipovaný v bulvárním stylu, plný emocí, pocitů a smyšlenek, nebyl v mých očích projevem dokonalého, zkušeného, věcí, čísel i souvislostí znalého profesionála, ale projevem ctižádostivého žalobníčka a zavile zapšklého soupeře Jiřiny Musílkové. Všimly si toho i sdělovací prostředky. (Potlesk z pravé části sálu.)
V boji proti Musílkové ministr Rath neváhá použít ve svých vystoupeních nesprávné, neobjektivní a často i subjektivní interpretace, polopravdy, překroucené pravdy i temné náznaky. Neváhá věci nepolitické povahy, jako je práce lidí ve Všeobecné zdravotní pojišťovně, zpolitizovat. Neváhá zveřejňovat neúplné, zkreslené nebo zavádějící informace před ukončením kontroly a před vypořádáním námitek.
Neváhá nasadit do role nuceného správce člověka, který byl ještě 8. listopadu, tedy dva dny před uvalením nucené správy, zaměstnancem pojišťovny zavázaným i po propuštění povinnou mlčenlivostí. Ano. Neváhá nasadit do této role kozla, člověka, který byl prakticky po celou dobu působení v pojišťovně zahradníkem, to znamená vrchním ředitelem úseku zdravotní péče, do jehož kompetencí až do počátku letošního roku spadaly problematiky zdravotní politiky, zdravotní péče, úhrad zdravotní péče, léčiv a zdravotnických prostředků, a dokonce i revize poskytnuté zdravotní péče. Do boje proti Musílkové ministr neváhá nasadit v roli tzv. přizvaných osob dva zfrustrované ředitele krajských poboček pojišťovny, kteří jsou do dnešního dne mými podřízenými, jsou zavázáni zákonem stanovenou mlčenlivostí a jsou kvůli výkonu těchto funkcí ve velmi těžkém střetu zájmů.
Dodržování právních předpisů? K smíchu. Těm a politikům, pokud jsem dobře slyšela jeho vystoupení, musí správný manažer umět říci někdy i své ne. A konečně: Proč v boji proti Musílkové nepoužívat osočení či urážky, tak jako proti všem, kdo se jednou či vícekrát postavili doktoru Rathovi do cesty?
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, po celou dobu, po kterou doktor Rath zastával funkci prezidenta České lékařské komory, jsme se vzájemně setkávali na dohodovacích řízeních i na různých akcích. Mnohokrát jsem musela vyvracet jeho nezralá tvrzení, čelit jeho matematicky nedostatečně fundovaným, a proto i nerealizovatelným návrhům, či důsledkům jím vznášených neuvážených kolektivních mzdových požadavků. A to se neodpouští a také nezapomíná. Pro saturaci uraženého ega pana ministra musí být Kartágo zničeno a Musílková, i když bez řádného a spravedlivého procesu, povalena a deportována do Jihoafrické republiky či do Zimbabwe, jak jsme tu slyšeli.
Vážené paní poslankyně a páni poslanci, nebudu vaši trpělivost vyčerpávat podrobnými a svým způsobem nudnými informacemi technického, instruktivního či pojistně matematického charakteru ani zbytečným opakováním toho, o čem jsme zde hovořili v loňském roce nebo ve výboru pro politiku a zdravotnictví. Pouze pro ilustraci zde však uvedu několik vysvětlení, kterými se vás pokusím přesvědčit o tom, že ve skutečnosti není vše tak jednoznačné, jak to bylo uvedeno v projevu pana ministra. Doufám, že v průběhu mé řeči vám budou rozdány i některé krátké podkladové materiály.
Ke zdravotně pojistnému plánu na rok 2005. Doporučení ministra, které v závěru svého vystoupení adresoval Poslanecké sněmovně, to je, aby předložený zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny na rok 2005 neschválila, když jej doporučila vláda, je nutno považovat za nekorektní. A stejně tak je nekorektní i jeho odůvodnění, tj. že v listopadu 2005 se prokazuje, že vlastní plnění tohoto plánu neodpovídá předloženému textu zdravotně pojistného plánu. Takové odůvodnění lze totiž použít kdykoli a u kteréhokoli plánu, který bude schvalován až na konci období, pro které byl zpracován.
Návrh plánu byl zpracován v polovině roku 2004, a to podle metodiky stanovené Ministerstvem zdravotnictví, a předložen v řádném termínu, tj. v polovině října roku 2004 Ministerstvu zdravotnictví. Nezpochybňuji, že v listopadu 2005 je zřejmé, že splněn nebude, a to zejména v oblasti nákladů na poskytnutou zdravotní péči. Na tuto skutečnost ale pojišťovna upozornila Ministerstvo zdravotnictví už v prosinci 2004 a poté znovu a znovu a znovu, když se připravovala a poté i byla vydána 24. ledna 2005 vyhláška Ministerstva zdravotnictví číslo 50/2005 Sb., o cenách bodu a výši úhrad zdravotní péče.
Zdravotně pojistný plán na rok 2005 byl sestaven jako plán vyrovnaný za stanovených předpokladů. Těmi jsou celkem jednoduché počty. V roce 2004 pojišťovna vybrala cca 106 miliard a téměř 112 miliard korun činily její náklady. Vyrovnaný rozpočet v roce 2005 při plánovaném a očekávaném růstu příjmů na asi 114 miliard korun mohl být zajištěn pouze za předpokladu, že budou náklady roku 2005 udrženy rovněž na částce 114 miliard. Tento základní předpoklad splněn není, ne však mým osobním rozhodnutím, ale proto, že pojišťovna respektovala podstatnou část úhradové vyhlášky číslo 50 a také postup vymáhaný Ministerstvem zdravotnictví pro druhé pololetí letošního roku, tj. přenesení cen z prvního pololetí letošního roku i do pololetí druhého. Finanční vývoj v tomto roce zkomplikovalo také vydání lékových vyhlášek, které společně s vyhláškou číslo 50 způsobily nárůst nákladů na 119 miliard, a způsobily tak deficit v hospodaření pojišťovny, který se projevuje závazky po lhůtě splatnosti.
Pokud bych přijala tezi, že jsme nadhodnotili příjmy a podhodnotili náklady na zdravotní péči, pak bych musela do Poslanecké sněmovny předat zdravotně pojistný plán nevyrovnaný, což ovšem zákon o VZP České republiky neumožňuje, a pan ministr to ví.
Ministr má pravdu, když říká, že naše hospodaření končí několik let po sobě deficitem, který je v rozporu s našimi zdravotně pojistnými plány schválenými touto Sněmovnou. Deficit, na který neustále několik let za sebou každoročně a opakovaně poukazujeme, však má přinejmenším dvě základní příčiny.
***