(16.40 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní poslankyně Dundáčková přednesla námitku. Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 54. Kdo souhlasí s námitkou paní poslankyně Dundáčkové, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Z přítomných 182 poslanců bylo pro 122, proti 3, takže námitce bylo vyhověno. Budeme opakovat hlasování.

 

Tentokrát má pořadové číslo 55. Kdo souhlasí s návrhem usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 182 hlasujících bylo pro 101, proti 61. Konstatuji, že nejsou námitky proti výsledku hlasování a že Poslanecká sněmovna návrh zákona přijala. Končím projednávání bodu 1.

 

Přistoupíme k bodu

 

2.
Návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky na rok 2005 a návrhy zdravotně pojistných plánů
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven na rok 2005 spolu s vyjádřením
vlády a doplňující souhrnnou informací o očekávaných výsledcích
hospodaření systému veřejného zdravotního pojištění v roce 2005
/sněmovní tisk 976/

 

Materiál uvede ministr zdravotnictví David Rath. Pane ministře, ujměte se slova.

(V sále je velký hluk, mnoho poslanců se baví vestoje.)

Dámy a pánové, pokud si potřebujete v tuto chvíli něco nutně sdělit, učiňte tak, prosím, mimo sněmovní místnost.

 

Ministr zdravotnictví ČR David Rath: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych v rámci tohoto bodu přednesl i zprávu k aktuálnímu stavu ve Všeobecné zdravotní pojišťovně. Víte, že zde byl navržen bod k projednání nucené správy nad VZP. Cítím jako určitou povinnost v rámci tohoto bodu podat zevrubnou zprávu o této situaci.

K vlastním zdravotně pojistným plánům zdravotních pojišťoven a Všeobecné zdravotní pojišťovny. Jako gesční ministerstvo doporučuji neschválit návrh zdravotně pojistného plánu na rok 2005 u Všeobecné zdravotní pojišťovny z důvodu, že nyní, v listopadu, je jasně prokázáno, že vlastní plnění tohoto plánu neodpovídá textu zdravotně pojistného plánu. Z analýz, které máme k dispozici, vyplývá jednoznačně, že došlo k nadhodnocení příjmové stránky a podhodnocení nákladů na zdravotní péči čerpanou ze základního fondu zdravotního pojištění, a to hlavně v oblasti nákladů na ambulantní a ústavní péči. U ostatních zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven jsou zaznamenány také rozdíly mezi zdravotně pojistným plánem a realitou, ale ne tak zásadní a hluboké jako u Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Dámy a pánové, důvod rozchodu toho, co je napsáno ve zdravotně pojistném plánu, a toho, co je realitou, je jedním ze zásadních důvodů, proč Ministerstvo zdravotnictví přistoupilo k uvalení správy nad Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Všeobecná zdravotní pojišťovna je největší zdravotní pojišťovnou, do které přímo či nepřímo prostřednictvím státního rozpočtu přispívá téměř 7 milionů občanů. Všeobecná zdravotní pojišťovna hospodaří s částkou převyšující 100 miliard ročně. Všeobecná zdravotní pojišťovna je již několikátým rokem po sobě neprosperující firmou, již několikátým rokem po sobě Všeobecná zdravotní pojišťovna končí deficitem, což bylo do roku 2003 v přímém rozporu se schváleným zdravotně pojistným plánem, který byl schválen touto Poslaneckou sněmovnou. V loňském roce právě kvůli rozporu mezi skutečností a zdravotně pojistným plánem nebyl zdravotně pojistný plán touto Sněmovnou vůbec přijat.

V tuto chvíli kumulovaný deficit Všeobecné zdravotní pojišťovny je někde v oblasti 14 mld. Kč, přitom v letošním roce tento deficit nabral skutečně nebývalou rychlost. Zatímco do konce letošního roku rostl zhruba dvěma miliardami ročně, tak v letošním roce rychlost je zhruba dvojnásobná až trojnásobná.

Je třeba se v této souvislosti podívat na kompetence jednotlivých hráčů na poli zdravotního pojištění. Ministerstvo zdravotnictví má ze zákona povinnost kontrolovat dodržování zákonů, především zákona 551/91 a zákona 48/97, a má povinnost kontrolovat hospodaření zdravotních pojišťoven. Pokud ministerstvo zjistí chyby a nedostatky a nedodržování těchto zákonů a z nich vyplývajících podzákonných norem, pak v podstatě má ze zákona 551/91 jedinou možnost. Tou možností, jak zjednat nápravu, je uvalení nucené správy. Naše zákony v podstatě neznají a neumožňují Ministerstvu jakkoliv zasáhnout jinak v situaci, kdy zdravotní pojišťovna dlouhodobě nedodržuje příslušné zákony. Toto je role Ministerstva zdravotnictví.

Teď bych rád upřel vaši pozornost na roli managementu Všeobecné zdravotní pojišťovny v rámci hospodaření s jednotlivými fondy zdravotní pojišťovny. Fondů je několik. Asi nejdůležitější je základní fond, to je fond, ze kterého se hradí veškerá zdravotní péče. Tento fond právě činí zhruba těch 100 až 110 miliard. Pak má Všeobecná zdravotní pojišťovna ještě fond na svoji činnost, tedy provozní fond, kde končí kolem 3 miliard ročně a který je plně v působnosti managementu, dále pak fond prevence, kde končí asi 300 až 400 milionů ročně. Ze zákona fond prevence je fond nepovinný. Fond povinný, který má pojišťovna plnit, je tzv. rezervní fond. O tom nemá cenu zde moc hovořit, protože ten plněn dlouhodobě není a v tuto chvíli má nějakých 6 tisíc korun. V situaci, kdy je hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny dlouhodobě deficitní, je iluzorní si myslet, že rezervní fond má být při tomto typu hospodaření z čeho plněn.

Často se opakuje určité klišé, že vlastně management Všeobecné zdravotní pojišťovny za nic nemůže, že management Všeobecné zdravotní pojišťovny je vlastně jen jakousi převodní pákou všech okolo, tedy ministerstva, vlády, případně Poslanecké sněmovny, jen jakýmsi poštovním úřadem, kde se rozbalují příkazy z Ministerstva zdravotnictví a tyto příkazy se bezhlavě plní. Dámy a pánové, to je velký omyl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP