(16.40 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Mládkovi. Vystoupí pan poslanec Josef Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, vážené kolegyně, vzhledem k tomu, že se bavíme o snižování odvodové zátěže, tak bych si dovolil upozornit, že onou odvodovou zátěží je i pojistné na všeobecné zdravotní pojištění, a tam samozřejmě je to otázka osob zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením. Proto bych si dovolil navrhnout určitou opravu v této oblasti, a to změnu zákona o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, bod 1, § 3 odst. 5 písm. b) se slova "v odstavci 7" nahrazují slovy "v odstavci 8 nebo v odstavci 9, písm. c)".
Za druhé, v § 3 odst. 13 se na konci odstavce doplňuje věta: "Ustanovení o minimálním vyměřovacím základu podle odstavce 6 se použije obdobně."
Za třetí, přechodné ustanovení zákona 592, ve znění pozdějších předpisů. Cituji: "U zaměstnavatele, který v době od 30. 3. 2005 do nabytí účinnosti tohoto zákona neuhradil pojistné za dobu pracovního volna bez náhrady příjmu za zaměstnance, na něhož se vztahuje ustanovení § 3 odst. 8, nemusí toto pojistné zpětně doplácet. U zaměstnavatele, který pojistné podle předchozí věty uhradil, se příslušná částka považuje za přeplatek."
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Ptám se, zdali ještě někdo chce vystoupit. Ano, je tomu tak. Tím, kdo chce vystoupit, je pan poslanec Martin Kocourek.
Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl tři pozměňovací návrhy, které se týkají tohoto vládního návrhu zákona.
První pozměňovací návrh se týká § 7c zákona č. 586/1992 Sb., který navrhuji, a to včetně všech odvolávek na tento zmíněný § 7c, ze zákona zcela vypustit.
Jako zdůvodnění bych chtěl uvést, že toto ustanovení se týká tzv. minimálního základu daně a v případě, že vládní koalice myslí vážně svá slova o tom, že chce podpořit rozvoj malého a středního podnikání, tak v tom případě by měla také akceptovat návrh na zrušení tohoto minimálního základu daně, protože ten z pohledu osob samostatně výdělečně činných ty ostatní návrhy zcela křiví a skupinu osob samostatně výdělečně činných v tomto ohledu diskriminuje.
Druhý pozměňovací návrh se týká § 4 písm. h) zákona č. 586/1992 Sb., kde navrhuji, aby se v tomto § 4 písm. h) text za středníkem vypustil a středník se nahradil čárkou. Toto ustanovení se týká podle mého názoru již zcela nadbytečného zdaňování důchodů pocházejících z našeho důchodového systému, kdy od jisté meze se důchod stává předmětem daně z příjmu, a nevidím jediný důvod, proč v současné době by se mělo mezi důchody pocházejícími z českého daňového systému rozlišovat a některé zdaňovat a jiné nikoliv.
Konečně třetí návrh spočívá v tom, že do vládního návrhu zákona se vkládá nová část X, která by zněla: "Část X, změna zákona o rozpočtovém určení daní", za ni by se vložil nový článek X, který byl zněl: "Zákon č. 243/2000 Sb.,ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:
1. V § 3 odst. 1 písm. b) se číslovka 8,92 nahrazuje číslovkou 9,50.
2. V § 3 odst. 1 písm. e) se číslovka 8,92 nahrazuje číslovkou 7,83.
3. V § 4 odst. 1 písm. b) se číslovka 20,59 nahrazuje číslovkou 21,99.
4. V § 4 odst. 1 písm. e) se číslovka 20,59 nahrazuje číslovkou 17,96."
Jako zdůvodnění k tomuto pozměňovacímu návrhu bych chtěl uvést, že málokdy se zmiňuje, že tento vládní návrh způsobí mimo jiné také výpadek daňových příjmů u krajů a obcí ve výši zhruba 4,3 mld. Kč. Účelem mého návrhu je změnit rozpočtové určení daní zejména ve sdílených daních tak, aby následky tohoto daňového zákona obce a kraje nepocítily a aby celou tíhu tohoto návrhu zákona a jeho případného přijetí nesl státní rozpočet. Považuji to za mnohem férovější přístup, neboť obce a kraje mimo jiné plní také sociální úkoly, které jim svěřil stát v rámci reformy veřejné správy, a proto považuji za správné, aby obce a kraje nenesly náklady tohoto daňového opatření dvakrát, to znamená jednak sníženými příjmy, jednak nezměněnými povinnostmi v oblasti sociální.
Tolik mé tři pozměňovací návrhy.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kocourkovi. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy ve druhém čtení? Pokud ne, tak rozpravu končím.
Chci se zeptat pana místopředsedy vlády a ministra financí Bohuslava Sobotky, zdali chce vystoupit. Nechce. Pan zpravodaj chce vystoupit? Nechce.
Dámy a pánové, stojíme před jedním úkolem, se kterým se musíme vyrovnat hlasováním. Předseda Poslanecké sněmovny navrhuje, abychom tento návrh zákona ve třetím čtení projednávali v úterý 1. listopadu. Schůze by tedy byla přerušena do úterý 1. listopadu do 13 hodin, protože už je na další odpolední hodinu plánována dlouhodobě akce za účasti zástupců všech klubů. Proto 13. hodina, a 1. listopad je podle názoru pana předsedy i grémia Poslanecké sněmovny jediným vhodným termínem.
K tomu, abychom se na tom mohli shodnout, je potřeba, abyste přišli do sněmovní síně. Já vás odhlásím a prosím o novou registraci.
(Předsedající chvíli čeká.)
Prosím, abyste se všichni přihlásili svými hlasovacími kartami.
***