(15.50 hodin)
Poslanec Tomáš Vrbík: Vážený pane předsedo, dovolil bych si tady načíst pozměňovací návrh k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk číslo 1040.
Za prvé, v článku I bod 2 zní: V § 4 odst. 1 písm. y) včetně poznámky pod čarou číslo 4d zní: "Úrokové výnosy z hypotečních zástavních listů, v jejichž emisních podmínkách se emitent zavázal použít k řádnému krytí závazků z těchto hypotečních zástavních listů pouze pohledávky (nebo jejich části) z hypotečních úvěrů, které byly poskytnuty výhradně na financování investic do nemovitostí, včetně jejich pořízení či výstavby, nebo na financování bytových potřeb podle § 15 odst. 7 tohoto zákona. (Ustanovení se přiměřeně použije na úrokové výnosy z obdobných instrumentů vydaných v zahraničí.)"
Poznámka pod čarou 4d zní: Zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů.
V následujícím bodě se slova "v § 4 odst. 1 písm. zd)" nahrazují slovy "v § 4 odst. 1 písm. ze).
Za druhé, v článku I se za bod 27 vkládá bod 28, který zní: V § 19 odst. 1 písm. l) zní: "Úrokové výnosy z hypotečních zástavních listů, v jejichž emisních podmínkách se emitent zavázal použít k řádnému krytí závazků z těchto hypotečních zástavních listů pouze pohledávky (nebo jejich části) z hypotečních úvěrů, které byly poskytnuty výhradně na financování investic do nemovitostí, včetně jejich pořízení či výstavby, nebo na financování bytových potřeb podle § 15 odst. 7 tohoto zákona. (Ustanovení se přiměřeně použije na úrokové výnosy z obdobných instrumentů vydaných v zahraničí.)"
V následujícím bodě se slova "v § 19 odst. 1 písm. l)" nahrazují slovy "v § 19 odst. 1 písm. zl)". Ostatní body se přečíslují.
A za třetí, v článku I se bod číslo 21 vypouští.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní prosím pana poslance Tomáše Kvapila, připraví se Lubomír Suk.
Aha, takže technicky pan poslanec Doktor.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za prostor pro technickou poznámku. Na základě upozornění legislativy musím formálně dodat, že si pozměňovací návrhy pana poslance Tlustého samozřejmě osvojuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Možná ještě podobný doplněk má poslanec Koudelka ke svému návrhu.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Technicky si dovoluji upravit svůj pozměňovací návrh tak, že v bodu 10, části o spotřební dani, který se týkal § 100a odst. 6, za slovem "období" má být slovo "povinnost", takže věta by zněla: "Nevznikne-li malému výrobci vína ve zdaňovacím období povinnost daň přiznat a zaplatit…" atd. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Prosím pana poslance Kvapila, připraví se pan poslanec Lubomír Suk.
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, přijetím zákona 124/2005 Sb., který vstoupil v platnost v únoru letošního roku, a ta novela se mj. týkala také daně z přidané hodnoty, byly od placení této daně osvobozeny právnické neziskové organizace zabývající se výchovou mládeže. Nicméně ještě v tomto roce vstoupil v platnost zákon o finančních konglomerátech, u kterého byla opět novelizována daň z přidané hodnoty, a troufám si tvrdit, že určitým legislativním nedopatřením, přijetím jednoho pozměňovacího návrhu, byl opět novelizován zákon o dani z přidané hodnoty a znovu byla povinnost platit DPH vztažena i na tyto organizace zabývající se výchovou dětí a mládeže. Tehdy pan ministr - my jsme o tom posledně jmenovaném zákonu hlasovali na srpnové schůzi - přislíbil svoji podporu, tak aby opět byla vrácena ta původní verze, to znamená neplatit daň z přidané hodnoty v případě těchto organizací. Přislíbil podpořit takovýto návrh a po dohodě s ním podávám tento pozměňovací návrh.
Za stávající část pátou se vkládá část šestá, která zní: Část šestá. Změna zákona o dani z přidané hodnoty. Článek IX. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění předpisů pozdějších, se mění takto:
1. V § 57 odst. 1 písm. g) slova " ,kterým jsou na tyto činnosti poskytovány prostředky ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních samosprávných celků, státních fondů, z grantů přidělených podle zvláštního zákona nebo ze zdrojů Evropské unie" se vypouštějí.
2. V § 61 písm. b) za slova "souvisejícího s ochranou" se vkládají slova "a výchovou". Dosavadní část šestá se označuje jako část sedmá a článek IX jako článek X.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, pane poslanče, děkuji za váš návrh. Prosím nyní pana poslance Lubomíra Suka a prosím pana poslance Miroslava Svobodu, aby se připravil.
Poslanec Lubomír Suk: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dovolím si předložit pozměňovací návrh k návrhu zákona o dani z příjmů, sněmovní tisk 1040.
V části první článek II Přechodná ustanovení, navrhuji doplnit nový bod, který zní:
"12. Nájemce movitých a nemovitých věcí zároveň, který uplatňuje odpisy v základu daně podle článku II bodu 3 zákona č. 492/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, může § 32b zákona č. 586/1992 Sb., ve znění tohoto zákona, použít pro zdaňovací období započaté v roce 2005."
Odůvodním svůj návrh velice jednoduše. Jde o to, postavit na jednu rovinu nájemce podniku a dobíhající komplexní pronájmy.
Ještě doplním pro zpravodaje tohoto zákona, že přijetí tohoto pozměňovacího návrhu je podmíněno přijetím pozměňovacího návrhu rozpočtového výboru. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím nyní pana poslance Miroslava Svobodu a připraví se Vlastimil Ostrý.
Poslanec Miroslav Svoboda: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo, dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh k tisku č. 1040, k novele zákona o daních z příjmů. Můj návrh samozřejmě se týká zvýšení odečitatelnosti darů od základu daně a konkrétně se to týká daňové podpory veřejných výzkumných institucí a vysokých škol.
Samotný pozměňovací návrh zní: V § 20 odst. 8 se na konci věty čtvrté doplňují slova: "Přitom v případě poskytnutí darů vysokým školám a veřejným výzkumným institucím lze základ daně snížit nejvýše o dalších 5 %."
Dovolím si říci krátké odůvodnění. Za účelem zvýšení významu nepřímé podpory vysokých škol, veřejných výzkumných institucí a ke zlepšení jejich financování mimorozpočtovými zdroji navrhuji zvýšení limitu pro odpočet darů poskytovaných těmto subjektům od základu daně u právnických osob na 10 %. Přijetím této úpravy dojde k posílení zdrojů financování těchto subjektů. Návrh se pokouší zavést při financování vybraných adresátů vedle přímých nástrojů v podobě rozpočtových zdrojů též nástroje nepřímé, přičemž nejtransparentnější formou se jeví právě dary. Touto úpravou dojde také ke zvýšení motivace ke spolupráci mezi právnickými osobami a vysokými školami, resp. veřejnými výzkumnými institucemi.
Děkuji za pozornost.
***