(15.10 hodin)
(pokračuje Vrbík)
S ohledem na záměr vlády je ale problém řešitelný tak, aby ke zdražení hypotečních úvěrů pro všechny, kteří použijí získané prostředky na investice do nemovitosti a na bytové potřeby, nedošlo. Já v podrobné rozpravě navrhnu kompromisní návrh, který by to podle mého názoru mohl vyřešit, pokud by nebylo úplně vypuštěno z návrhu zrušení této daňové úlevy. Předpokládaný pozměňovací návrh respektuje na jedné straně zájem vlády neposkytovat daňovou úlevu v případě tzv. amerických hypoték, ale zároveň zachovává osvobození pro úrokový příjem plynoucí z hypotečních zástavních listů, které jsou kryty pohledávkami z hypotečního úvěru poskytnutého účelově, a to na financování investic do nemovitostí a bytových potřeb. Formulace pozměňovacího návrhu vychází z původní formulace hypotečního úvěru podle dříve platného zákona č. 530.
Druhý okruh, kterého bych se ještě chtěl dotknout, je návrh vlády snížit strop pro maximální daňový odpočet v případě úroků zaplacených fyzickou osobou z úvěrů poskytnutých na bytové potřeby. Tento strop je nyní nastaven na 300 tis. Kč a vláda jej chce snížit na 150 tis. Kč. Navrhuji tento pozměňovací návrh vypustit, protože v případě zvýšení úrokových sazeb u hypoték, což se nedá vyloučit, bude takto snížený strop podle mého názoru nedostatečný pro to, aby tímto způsobem byla poskytnuta citelná daňová úleva v případě poskytnutí úvěru fyzické osobě na zajištění bytových potřeb.
Zachování zmíněných daňových úlev bude i nadále podporovat rozvoj bytové výstavby. Naopak úplné zrušení osvobození úrokových příjmů z hypotečních zástavních listů by mohlo vést k jejich významnému potlačení a znevýhodnění na finančním trhu, zejména s ohledem na jejich vyšší cenu v podobě úroků, a tím by samozřejmě došlo i ke zdražení pro hypoteční úvěry. Zrušení či omezení již zavedených daňových úlev pro hypoteční úvěry by pak vedlo ke zdražení hypoték pro klienty a omezilo by okruh osob, který by vzhledem k příjmům dosáhl na hypoteční úvěr. Je nepřijatelné, aby místo kroků, které zvyšují dostupnost hypoték a činily z nich hlavní nástroj k pořízení bydlení pro střední vrstvu, byly činěny kroky opačné a byla rušena či omezována již tak nedostatečná opatření na podporu hypoték. Přitom výraznější podpora hypoték by podle mého názoru byla na místě, a to jak v současnosti, tak v budoucnu.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Do obecné rozpravy se hlásí ještě pan poslanec Kocourek. Dále se hlásí pan poslanec Mládek.
Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přes všechna konstruktivní slova, která zde přednesl náš předseda poslaneckého klubu k tomuto tématu, k tomuto návrhu zákona, přece jen zmínil své výhrady, které stále mám, protože mám pocit, že tento vládní návrh zákona je pro mne stále nedůvěryhodný, nepoctivý a pokrytecký. Je pro mne nedůvěryhodný, protože je mně nedůvěryhodný zejména jeho předkladatel. Dovolte mi pro toto tvrzení přednést důkazy, které jsem si popsal jako čtyři fauly vůči voličům.
Pan vicepremiér a ministr financí Sobotka zde při minulých vystoupeních k tomuto tématu z tohoto místa hřímal něco o volebních programech a jejich neplnění ze strany jiných politických stran. Dovolte mi, abych vám nyní připomenul, že před volbami v červnu 2002 pan ministr Sobotka voličům tvrdil - a teď budu citovat z volebního programu ČSSD, kdy slibovali bratranci Tomášovi, pětadvacetiletému podnikateli, že "chceme změnit strukturu daní ve prospěch posílení váhy přímých daní z příjmů, resp. z příjmů, oproti daním nepřímým, DPH". - Jaký je výsledek, pane ministře? Zcela opačný. Za vašeho ministrování poklesne výběr přímých daní o 40 mld. Kč a naopak výnos z nepřímých daní má vzrůst o dodatečných 114 mld. Kč. Pokud máte pochybnosti, připomenu zdroje pro tato čísla. Je to volební program ČSSD z roku 2002 a koncepce reformy veřejných rozpočtů České republiky z roku 2003.
Druhý faul. V programovém prohlášení vlády z července 2002 pan ministr Sobotka mimo jiné tvrdil: "Vláda po celé čtyřleté období nebude zvyšovat celkové daňové zatížení a bude stabilizovat daňovou kvótu na úrovni roku 2000." - Jaký je výsledek? V roce 2000 byla daňová kvóta 20,2 % hrubého domácího produktu, v roce 2005 bude 22,3 % hrubého domácího produktu, neboli v roce 2005 vybere od občanů a firem o 61,4 mld. Kč více, než se zavázal v roce 2002. A opět bych připomenul zdroje pro tato čísla. Je to programové prohlášení vlády Vladimíra Špidly z roku 2002 a je to návrh státního rozpočtu na rok 2006, sešit B, Dokumentace, strana 24.
Třetí faul, pane ministře. V programovém prohlášení vlády ze srpna 2004 pan ministr Sobotka mimo jiné tvrdil: "Vláda bude stabilizovat složenou daňovou kvótu, a to tak, že v roce 2006 nebude složená daňová kvóta vyšší než v roce 2003." - Jaký je výsledek? V roce 2003 byla složená daňová kvóta 37,3 % hrubého domácího produktu, v roce 2006 bude podle předpokladu Ministerstva financí 37,9 % HDP, neboli v roce 2006 pan ministr Sobotka chce vybrat od občanů a firem o 20 mld. Kč více, než se zavázal před čtrnácti měsíci. Jako zdroj opět uvedu programové prohlášení vlády Stanislava Grosse z roku 2004 a návrh státního rozpočtu na rok 2006, sešit B, Dokumentace, strana 24.
Čtvrtý faul, pane ministře. V programovém prohlášení vlády z května 2005 jste mimo jiné tvrdil: "Vláda stabilizuje složenou daňovou kvótu tak, aby celkové daňové zatížení bylo v roce 2006 ve vztahu k HDP nižší než v letech 2003 až 2005." - Jaký je výsledek? V letech 2003 až 2005 bude průměrná složená daňová kvóta 37,6 % HDP, v roce 2006 má být 37,9 % HDP, neboli v roce 2006 chcete vybrat od občanů a firem o 10 mld. Kč více, než jste se zavázal před pěti měsíci. Opět jako zdroj uvedu programové prohlášení vlády Jiřího Paroubka z roku 2005 a návrh státního rozpočtu na rok 2006, sešit B, Dokumentace, strana 24.
Pane ministře, to jsou mnou popsané fauly a zároveň otázky, zda v daňové oblasti víte, co navrhujete, víte, co slibujete, a jak tyto sliby jste schopen nebo ochoten plnit. Protože jinak mám pocit, že od roku 2002 se vlády a premiéři mění, programová prohlášení vlád se mění, daňová politika a její cíle se též mění, vše je tedy jaksi variabilní. Konstantou je pouze pan ministr Sobotka. Je sice trochu variabilní v názorech a slibech, ale je zase zásadně konstantní a spolehlivý v jejich neplnění.
Pane ministře, prosím vás, odpovězte v obecné rozpravě na tyto moje otázky, abychom si mohli upřesnit, zda tato má tvrzení se zakládají na faktech. A pokud nebudete chtít odpovědět mně, prosím vás, abyste odpověděl na tyto mé otázky alespoň bratranci Tomášovi, pětadvacetiletému podnikateli z vašeho volebního programu. Děkuji. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní má slovo pan zpravodaj Mládek, který chce reagovat.
***