(15.10 hodin)
(pokračuje Pospíšil)
Je zcela zřejmé, že méně než polovina úředníků, kteří budou pracovat s tímto novým správním řádem, doposud byla proškolena, přitom je otázkou, nakolik již provedená školení byla dostatečná a umožnila úředníkům se s takto rozsáhlým procesním předpisem seznámit. Mimoto dosud nebyla vydána žádná informativní aplikační brožura, která by byla základem pro aplikaci, se kterou by úředníci mohli pracovat a se kterou by coby laici byli schopni takovýto náročný proces řídit.
Posledním, třetím argumentem, proč činím tento návrh, je ta skutečnost, že nový správní řád není časově provázán s úpravou ostatních procesních právních předpisů, jako je například stavební řád, přestupkový zákon atd. Ostatně na toto poukazuje usnesení Svazu měst a obcí, které již na jaře tohoto roku žádalo vládu, aby vláda zvážila odložení účinnosti nového správního řádu a aby případně se počkalo s jeho účinností až do doby, než budou schváleny nové ostatní právní předpisy upravující správní řízení. Ostatně též komise pro veřejnou správu Asociace krajů poukazuje na tyto problémy a též požádala vládu, aby se vláda seriózně zabývala odložením účinnosti nového správního řádu.
Dámy a pánové, protože vláda tyto výzvy nevyslyšela, dovoluji si tento návrh zde předložit, a to z toho důvodu, že si myslím, že je správné, aby o takovéto zásadní věci, jako je účinnost základního procesního předpisu, kterým se řídí většina orgánů veřejné správy, aby o tomto rozhodla Poslanecká sněmovna a aby zvážila, zda účinnost má, či nemá být odložena. V zásadě podle mého názoru v obou lze najít pozitivní důvody. V odkladu minimálně v tom, že pokud po příštích parlamentních volbách zde bude pokračovat levice a vláda, pak má šanci své úředníky lépe vyškolit, a v případě, že zde nastoupí pravicová vláda, bude mít možnost schválený správní řád výrazně zjednodušit a přijmout takovou procesní úpravu, která bude na úrovni laického procesu a která bude zohledňovat to, že jak účastníci, tak správní úředník je v zásadě laikem.
Dámy a pánové, závěrem se vám chci omluvit, že takto načítám tento pozměňovací návrh do tisku, který sice souvisí s veřejnou správou, ale nesouvisí přímo se správním řízením. Důvodem je to, že pokud bych podal samostatnou poslaneckou iniciativu, což bylo původně mým úmyslem, pak by nebylo možné tento problém projednat na půdě Poslanecké sněmovny do konce tohoto roku a nebylo by možné případně účinnost správního řádu odložit do poloviny roku 2008, jak předpokládá můj návrh.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. A nyní vystoupí pan poslanec Zdeněk Koudelka.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážená paní místopředsedkyně, vážená Sněmovno, dávám pozměňovací návrh k usnesení výboru pro veřejnou správu - tisk 837/1.
V části druhé čl. IV se výčet změn notářského řádu v návětí rozšiřuje o slova "zákona č. 554/2004 Sb., zákona č. 628/2004 Sb., zákona č. 216/2005 Sb. a zákona č. 344/2005 Sb." a vkládají se nové body, které zní:
1. V § 7 odst. 2 se slova "zcela praxi" nahrazují slovem "zcela praxe".
2. V § 7 odst. 3 větě druhé se vypouštějí slova "za notářskou zkoušku podle tohoto zákona".
3. V § 8 odst. 1 se slovo "ministr" nahrazuje slovy "ministr spravedlnosti (dále jen ministr)".
Poslední novelou zákona č. 344/2005 Sb. došlo k určitému technickému nedopatření, kdy byla vypuštěna legislativní zkratka "ministr spravedlnosti" a v zákoně se obecně hovoří o ministrovi, aniž by bylo upřesněno, který ministr má být pověřen touto působností. I další dva body jsou reakcí na technické změny vyplývající z poslední novelizace tohoto zákona.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Zdeněk Koudelka byl zatím posledním přihlášeným do podrobné rozpravy. Ptám se, zda se někdo další hlásí z místa. Je tomu tak, pan zpravodaj pan poslanec Tom Zajíček.
Poslanec Tom Zajíček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dovolte mi jenom, abych upozornil na to, že na lavice jste dostali všichni pozměňovací návrhy paní kolegyně Nedvědové. Nebudu je číst ani nijak glosovat, jenom vzhledem k tomu, že paní kolegyně Nedvědová je řádně omluvena, požádala mě, abych upozornil na to, že pozměňovací návrhy k tomuto tisku nechala rozdat všem poslancům, a mají je tudíž k dispozici. Děkuji vám pěkně.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, podrobnou rozpravu tedy… A vidím ještě paní poslankyni Evu Dundáčkovou, takže jsem neskončila podrobnou rozpravu a dávám paní poslankyni slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Já se omlouvám, paní předsedající, i vám, paní ministryně, já jen jsem nevyrozuměla z projevu pana zpravodaje, zda si tyto pozměňovací návrhy on sám osvojuje. Pokud ne, učiním tak já, protože si myslím, že tak musíme proceduře učinit za dost. Samotné rozdání, aniž by se k těmto pozměňovacím návrhům někdo přihlásil, asi není dostatečné k řádnému podání těchto pozměňovacích návrhů. Můžeme-li tedy předchozí projev pana zpravodaje považovat za osvojení si těchto návrhů, tak prosím, aby to tak bylo zapsáno. (Zpravodaj souhlasí.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, podrobnou rozpravu tedy nyní skutečně končím a ptám se paní ministryně i pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Není tomu tak. Končím tedy projednávání druhého čtení tohoto návrhu zákona.
Kolegyně a kolegové, budu pro vás mít, troufám si odhadnout, příjemnou zprávu. Klub sociální demokracie mě požádal svými představiteli o přestávku na jednání klubu do 16 hodin, a protože podle dohody vedení Sněmovny máme dnes jednací den končit v 16 hodin, dovoluji si v tuto chvíli ukončit dnešní jednací den. Sejdeme se opět v úterý ve 14 hodin a já vám přeji všem krásný víkend.
(Jednání skončilo v 15.17 hod.)
***