(12.00 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Ten můj návrh byl míněn pouze pro zkvalitnění probíhající rozpravy nad velmi závažnými návrhy zákonů a ten odklad, kterého se pan místopředseda vlády Škromach tolik bojí, může být odkladem pouze týdenním, protože se k obecné rozpravě nad těmito zákony můžeme vrátit třeba v horizontu jednoho týdne.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Já jsem pro korektnost dal možnost vystoupit jak panu ministrovi, tak paní kolegyni Talmanové, nicméně další rozpravu nevedeme.

Přivolal jsem vás z kuloárů. Prosím, abyste se zaregistrovali svými identifikačními kartami, neboť budeme hlasovat o procedurálním návrhu paní kolegyně Talmanové na přerušení a odročení projednávání tohoto a dalších bodů do jmenování nového ministra zdravotnictví, tak aby nově jmenovaný ministr zdravotnictví měl možnost jednotlivé návrhy zákonů odůvodnit. (Domluva u stolku zpravodajů mimo mikrofon.)

Rozuměl jsem tomu tak, že se jedná o všechny zdravotnické zákony. Ano, o všechny, to znamená 23, 24, 25, 26, 27, a to vždy po přednesení úvodního slova a slova zpravodaje. Tak jako tak budeme rozhodovat vždy ad hoc k jednotlivým tiskům.

 

Takže nejprve k bodu 23. Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 77. Kdo je pro tento návrh na odročení? Kdo je proti?

Z přítomných 139 pro návrh 34, proti 96. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme tedy pokračovat v obecné rozpravě. Kdo se hlásí do obecné rozpravy k tisku 1045? Nevidím žádnou přihlášku, rozpravu tedy končím.

Vzhledem k tomu, že nepadl žádný návrh na vrácení či zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Jiný návrh neregistruji, proto zahajuji hlasování s pořadovým číslem 78. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 140 pro návrh 118, proti 2. Návrh byl přijat.

 

(pokračuje Langer)

Tím končím první čtení tohoto návrhu.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo 24, kterým je

 

24.
Vládní návrh zákona o zdravotnických zařízeních a veřejných službách
ve zdravotnictví a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 1149/ - prvé čtení

 

I tento návrh z pověření vlády uvede ministr Zdeněk Škromach.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážení paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych vás stručně informoval o vládním návrhu zákona o zdravotnických zařízeních a veřejných službách ve zdravotnictví a o změně některých zákonů.

Celospolečenské změny, ke kterým došlo v uplynulých letech, významným způsobem ovlivnily systém a strukturu poskytování zdravotní péče. Přesto je základní právní úprava týkající se zdravotnických zařízení dosud obsažena v zákoně číslo 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, a v zákoně č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, který vymezil podmínky poskytování zdravotní péče jinými než státními subjekty, postup pro udělování oprávnění k provozování nestátních zdravotnických zařízení a kompetence příslušných orgánů veřejné správy. Dále je právní úprava zdravotnických zařízení upravena v řadě podzákonných právních předpisů, například ve vyhlášce č. 242/1991 Sb., o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi, vyhlášce č. 394/1991 Sb., o postavení, organizaci a činnosti fakultních nemocnic a dalších nemocnic, vybraných odborných léčebných ústavů a krajských hygienických stanic v řídící v působnosti Ministerstva zdravotnictví České republiky, vyhlášce č. 434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášce č. 49/1993 Sb., o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení, ve znění pozdějších předpisů, ve vyhlášce č. 255/2003 Sb., kterou se stanoví správná lékařská praxe, bližší podmínky přípravy a úpravy léčivých přípravků, výdaje a zacházení s léčivými přípravky ve zdravotnických zařízeních a bližší podmínky provozu lékáren a dalších provozovatelů vydávajících léčebné přípravky.

Uvedená právní úprava zdravotnických zařízení již nevyhovuje současným požadavkům kladeným na organizaci a činnost zdravotnických zařízení včetně podmínek jejich provozování a je z věcného i právního hlediska překonána.

Cílem navrhované právní úpravy je zejména definovat právnická (?) zdravotnická zařízení a jejich druhy a typy podle forem, druhů a rozsahu poskytované zdravotní péče, stanovit pravidla pro provozování zdravotnických zařízení a v jejich rámci vymezit podmínky pro udělování oprávnění k této činnosti, upravit veřejné služby ve zdravotnictví a stanovit působnost správních údajů a orgánů územních samosprávných celků v uvedených věcech.

Vládní návrh zákona předpokládá, že provozovateli zdravotnických zařízení budou fyzické osoby a právnické osoby včetně státu, krajů a obcí. V návrhu však není vymezeno zřízení žádné nové zvláštní právní formy právnické osoby speciálně pro účely poskytování zdravotní péče. Je respektována obecná právní úprava týkající se právnických osob.

Oproti dosavadní právní úpravě jsou v návrhu zavedeny jednotné požadavky pro získání oprávnění k provozování zdravotnického zařízení pro všechny provozovatele bez ohledu na to, zda jde o státní nebo nestátní subjekt.

Dalším základním rysem vládního návrhu zákona je snaha vyhovět požadavku stanovenému článkem 31 Listiny základních práv a svobod a zajistit dostupnost zdravotní péče poskytované na základě veřejného zdravotního pojištění, které je v současné době upraveno zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Navrhovaná právní úprava má za tím účelem zajistit účelnou organizaci zdravotnických služeb s posílením role krajů.

Vládním návrhem zákona jsou tedy sjednoceny podmínky pro provozování zdravotnických zařízení pro všechny právnické a fyzické osoby. Tím dojde k zrovnoprávnění všech subjektů v přístupu k provozování zdravotnických zařízení. Institut veřejných služeb ve zdravotnictví posílí postavení krajů a zároveň jim poskytne dostatečné pravomoci, které jim umožní nalézt optimální řešení pro zajištění dostupnosti a kvality zdravotní péče pro občany na svém území.

Navrhovaná právní úprava je srovnatelná s obdobnými právními úpravami členských států Evropské unie a splňuje podmínky sociální koheze z hlediska zabezpečení ochrany lidských práv i veřejných služeb, ke kterým přísluší i služby poskytované v oblasti zdravotnictví.

Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a věřím, že umožníte projednání tohoto tisku ve druhém čtení, kde samozřejmě bude moci býti přihlédnuto i k mnoha závažným připomínkám, které vznesete v rámci jak této diskuse, tak předpokládám i v rámci druhého čtení. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP