(10.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)

A přitom v České republice máme sociální stabilitu, a přitom v České republice posilujeme sociální soudržnost. Přitom v České republice patří lidé mezi nejméně ohrožené chudobou v rámci celé Evropské unie. Já myslím, že to jsou také parametry, o kterých je potřeba při jednání o státním rozpočtu hovořit - jak tento rozpočet prospívá zemi, jak prospívá lidem.

Já odmítám, aby vládě bylo vyčítáno, že zvyšuje platy ve veřejném sektoru o 4,5 %, v situaci, kdy inflace bude 2,5 %. To přece není žádný populistický růst platů, to je důstojný růst platů pro zaměstnance ve veřejném sektoru. Odmítám, aby vládě bylo vyčítáno, že valorizuje penze o 4,9 %, v situaci, kdy inflace bude 2,5 %. To není žádný populistický růst důchodů, to je důstojné financování důchodů v České republice, které zajišťuje růst reálných důchodů a zajišťuje to, že v příštím roce budou reálné důchody na úrovni 105 % v roce 1989. Ano, trvalo to patnáct let. Bohužel je to pravděpodobně hanba pro celou Českou republiku, že to trvalo patnáct let, než jsme se dostali nad úroveň reálných důchodů v roce 1989 a než jsme překonali kupní sílu, kterou měli důchodci v roce 1989. Konečně se nám to po patnácti letech povedlo, reálné důchody budou na úrovni 105 % roku 1989, a já jsem hrdý, že se to i díky vládní rozpočtové politice podařilo a že z hospodářského profitu, ze stability také něco získají lidé, kteří se na hospodářském profitu podíleli v minulých letech a dnes již jsou závislí na podpoře a pomoci státu.

Poslední poznámka. Já bych byl skutečně rád, kdyby i představitelé opozice byli ve svých vystoupeních konzistentní. Já myslím, že není možné, aby jeden den představitel opozice navrhl snížení příjmů veřejných rozpočtů o 180 miliard - prohloubil by tím deficit veřejných rozpočtů o několik procent hrubého domácího produktu - a za dva dny nato tady na plénu Poslanecké sněmovny kritizoval vládu za to, že pomalu snižuje dluhy. Měli bychom být konzistentní, měli bychom alespoň udržet myšlenky déle než 24 hodin. Já si myslím, že je potřeba, aby ti, kdo kritizují vládu, že má vysoký deficit, tady řekli jasně, proč oni navrhují taková opatření, která ten deficit meziročně prohloubí o 180 miliard korun, tak jak jsou poslední návrhy Občanské demokratické strany na zavedení rovné daně a snížení plateb na sociální pojištění. To jsou skutečné ekonomické hazardy, to jsou návrhy, které by podlomily stabilitu veřejných rozpočtů, zhoršily by rating České republiky a její pověst v zahraničí, protože Česká republika by nebyla schopna dodržovat své závazky, které na sebe v oblasti rozpočtové politiky přijala.

Chtěl bych požádat všechny představitele opozice, aby pokud budou kritizovat rozpočet, začali u sebe a také řekli, jak oni by to dělali jinak a jak oni by to dělali lépe. A o tom, jak by to dělali jinak a jak by to dělali lépe, jsem ve vystoupení předsedy poslaneckého klubu ODS neslyšel ani slovo.

Děkuji. (Potlesk části poslanců.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Kocourek, poté já.

 

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Já musím reagovat na slova pana ministra, která zde teď přednesl, protože já bych chtěl pana ministra vyzvat v prvé řadě, aby četl dokumenty, které Poslanecké sněmovně předkládá. Vyberu dvě věci.

První věcí je jím zmiňované plnění konvergenčního programu. Podle tabulky na straně 3, tabulky, která vychází z programu dle národní metodiky fiskálního cílení, pane ministře, v roce 2005 nebude splněn konvergenční program, protože dosáhneme deficitu 4,8 % podle metodiky ESA 95. V konvergenčním programu je 4,7 %. Vůbec jste zde nezmínil, že tento parametr v letošním roce nesplníme.

Co se týká roku 2006, když se podíváme na metodiku dle fiskálního cílení, návrh státního rozpočtu navrhuje deficit 3,7 %, zatímco konvergenční program podle této metodiky po nás požaduje 3,4 %. Opět nesplnění. Pane ministře, prosím o vysvětlení tabulek na straně 3 z pohledu plnění konvergenčního programu. Není pravda, že jej plníte a chcete plnit.

Co se týká státního dluhu, pane ministře, na straně 73 je uveden předpokládaný vývoj státního dluhu a podíl státního dluhu na HDP. Z těchto čísel jasně vyplývá, že podíl dluhu na HDP neustále roste. Není tedy pravda, že jste státní dluh zastavili, nebo dokonce, jak vy jste tvrdil, že se snižuje. Prosím o vysvětlení této tabulky na straně 73.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Kocourkovi. Nyní avizoval pan místopředseda Sněmovny Ivan Langer faktickou poznámku. Prosím pana ministra, pokud je to možné, jestli by dal prostor ještě pro tuto faktickou poznámku. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, vskutku jen faktická poznámka. Pan ministr financí se zde téměř s dojetím rozplýval nad tím, jak jím konstruovaný rozpočet znamená zářnou budoucnost pro občany České republiky.

Pane ministře, můj v tuto chvíli šestiměsíční synek, když se narodil, dostal od vás dárek v podobě dluhu ve výši 50 tisíc Kč. Když mu bylo půl roku, ten dárek se zvýšil. V tuto chvíli už jste ho zadlužil částkou 65 tisíc Kč. V okamžiku, kdy bude chodit, což bude zakrátko, už bude díky vám a vašim rozpočtům dlužit 80 tis. Kč.

Jestli toto považujete za rozpočet a rozpočtové hospodaření, které znamená budoucnost pro další generace a pro naše děti, nevím, z čeho tak vycházíte. Toto jsou čísla, která znamenají jedno jediné - vy se vaším hospodařením chováte nezodpovědně, vy našim dětem po sobě zanecháváte dluhy. Velmi by mě zajímalo, jak se vy budete chovat vůči svým vlastním dětem, jestli budete stejně tak nezodpovědným hospodářem, jako jste sobě ministr financí v případě, když budete otcem rodiny. (Potlesk zprava.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu místopředsedovi Sněmovny. O slovo nyní žádá ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pokud jde o vývoj veřejných rozpočtů v letošním roce, tak Česká republika se skutečně zavázala k tomu, že deficit veřejných rozpočtů nepřekročí 4,7 % hrubého domácího produktu. Musím říci, že vývoj veřejných rozpočtů, tak jak ho máme nyní k dispozici, jasně umožní splnění tohoto parametru. Rozpočtová dokumentace obsahuje odhad výsledků k datu zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu. Samozřejmě, od té doby se už odehrála celá řada dalších procesů, například vývoj plnění příjmů a výdajů státního rozpočtu v letošním roce.

Ty trendy jsou pouze pozitivní, pouze zlepšující se. To znamená, že očekáváme, že i v letošním roce Česká republika, tak jak jsem zde řekl, dodrží parametry konvergenčního programu. Stejně tak i v příštím roce fiskální cíl byl 3,8 % HDP a rozpočet je konstruován tak, že dodržíme tento parametr.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: V tuto chvíli to vypadá, že pan kolega Recman se konečně dočkal. Uděluji mu slovo. Připraví se další v pořadí, kterým je paní kolegyně Táňa Fischerová.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, pane premiére, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych po sérii faktických poznámek se vyjádřil v ucelenější formě k návrhu státního rozpočtu. Své vystoupení jsem koncentroval do tří oblastí, které jsou předmětem projednávání návrhu státního rozpočtu České republiky v prvním čtení.

Jako první bych chtěl tlumočit názor Komunistické strany Čech a Moravy na základní tendence a východiska, které jsou obsaženy v návrhu státního rozpočtu. Za druhé bych se vyjádřil k vývoji struktury příjmů a výdajů státního rozpočtu z pohledu našeho volebního programu, z pohledu odborného zázemí KSČM. Na závěr, jako třetí blok, by zaznělo stanovisko poslaneckého klubu KSČM ke státnímu rozpočtu, konkrétně k prvnímu čtení.

Jaké jsou názory na základní tendence návrhu státního rozpočtu na rok 2006? Zaznělo v úvodním vystoupení pana ministra financí, že vláda vycházela při zpracování z těchto makroekonomických východisek:

***




Přihlásit/registrovat se do ISP