(9.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Odhadované příjmy z daní a poplatků se opírají o predikci makroekonomických indikátorů, očekávanou skutečnost plnění daňových příjmů v roce 2005 a také o dopady projednané legislativy. Odhad, včetně dopadů navržených změn daňové legislativy, u kterých se předpokládá účinnost k 1. lednu 2006, vychází z příslušných prognóz.
Například novela zákona o daních z příjmů přináší v oblasti zdaňování fyzických osob řadu změn. Jedná se o snížení sazby, rozšíření pásma, nahrazení odečitatelných položek slevami na dani. Celkový dopad této novely na inkaso této daně bude činit v roce 2006 cca 14 miliard korun, z toho 10 miliard korun v případě státního rozpočtu. Toto snížení příjmů státního rozpočtu je již v návrhu zákona o státním rozpočtu zakomponováno.
Jedním z hlavních cílů konsolidace veřejných financí na příjmové straně je stabilizace daňových výnosů ve vztahu k hrubému domácímu produktu. V roce 2005 dosáhne úroveň daňového zatížení v České republice svého vrcholu a následně bude klesat. Pro rok 2006 činí daňová kvóta 21,5 % a složená daňová kvóta činí 37,9 %. V roce 2008 poklesnou obě daňové kvóty pod úroveň daňového zatížení v roce 2002.
Příjmy z povinných plateb pojistného jsou rozpočtovány v objemu 336 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 8,2 %. Podíl výnosu pojistného na HDP v roce 2006 činí 10 %. Odhad nedaňových a kapitálových příjmů přijatých dotací bez kapitoly operace státních finančních aktiv pro rok 2006 je téměř o 25 miliard korun vyšší, než předpokládá schválený státní rozpočet na rok 2005. Tyto příjmy dosáhnou částky 70 miliard korun.
Meziroční růst je způsoben zejména očekávanými příjmy z rozpočtu Evropské unie. Příjmy z rozpočtu Evropské unie jsou rozpočtovány ve výši 56 miliard korun, příjmy se očekávají v rozsahu 26 miliard korun vyšší oproti letošnímu roku. (Velký hluk a neklid v sále.) Předpokládáme, že z kompenzačních plateb by mělo přijít 6 miliard korun, ze strukturálních fondů cca 20 miliard korun a z Fondu soudržnosti 13 miliard korun. Pokud jde o příjmy na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky, mělo by se jednat o 7,6 miliardy korun na přímé platby, 6,8 miliardy korun na horizontální plán rozvoje venkova a cca 3 miliardy korun na realizaci tržních opatření.
Pokud jde o výdajovou stranu státního rozpočtu pro rok 2006, celkové výdaje by měly dosáhnout 958 miliard korun. Celkové mandatorní výdaje státního rozpočtu jsou rozpočtovány ve výši 508 miliard korun a tvoří 53 % celkových výdajů státního rozpočtu. Z celkových mandatorních výdajů mají nejvyšší váhu sociální transfery, které v porovnání se schváleným rozpočtem roku 2005 rostou o 6,6 %. Výdaje na dávky důchodového pojištění, které jsou zapracovány s meziročním nárůstem o 18 miliard korun, umožní zvýšení důchodu k 1. lednu 2006 s cílem udržet relaci mezi důchodem a hrubou mzdou v roce 2006 na výši 40,7 %. V rozpočtu je dále zabezpečeno zvýšení průměrného vypláceného starobního důchodu o 4,9 %, tj. v průměru o 380 korun. Odhad výdajů na dávky nemocenského pojištění ve výši 32 miliard korun je založen na platném právním stavu a předpokladu dalšího mírného snižování nemocnosti v důsledku legislativně zakotvených změn v konstrukci nemocenských dávek. Výdaje na dávky státní sociální podpory jsou rozpočtovány ve výši 34,4 miliardy korun. Výdaje na dávky sociální péče jsou rozpočtovány ve výši 16 miliard korun. Výdaje na výplatu podpor v nezaměstnanosti činí 7,3 miliardy korun a výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti 5,8 miliardy korun.
Jak už jsem uvedl, výdaje na výzkum a vývoj rostou meziročně cca o 10 %. Pro rok 2006 jsou rozpočtovány ve výši 18 miliard korun. Dotace územním samosprávným celkům jsou rozpočtovány ve výši 16 miliard korun, z toho 5,9 miliardy korun pro kraje a 10,4 miliardy korun pro obce.
Vládní rozpočtová rezerva pro rok 2006 je navržena ve výši 0,32 % z celkových výdajů státního rozpočtu, tedy necelé 3,1 miliardy korun.
Výdaje na financování programu reprodukce majetku jsou navrženy v celkové výši 72 miliard korun. V návrhu rozpočtu jsou také zapracovány výdaje ve výši 9,2 miliardy korun s určením na projekty financované z úvěru Evropské investiční banky podle schválených zákonů. Jedná se zejména o projekty rozvoje materiálně-technické základny Masarykovy univerzity, prevence před povodněmi, projektu českých dálnic B, dálnice D8 a projekt jihozápadní části silničního okruhu Prahy.
Výdaje kapitoly státní dluh jsou rozpočtovány ve výši 37,2 miliardy korun. Státní dluh se v roce 2006 zvýší z očekávaných 691,4 miliardy korun na začátku roku na cca 776 miliard korun.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v úvodním vystoupení jsem se pokusil skutečně jenom velmi stručně charakterizovat základní filozofii návrhu rozpočtu, konkretizovat zvolená východiska a rozpočtové záměry. Podrobná dokumentace, která provází vlastní návrh zákona, je vám k dispozici a poskytuje celý široký soubor informací, a to nejen o návrhu státního rozpočtu, ale i o veřejných rozpočtech jako celku.
Chtěl bych vás znovu ujistit, že návrh státního rozpočtu na rok 2006 je úsporným návrhem rozpočtu. Je rozpočtem, který zajišťuje splnění evropských fiskálních pravidel a parametrů konvergenčního programu a sleduje trendy dané koncepcí reformy veřejných rozpočtů. Složení příjmů a výdajů státního rozpočtu České republiky na rok 2006 klade důraz na podporu dlouhodobého rozvoje české ekonomiky, na sociální aspekty, přibližuje Českou republiku k přijetí jednotné evropské měny a podporuje hospodářský růst ze strany vládních politik. Dovoluji si proto požádat, aby tento návrh zákona o státním rozpočtu byl propuštěn do druhého čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Předseda Poslanecké sněmovny přikázal k projednání předložený návrh rozpočtovému výboru. Rozpočtový výbor přijal usnesení, které bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1128/1 a 1129/1, což se týká střednědobých výdajových rámců na léta 2007 a 2008. Dříve, než zahájím rozpravu, prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru kolega Michal Kraus a informoval nás o jednání rozpočtového výboru.
Poslanec Michal Kraus: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás informoval o tom, že rozpočtový výbor na své 50. schůzi přijal usnesení č. 649, které máte písemně k dispozici. Vzhledem k obsáhlému úvodnímu slovu pana ministra mi proto dovolte jenom velmi stručný zpravodajský komentář.
Po procesní stránce vláda odevzdala vládní návrh zákona o státním rozpočtu v souladu s jednacím řádem včas a v patřičném počtu výtisků. Struktura a skladba vládního návrhu zákona o státním rozpočtu odpovídá rozpočtovým pravidlům České republiky, takže po procesní stránce je předložený návrh státního rozpočtu v pořádku. Na straně příjmů vycházela vláda z velmi střízlivě odhadnutých indikátorů, takže se domnívám, že neexistuje důvodná obava, že by navržené příjmy neměly být naplněny. Na straně výdajů byl opět použit nástroj výdajových limitů, které jsou v konvergenčním programu České republiky prezentovány jako základní nástroj centrální vlády ke snižování deficitu, což je také z návrhu státního rozpočtu patrné.
Vnitřní struktura rozpočtu si zcela určitě zaslouží širší diskusi. Myslím si, že bychom mohli vést úspěšnou polemiku, co je větší vládní prioritou, co menší, nebo co prioritou není v tomto rozpočtu, nicméně vnitřní struktura státního rozpočtu je záležitostí druhého čtení. Stejně tak jako debata nad střednědobým výdajovým rámcem na léta 2007 až 2008, jehož projednání v prvním čtení je rovněž součástí usnesení rozpočtového výboru.
***