Neautorizováno !
(18.10 hodin)
(pokračuje Říman)
V závěrečné zprávě se mimo jiné hovoří o netransparentní privatizaci českého Unipetrolu a důvodných podezřeních z korupce. Cituji ze sdělovacích prostředků: "Pochopitelně se hovořilo i o Unipetrolu. Zazněla slova, že nejsou pochybnosti o tom, že to nebyla transparentní transakce. Zazněla slova o tom, že transakce byla pochybná, že byla vadná, špatná a že jsou důkazy k tomu, že došlo ke korupci. Hovořilo se o částce minimálně 42 milionů eur." Konec citátu.
Rovněž polská prokuratura případ intenzivně stále šetří. Chce snad někdo z české vlády obviňovat polskou prokuraturu, že je obětí provokace? Chce snad někdo obvinit polskou vyšetřovací komisi při Sejmu, že výsledek její více než roční práce je provokací?
Další otázkou, kterou je nutno si položit, je, co dělá v této věci česká policie. V televizi všichni jasně viděli, jak si vysoký státní úředník říká o úplatek. Od tohoto okamžiku uplynulo do dneška 22 dní, tedy více než tři týdny. Policie za tu dobu neposkytla jedinou informaci, jak v této záležitosti postupuje. Stejně tak neposkytl žádnou informaci ani ministr vnitra. Když si srovnáme horečnou aktivitu policejních orgánů a ministra v případě "Kořistka", kdy na základě sdělení jednoho jediného člověka byli zavíráni lidé do vazeb, republikou létaly vrtulníky a ministr kreativně navrhoval použití detektoru lži, tak musíme konstatovat, že zřejmě je pro naši policii průkaznější tvrzení jednoho jediného člověka než to, co na vlastní oči vidí 10 milionů lidí. Detektor lži není v tomto případě, pane ministře, prostřednictvím předsedajícího, nutno používat. Stačí zapnout televizi a chtít slyšet.
To, co tady bylo mnou řečeno, samozřejmě nejsou důkazy. Jsou to však velmi vážné indicie, které ukazují, že jak vláda, tak její premiér a koneckonců celá vládní administrativa nemá z nějakého zvláštního důvodu zájem případ řešit. Koneckonců premiér Paroubek v tomto smyslu vydal směrem k policii velice jasný signál o tom, co si přeje, když sice jeho úřad podal na pana Doležela a Pixu trestní oznámení, ale ihned dodal - cituji z tisku dne 31. srpna: "Očekává, že policie trestní oznámení vrátí, protože důkaz v podobě videokazety z reportáží Novy nebude podle něj dostatečný." Velmi zřetelná instrukce, jak konat.
Dámy a pánové, zdá se, že bohužel žijeme v zemi, kde právo funguje pouze podle potřeby, kde policie nebo podle mého soudu spíše její vrcholová část není nadále garantem vlády práva, ale plničem vůle momentálně několika mocných jedinců. Proto mělo zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny smysl. Osobně se nedivím, že jste tak vehementně někteří hlasovali proti. Podle nově schváleného jednacího řádu, jak si jistě uvědomujete, by tentokrát její jednání bylo již veřejné v přímém přenosu. Jeden přenos, totiž z hotelu Hoffmeister, vám asi stačil.
Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Římanovi. Zároveň vám chci sdělit, dámy a pánové, že pan poslanec Říman, ač nerad, tak přijal funkci zpravodaje pro případné návrhy na usnesení, které zazní posléze v podrobné rozpravě. Nyní vystoupí místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. Po něm předseda vlády Jiří Paroubek.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, mám pocit, že pan poslanec Říman vůbec neposlouchal to, co jsem zde četl, a že pan poslanec Říman vůbec nečetl nebo četl velmi špatně informaci, která zde byla v Poslanecké sněmovně rozdána. Jeho vystoupení se vůbec netýkalo privatizace společnosti Unipetrol. V jeho vystoupení jsem neslyšel jedinou kritiku jediného kritéria, podle kterého by se rozhodovalo. Já jsem v jeho vystoupení neslyšel jedinou kritiku procesního postupu, který zvolila vláda pro prodej této společnosti, jedinou kritiku toho, jak jsme společnost prodávali, že jsme prodávali dohromady majetkové podíly i pohledávky z České konsolidační agentury. Nezaznamenal jsem žádnou kritiku z hlediska načasování a nezaznamenal jsem ani žádnou kritiku z hlediska ceny.
Nevím, jestli tady v tuto chvíli vůbec máme a mluvíme o privatizaci společnosti Unipetrol. Pokusil jsem se zde, v této Poslanecké sněmovně, na základě schváleného programu vlády předložit informaci o privatizaci společnosti Unipetrol. Očekával bych tedy, že se zde povede diskuse o privatizaci společnosti Unipetrol. Myslím si, že kdo chce poslouchat, tak slyší argumenty, kdo umí číst, tak si argumenty může přečíst ve zprávě, kterou jsem rozdal.
Chtěl bych říci, že pokládám tuto privatizaci za zdařilou privatizaci. Postup privatizace nevznikal na Ministerstvu financí nebo Fondu národního majetku nebo kdekoliv jinde. Postup navrhl fondu, ministerstvu, komisi, vládě finanční poradce, který byl vybrán na základě veřejného výběrového řízení. Tento nezávislý finanční poradce navrhl příslušné postupy a vláda se k těmto postupům přiklonila, neboť to byly postupy, které byly standardní a transparentní.
Chtěl bych také jasně říci, že jediným kritériem, podle kterého vláda rozhodovala v konečné fázi privatizace, byla cena. Model byl shodný s modelem privatizace společnosti Český Telecom. Toto byl model, který schválila Evropská komise ve svém rozhodnutí, které jsem vám zde citoval.
Chtěl bych znovu zdůraznit, že to byla Evropská komise, kdo ve svém stanovisku uvedl: "Při privatizaci Unipetrolu byl prodej organizován na základě bezpodmínečného a transparentního veřejného výběrového řízení. Konečné nabídky byly hodnoceny výlučně na základě jejich ceny, čímž se zvýšila transparentnost procesu." Toto nejsou věty, které by byly ve vládním materiálu. Toto jsou věty, které jsou uvedeny ve stanovisku Evropské komise podepsané tehdejším členem Evropské komise. Toto je stanovisko v otázce veřejné podpory. Pokud by nebyla v pořádku cena, za kterou jsme prodali společnost Unipetrol, jak by potom Evropská komise mohla vydat toto stanovisko, že vše bylo v pořádku a při prodeji nebyla poskytnuta veřejná podpora? Vždyť co je lepší vizitka pro tuto privatizaci než slova, která vyšla z úřadu Evropské komise. Jistě nikdo nebude podezřívat Evropskou komisi, že mohla být nějakým způsobem ovlivňována tady odsud z České republiky. Stanovisko Evropské komise bylo vydáno velmi rychle poté, kdy byla podána žádost. Je tedy evidentní, že Evropská komise neměla nějaké dramatické problémy s tím, aby na základě dodaných informací tuto transakci posoudila.
Myslím si, že toto je potřeba říci a o tomto nikdo z těch, kdo kritizují privatizaci Unipetrolu, nemluví. Chtěl bych také jasně říci, že cena, kterou v té době vláda obdržela, byla o 51 procent více než 180denní průměr hodnoty akcií na burze. Rozhodnutí o privatizaci nebylo učiněno v těchto měsících a v těchto týdnech, ale bylo učiněno na jaře roku 2004, před více než rokem a půl. To, že dnes je hodnota akcií taková, o jaké hovořil pan poslanec Říman, to je prostě jiná skutečnost. To také koneckonců bylo zohledněno v kupní smlouvě, a proto také budeme inkasovat doplatek. Pokud zde byly nějaké pochybnosti kolem ceny, a musím říci, že jsem je neslyšel, tak bych vás chtěl také informovat o tom, že předběžní zájemci, kteří se v této transakci přihlásili, jejich nabídky cenového rozpětí se pohybovaly v rozsahu 7 až 16 miliard korun. Poté kdy započítáme 15procentní navýšení k této ceně, tak se budeme pohybovat zhruba na částce kolem 15 miliard korun. Pohybujeme se v horní hranici rozpětí, které nabízeli všichni uchazeči, kteří se pohybovali v rámci tohoto výběrového řízení.
Domnívám se, že zde není žádný důvod k tomu, aby zde vznikaly jakékoli pochybnosti, že tato privatizace byla transparentní. Myslím si, že dochází také k omylu, pokud se někdo domnívá, že polská vyšetřovací komise vznikla proto, aby vyšetřovala privatizaci Unipetrolu. Ona vznikla kvůli polským problémům, kvůli polským problémům s PKN. Vzhledem k tomu, že PKN v té době realizovalo svoji největší zahraniční akvizici a největší polskou investici v České republice, tak samozřejmě tato kauza také procházela automaticky vyšetřováním vyšetřovací komise. A je to logické a je to správné, že vyšetřovací komise se zabývala také touto největší akvizicí a největší polskou investicí v České republice v uplynulých letech, která byla realizována.
***