(12.20 hodin)
Senátor Jaroslav Kubera: Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, tentokrát jde o vážnější věc, a proto se chci vyhnout jakýmkoli vtípkům a budu mluvit velmi vážně.
Ten tisk, který přišel do Senátu z Poslanecké sněmovny, skutečně tvořil jen malý zlomek toho, co bylo předtím navrženo, a pan předseda Kalousek, byť se od toho návrhu distancuje, tak mi stále dluží láhev whisky, protože jsme se vsadili, že shora dolů nedojde k odebrání dvoj- a půlnásobku diet, a také tam logicky nedošlo.
Na druhé straně je potřeba nějaké řešení hledat. To řešení spočívá v usnesení Poslanecké sněmovny, která požádala vládu, aby připravila komplexní návrh o platech ústavních činitelů. Je to velmi populární téma, zejména mediálně. Ta příčina je v tehdejších povodních, kdy pan premiér, dnes evropský komisař, který už nežije a nedýchá s rozpočtem, za oněch 517 tisíc měsíčně už ho to tolik netrápí, tak způsobil to, že může nastat situace, kdy poslanci a senátoři budou donášet do komory peníze, a to ve výši deset tisíc měsíčně, aby se pak v tisku dozvěděli, že deset tisíc je poměrně málo, že by docela dobře mohli donášet dvacet tisíc.
Je to ovšem velmi složité, protože strach z médií je velký, a já vám to budu dokumentovat na tomto návrhu. Ten pozměňovací návrh spočíval v tom, že když se odebírá funkcionářům auto s kartou, což je jakoby dvojí náhrada, tak evidentně je dvojí náhrada, když poslanec nebo senátor bere náhradu a má zdarma městskou hromadnou dopravu a veškerou veřejnou dopravu. Samozřejmě v tisku se objevily články, že senátoři udělali úpravu tak, že odebrali městskou hromadnou dopravu a přidali patnáct procent, což údajně znamená, že pražský poslanec si koupí za nějakých 500 korun legitimaci a ještě na tom vydělá.
Znovu zdůrazňuji, že se odebírá veškerá veřejná doprava. A proč se odebírá? Ten důvod je prostý. Protože v době, kdy se tyto náhrady dělaly, bylo totiž úplně jedno, jestli poslanci a senátoři jezdí zdarma, protože všechny ty podniky, které dopravu provozovaly, byly státní. Mluvím o době ještě před rokem 1989. Mezitím se mnohé změnilo a dnes je mnoho soukromých dopravních podniků, České dráhy také už nejsou státní, jak bývaly, a autobusy už také nejsou státní, jak bývaly.
Pokud se má odebrat karta, což Senát navrhuje, odebírá funkcionářům kartu, ponechává jim pouze služební vozidlo, pak je třeba ponechat jednu náhradu a počítat s tím, až vláda předloží návrh, aby byl ten systém ještě průhlednější, náhrady zahrnout do odměny za činnost poslance či senátora nebo ústavního činitele vůbec, a udělat tak pro veřejnost proces velmi průhledným.
Dalším předmětem pozměňovacího návrhu bylo to, že místopředsedové podvýborů byli v nerovném postavení vůči místopředsedům komisí a delegací a Senát toto vyrovnal. Samozřejmě mohl to udělat tak, že odebral místopředsedům podvýborů. To se mu ale zdálo podobné jako odebrání karet funkcionářům, kterých je samozřejmě v Poslanecké sněmovně i Senátu mnohem méně, než je poslanců a senátorů, takže se velmi snadno hlasuje, když chceme, aby sousedovi chcípla koza, ale mnohem hůře se hlasuje, když se to týká nás.
Další změny už jsou jen kosmetické. Je to možnost nakupovat v rámci prokázaných výdajů na odborné a administrativní práce knihy a odbornou literaturu, ale to nemá rozpočtově vůbec žádný dopad.
Pokud jde o ty jednotlivé vzdálenostní tarify, v Senátu vznikla debata, zda jsou správně nastaveny vzdálenosti, protože například nejsou pokryti poslanci a senátoři, kteří jsou dále než 350 kilometrů. My jsme do této úpravy nezasahovali právě vzhledem k tomu, že se připravuje celková úprava platů a náhrad ústavních činitelů. Nechtěli jsme ještě více rozkmitávat ten zákon.
Prosím vás proto o podporu. Já si myslím, že veřejnost vnímá velmi citlivě to, že poslanci a senátoři používají bezplatně hromadnou dopravu. Veřejnost to vnímá tak, že každý, kdo jezdí do zaměstnání, si musí tu legitimaci nebo tu dopravu zaplatit. Je ovšem třeba poznamenat, že náhrady na dopravné nejsou k cestě do práce, jak opět některé noviny píšou, že poslanci mají náhrady k tomu, aby jeli do práce. Ty náhrady slouží například k cestování po obvodu a k dalším věcem, které se činnosti senátora či poslance týkají.
Já vás prosím o podporu senátní verze, a pokud by vám něco bránilo hlasovat podle svého vědomí a svědomí, ale velmi by vás tlačilo, jak bude zítra popisováno, jak kdo hlasoval, potom vás prosím o to, abyste nepřijali ani tu původní verzi, od které se ostatně i pan poslanec Kalousek distancoval.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil do rozpravy pan poslanec Zdeněk Jičínský. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Prosím o klid.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní předsedající, chci jen drobnou poznámku k té sugestivně primitivně demagogické argumentaci pana senátora Kubery. (Potlesk poslanců KSČM a ČSSD.) Na starý režim můžeme samozřejmě svalovat leccos, ODS na něj svaluje téměř všechno včetně vlastních chyb. (Potlesk poslanců KSČM a ČSSD.) Ale chci jenom říci, a předpokládám u pana senátora Kubery znalost, že většina západoevropských zemí, které neprošly stadiem reálného socialismu, běžně dává poslancům a senátorům, pokud tam senátoři existují, protože v řadě zemí je jednokomorový parlament (potlesk poslanců KSČM a ČSSD), právo na bezplatné užívání veřejné dopravy. V Belgii je to dokonce součástí ústavy. Belgie nepochybně nebyla státem reálného socialismu. Takže s určitými argumenty bychom měli zacházet opatrněji.
Jiný problém je, a je to problém vážný, já jsem na něj upozorňoval už dávno, že myslím, že náš Parlament má opravdu zvláštní primát, že tolik volených funkcionářů asi žádný jiný Parlament nemá. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, tak rozpravu končím a přistoupíme k hlasování, nejprve podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 849/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 849/4.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 103 z přítomných 172 pro hlasovalo 41, proti 37. Návrh nebyl přijat.
Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 849/3.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 104 z přítomných 172 pro hlasovalo 130, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu.
Děkuji panu senátorovi, končím projednávání bodu číslo 45.
Dalším bodem, který budeme probírat, je bod číslo
46.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb.,
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
(zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 862/3/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 862/4. Za Senát se k návrhu vyjádří paní senátorka Jitka Seitlová, kterou prosím, aby se posadila za náš zpravodajský stolek.
***