(10.20 hodin)
(pokračuje Filip)

Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, jste obdrželi jako sněmovní tisk 824/4. Vítám mezi námi pana senátora Karla Tejnoru a prosím, aby za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona se vyjádřila paní ministryně zdravotnictví Milada Emmerová. Prosím, pane senátore, posaďte se.

Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážení kolegové, kolegyně, dovolte mi, abych před zahájením projednávání sněmovního tisku 824/3, návrhu zákona, kterým se mění zákon o ochraně veřejného zdraví a některé další zákony, řekla několik slov.

Návrh je souborem novel, z nichž nejrozsáhlejší je novela zákona o ochraně veřejného zdraví, na kterou navazují novely čtyř dalších zákonů, a to zákona o státní kontrole, zákona o přestupcích, zákona o potravinách a přechodná ustanovení zákona číslo 316/2004 Sb., kterým byl novelizován zákon o potravinách.

Návrh se vrací ze Senátu, kde byl projednán ve výboru pro záležitosti Evropské unie a ve výboru pro zdravotnictví a sociální politiku, jakož i v jeho plénu. Senát se přitom obsahem návrhu zákona nezabýval, neboť se soustředil na otázku, která není ústředním předmětem tohoto návrhu zákona, na tzv. blokační ustanovení, kterým se na přechodnou dobu, tj. do dne účinnosti zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních, zakazuje krajům a obcím, jsou-li zřizovateli zdravotnického zařízení, převést zdravotnické zařízení do formy obchodní společnosti nebo svěřit provozování zdravotnického zařízení obchodní společnosti a dále se jim zakazuje prohlásit konkurs na lůžková zdravotnická zařízení, která již mají podobu obchodní společnosti. Tento návrh byl včleněn do projednávaného návrhu zákona pozměňovacím návrhem ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně.

Myslím, že by bylo zbytečné protahování, kdybych se zabývala podrobnostmi vlastního zákona. Chtěla bych tedy shrnout, že návrh zákona plní na prvním místě závazky související s členstvím v Evropské unii. Pro tento jeho základní přínos navrhuji, aby Sněmovna s ním vyslovila souhlas.

Na druhé straně chci říci, že podporuji i ono blokační ustanovení, neboť respektování tohoto opatření povede k tvorbě racionální sítě zdravotnických zařízení, což je úkol bezprostřední pro tento a příští rok.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni zdravotnictví. Ptám se, jestli se chce vyjádřit pan poslanec Jozef Kochan, který je zpravodajem výboru pro sociální politiku a zdravotnictví k tomuto tisku. Nemá zájem.

Otevírám rozpravu. Jako první vystoupí pan senátor Karel Tejnora. Nemám žádnou jinou přihlášku do rozpravy. Prosím, pane senátore, máte slovo.

 

Senátor Karel Tejnora: Vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, poslanci, jsem tady, abych vám připomenul důvody, proč Senát návrh zamítl.

Za prvé. Jde již o šestnáctou novelizaci zákona o veřejném zdraví od roku 2000. To znamená, že tento zákon je novelizován více jak třikrát za rok. Je na úvahu, zda by nestálo za to po vstupu do Evropské unie napsat nový zákon, který by byl přehledný a pro občany přijatelnější.

Za druhé bych se chtěl zmínit o části I článek 1 bod 149 § 99a. Je to přesně to blokační ustanovení, které zakazuje územním samosprávným celkům do doby přijetí zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních převádět zdravotnická zařízení, jichž jsou zřizovateli, do formy obchodních společností a zároveň stanovuje, že na tyto obchodní společnosti nemůže být vyhlášen konkurs. Za povšimnutí stojí to, že je zde slovo převádět - ale kraje nepřevádějí, kraje založí. Tím pádem toto ustanovení pozbývá svého náboje. Dále prohlášení o konkursu. Tady jde o novelizaci úpadkového zákona, kdy nemocnice, které jsou zřízeny krajem, mohou spadnout do konkursu, kdežto u nově vzniklé obchodní společnosti je konkurs zakázán.

Dále je zde zmínka o zákonu o neziskových společnostech. Myslím si, že tento zákon je připravován, a pokud bude Senát přehlasován, prakticky tato část nabude účinnosti několika týdnů či měsícům, s tím, že bych dále chtěl zmínit, že je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky a porušuje se článek 8 ústavy, který zaručuje samosprávu územních správních celků. To je jedna problematika v této věci. Druhá věc je, že podle článku 101 odstavec 3 ústavy veřejné korporace mohou svůj majetek vlastnit, nakládat s ním atd.

Další věcí, která vedla Senát, je, že v době projednávání se jedná o retroaktivitu. Závažné ustanovení, kdy je retroaktivita - článek 1 bod 89 § 75a odstavec 4, který má nabýt účinnosti dnem 1. července 2005. Pokud tato předloha bude schválena ve znění navrženém Poslaneckou sněmovnou, dojde k retroaktivitě, která má své důsledky. Chtěl bych Poslanecké sněmovně ještě připomenout, že v souvislosti s touto retroaktivitou rozhodla dne 2. dubna 1997 právě z těchto důvodů na podkladě doporučení ústavněprávního výboru a zamítla návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů.

Toto bylo několik důvodů, pro které je Senát přesvědčen, že tento návrh lze zamítnout. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu senátorovi Karlu Tejnorovi. Konstatuji, že nemám žádnou přihlášku do rozpravy ani nikoho nevidím. Rozpravu končím.

Přistoupíme hlasování podle § 97 odstavec 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance.

Potřebný počet hlasů je nastaven a já přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 824/3."

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 84 z přítomných 184 bylo pro 111, proti 63. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh zákona byl přijat a bude postoupen k podpisu prezidentu republiky. Končím bod číslo 22. Děkuji panu senátorovi i paní ministryni zdravotnictví.

 

Pokračovat budeme bodem

 

23.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 802/4/ - zamítnutý Senátem

 

Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, jsme obdrželi jako sněmovní tisk 802/5. Vítám mezi námi senátora Pavla Janatu.

Prosím, aby za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu se vyjádřil zástupce navrhovatelů pan poslanec Radim Turek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP