(12.10 hodin)
(pokračuje Plachý)

Dne 31. 3. 2004 byly schváleny směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/17/ES, o koordinaci postupu při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb, a dále směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/18/ES, o koordinaci postupu při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby. Tyto dvě nové směrnice nahrazují všechny původní zadávací směrnice. Členské státy Evropské unie jsou povinny transponovat nová pravidla pro zadávání veřejných zakázek do své legislativy do 31. ledna 2006. V důsledku tohoto vývoje došlo k naplnění našich obav, které jsme prezentovali tady ve Sněmovně při projednávání zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách.

Mimochodem, o pochybných kvalitách tohoto horkou jehlou šitého zákona snad nejlépe vypovídá důvodová zpráva k tisku 1076, ze které bych si dovolil citovat: "Při aplikaci zákona v praxi /rozumí se zákona č. 40/ se přes poměrně krátkou dobu, po kterou je zákon účinný, projevilo několik problematických oblastí, přičemž otázky z nich vyplývající většinou nelze překlenout výkladem. Většina podnětů týkajících se problematických částí zákona byla získána na základě dotazů, opakovaně vznášených zadavateli i dodavateli při provádění školení k zákonu, a na základě konzultací, mimo jiné s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Kromě komplikované systematiky a problematické návaznosti jednotlivých částí zákona lze jako příklad nejednoznačných oblastí uvést tyto nejvýznamnější okruhy, jako například definice, zejména definice zadavatelů podle § 2 odst. 2 písm. a) bodu 4 zákona č. 40/2004 Sb., a otázky souběhu, kdy jeden subjekt naplňuje definici více kategorií zadavatelů. Úprava postupu v jednotlivých druzích zadávacího řízení, zejména v jednacích řízeních, přílišná rigidita zadávacích řízení v případě podlimitních veřejných zakázek, mezery v právní úpravě námitek a návaznosti lhůt, nejasnosti při prokazování kvalifikace, osvědčení o splnění kritérií národního kvalifikačního a klasifikačního systému stavebních dodavatelů, a dále doručování. Dále lze jako příklad uvést několik konkrétních problémů, jako například nemožnost zadávat zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění v případě havárií a živelních katastrof bez vyhlášení krizového stavu, nejasné omezování počtu zájemců v užším řízení, nutnost nakupovat nemovitosti v zadávacím řízení bez stanovení specifických pravidel, a konečně otázka složení a ustanovování hodnotících komisí."

S tímto vládním hodnocením stávajícího zákona nelze než souhlasit. Krátce řečeno, je to legislativní zmetek.

Dámy a pánové, ačkoliv tehdejší ministr pro místní rozvoj Němec, pokud si dobře pamatuji, sliboval, že po přijetí nových směrnic bude následovat pouze novela zákona č. 40/2004 Sb., vláda sama nyní konstatuje, že než novelizovat zmetek, bude lepší řešit situaci zcela novým zákonem. Dříve než se naši zadavatelé naučili pracovat se stávajícím zákonem, vláda tento zákon zruší a nahradí ho zcela novým zákonem, a to dokonce zákonem účinným už od 1. ledna příštího roku.

Chyby, kterých se Špidlova vláda dopustila při projednávání stávajícího platného zákona, zamýšlí Paroubkova vláda zopakovat i při projednávání zákona nového. Tento zákon regulující tok značného objemu peněz nesmí být projednáván ve chvatu. Proč vláda nepředložila vládní návrh tohoto zákona například o půl roku dříve? Co dělala? Spala na vavřínech? Tento zákon musí mít dostatečnou legisvakanci, především z toho důvodu, aby všichni zadavatelé měli čas se s touto zásadní normou podrobně seznámit.

Dámy a pánové, navrhuji proto prodloužit lhůtu k projednání zákona ve výboru o 20 dní, a to s vědomím, že nemusí být stihnut údernický termín navržené účinnosti zákona od 1. ledna 2006. Vzhledem k tomu, že nové směrnice musí být implementovány do konce ledna 2006, nic mimořádného se nestane, pokud zákon bude účinný například od 1. února příštího roku. Každý měsíc navíc je dobrý.

Dámy a pánové, apeluji na vás všechny, abychom přistoupili zodpovědně k projednání této zásadní normy a netrápili naše starosty, hejtmany, státní správu a další zadavatele v průběhu necelých dvou let v pořadí druhým legislativním zmetkem, šitým horkou jehlou a bez legisvakance, jen proto, aby se stihl nesmyslný termín. Děkuji všem, kteří naleznou dostatek odvahy a podpoří můj návrh na prodloužení lhůty na projednávání. Legislativním šturmem nelze v této oblasti nic vybojovat, pouze všechno pokazit.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Vymětal, který je zatím posledním přihlášeným do sloučené obecné rozpravy.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, vážená vládo, pane ministře, já si dovolím některé věci ze strany svých předřečníků možná vyvrátit, některé potvrdit. Zcela určitě je asi na místě námitka, že vláda mohla předložit návrh tohoto zákona dříve než v této kritické době, kdy už jsme tlačeni termínem Evropské unie k transpozici jejích směrnic. Na druhé straně si myslím, že bychom si férově měli vzpomenout, jak dlouho jsme projednávali stávající zákon o zadávání veřejných zakázek, že to bylo v průběhu roku 2003, jeho účinnost byla od 1. května 2004, a že směrnice Evropské unie, o kterých tady už byla řeč, byly vydány v Úředním věstníku Evropské unie 30. 4. 2004, takže v době, kdy jsme projednávali starý zákon v roce 2003, jsme přece ty směrnice neznali. Věděli jsme, že mají vyjít nové, ale těžko implantovat něco, co vlastně není oficiálně vydáno. V tomto směru se domnívám, že kritika není na místě.

Stejně tak se obávám, že prodloužením lhůty by mohl vzniknout problém, protože víme, jaký je legislativní proces, víme, že tady musíme vytvořit prostor pro eventuální vrácení zákona ze Senátu zpět do Sněmovny, a to všechno může mít jako důsledek, že nedodržíme lhůtu, která je stanovena ve směrnicích Evropské unie, to znamená implementace do 21 měsíců, tedy do 31. ledna 2006, a samozřejmě z toho vyplývající finanční dopady. Já si myslím, že tomu bychom se měli vyhnout.

Rozumím tomu, že vláda předkládá zcela nový zákon, protože skutečně obě směrnice zasahují do všech částí, a než je takto pospravovávat, tak si myslím, že je rozumné, když veřejnost dostane zákon, který je jasný, než novelu a novely staré, aby si tam každý vlastně hledal v naprostém zmatku, co platí. Považuji za správné, že vláda předložila úplně nový zákon.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP