(11.20 hodin)
(pokračuje Křeček)

Tam přece ta volná úvaha být nemůže. Pronajímatel tak snadno může zneužít tohoto hospodářského postavení k tomu, aby požadoval nepřiměřené nájemné.

Takže stav, který u nás existuje, nezavinil stát, ale monopolní chování pronajímatelů bytů, kteří usilují o maximalizaci zisku, a samozřejmě to, že si do Štrasburku stěžují i některé obce, které by se měly především starat o sociální míru bydlení, toto jenom podtrhuje.

Dovolte mi několik poznámek k mým předřečníkům. Paní kolegyně Horníková obsáhle citovala ze stížnosti ze Štrasburku. Štrasburský soud žádné odškodnění nepřiznal, navíc tento rozsudek není pravomocný, polský stát se odvolal k velkému senátu s ohledem na rozsáhlost této věci, čili tam to není pravomocné…

Jestliže hovoříme o tom, že by mělo být pět procent kupní ceny, nebo tři a půl procenta nebo dvě a půl procenta kupní ceny, tak vlastně popíráme trh. Říkáme, že ten trh začne až od té doby, když to nájemné bude mít pět procent kupní ceny, a to je samozřejmě nepřijatelné. To přece takto nelze brát.

Ústavní soud, prosím vás, samozřejmě rozhodl, že regulace nájemného vyhláškami je protiústavní, požaduje regulaci zákonem, ale Ústavní soud také mnohokrát zdůraznil, že nájemné musí být zaplatitelné, že lidé musí být schopni nájemné zaplatit. Já vám ocituji příklad, kam směřujeme tímto zákonem. Každý z vás si může najít na internetu na stránkách Freie Presse, jaké jsou ceny nájmů v Německu, jaké ceny jsou u volných bytů požadovány. Já jsem si v pondělí našel, jaké byty jsou nabízeny. Byt 50 metrů v Mnichově - 230 eur. Jiný obdobně veliký byt, patrně lépe vybavený, 450 eur. A to je nájemné tzv. studené, to je nájemné i se službami, to není čisté nájemné. A přitom průměrný důchod v Německu je 2000 eur. Podle zákona, který tu projednáváme, se za stejný byt bude za šest let platit v Praze šest a půl tisíce při průměrném důchodu sedm a půl tisíce korun. Tady nás čeká ještě veliká práce, než bude možné samozřejmě tento zákon nějakým způsobem vzít na vědomí.

Když jsem tady hovořil o maximalizaci zisku, zazníval smích z pravé strany politického spektra. Tady musím říci, že paní kolegyně Horníková by zažila šok, pokud by si přečetla například švýcarský zákon o nájemném, kde zákonodárce doslova říká, budu citovat téměř doslova: "Při stanovení povoleného výnosu z domů vychází zákonodárce ze stanoviska, že vlastnictví domů není považováno za formu podnikání, nýbrž jen za formu uložení majetku. Proto z něho není možné dosahovat zisk, ale jen dobré a dostatečné zúročení vloženého vlastního kapitálu." Já samozřejmě chápu, že citace švýcarského zákoníku zní v této Sněmovně jako Rudá záře nad Kladnem, protože samozřejmě diskuse se velmi posunula v chápání těchto věcí, ale v Evropě je to trošku jinak.

Takže já samozřejmě také souhlasím, aby ten zákon prošel do druhého čtení, musíme jej projednat, ale představa, že naši důchodci budou platit šest a půl tisíce čistého nájemného bez služeb za normální byt, je v tuto chvíli těžko přijatelná a těžko budeme pro takový postup hledat sociální odůvodnění.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Miroslav Beneš, potom vystoupí pan poslanec Václav Exner.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Pan poslanec a právník Křeček si z ochrany nájemníků udělal docela slušný job a asi by bylo korektní některá čísla, která tady uváděl, uvést na pravou míru. Sehnat byt v Mnichově za 250 eur, docela rád pak tento byt podnajmu dál a velmi uvítám, pokud to nebude nějaká pastuška, když mi pan poslanec dá konkrétní adresu.

Na čísla, která tady uváděl, neumím reagovat. Umím reagovat na jedno jediné číslo, protože nedávno jsem se tím zabýval. Dovolte, abych uvedl, že průměrný důchod ve Spolkové republice Německo není 2000 eur, jak zmínil pan poslanec Křeček, ale 1100 eur. Zdrojem je Německý statistický úřad.

Děkuji za pozornost. (Potlesk v pravé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Nyní vystoupí pan poslanec Václav Exner, připraví se pan poslanec Tomáš Vrbík.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, páni ministři vlády, dovoluji si navrhnout vrácení zákona předkladateli k přepracování. Krátce to zdůvodním.

Z ministrova vystoupení vyplývá, že bohužel vláda přešla na filozofii, že bydlení je běžné zboží, za které je běžné platit, a to i s přihlédnutím k tomu, že pan ministr v jiných částech svého vystoupení hovořil o něčem jiném. Všude je určitá regulace. My však směřujeme k tomu, aby u nás žádná regulace nebyla, a už v současné době žádná regulace není pro nové nájmy, nehledě na okolnosti, za jakých tento nový nájem vzniká.

Mluví se o nápravě cenových deformací, ale cenové deformace se na základě navrženého zákona ještě prohloubí. Život ve velkém městě se pro velkou většinu našich obyvatel stane nedosažitelným luxusem. Koneckonců také možná žaloba proti zvýšení nájmu, která je možná v návrhu zákona podle § 3 odst. 6, nemá stanoveny žádné okolnosti, za kterých by soud mohl přihlédnout k její oprávněnosti s výjimkou právě porušení tohoto zákona. Cílová hodnota měsíčního nájmu je ekonomicky pro Prahu a velká města neodůvodněná a její hodnota i tempo růstu je pro mnoho rodin finančně likvidující. Jak řekl pan poslanec Křeček přede mnou, je nezaplatitelná.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Tomáš Vrbík. Nemám pak další přihlášku.

 

Poslanec Tomáš Vrbík: Já opravdu ještě jednu krátkou poznámku k vystoupení pana kolegy Křečka. Já bych to skoro snad chtěl uvést na pravou míru, aby nevypukla panika mezi našimi důchodci, protože mně se snad nechce věřit, ať zde bude vládnout sociální demokracie nejbližších šest let nebo jakákoli jiná politická strana, že by v horizontu šesti let průměrný důchod v České republice klesal, a ne stoupal, protože já mám pocit, že stávající čísla průměrného důchodu jsou dokonce vyšší než ta, o kterých vy jste hovořil. Ale i kdyby nebyla, tak snad ani vy nevěříte tomu, že za šest let nebudou růst důchody.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se pana ministra, zda chce vystoupit se svým závěrečným slovem. Je tomu tak. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Radko Martínek Dámy a pánové, vážené kolegyně, kolegové, za prvé bych vám všem chtěl poděkovat, protože je zcela zřejmé z toho vystupování zde, že určitým způsobem padla má slova na úrodnou půdu, protože ani jeden z vystupujících nežádá ani zamítnutí, ani vrácení tohoto zákona… (Ze sálu: Žádá.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Já prosím o klid.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Radko Martínek Exner. Aha, pardon. To jsem tedy přehlédl. Pan kolega Exner je tedy tou výjimkou. Pardon, omlouvám se. Všem ostatním děkuji a myslím si, že ten váš přístup svědčí o tom, že si většina Poslanecké sněmovny uvědomuje, že ten stav v této chvíli je prostě neudržitelný a že se se situací musí něco dělat.

Já bych si dovolil odpovědět na několik věcí, které tady byly předřečníky řečeny, resp. některé uvedl na pravou míru.

Tak jak už jsem několikrát zdůraznil, Ministerstvo pro místní rozvoj není při přípravě těchto zákonů vedeno myšlenkou, že má nějaký strach z toho, co se bude dít ve Štrasburku. V žádném případě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP