Neautorizováno !
(14.50 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
Vývoj v hospodaření akciové společnosti České dráhy už od 1. 1. 2003 má velmi pozitivní trend. V žádném případě neočekáváme krizový vývoj, který by vyžadoval realizaci státní záruky. Je třeba také zvážit a vědět, že pořizovaná železniční kolejová vozidla budou mít v době předpokládané splatnosti úvěru stále ještě vysokou tržní hodnotu a podle zásad společnosti EUROFIMA tvoří garanční protihodnotu úvěru. České dráhy, a. s., přijmou úvěr na základě standardních obchodních podmínek financování společnosti EUROFIMA, při které bude úvěrem hrazeno 95 % celkové hodnoty finančních závazků spojených s pořízením kolejových vozidel. Zbývajících 5 % bude hrazeno z vlastních zdrojů Českých drah.
Model financování i státní záruky je obdobný jako u půjček poskytovaných Českým drahám společností EUROFIMA v roce 2003 a v roce 2004, kdy Sněmovna a Senát Parlamentu tuto záruku udělily.
Úvěrové prostředky od společnosti EUROFIMA, jak už jsem řekl, jsou vyčleněny k čerpání v roce 2005, a proto vás žádám, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, abyste tento návrh zákona projednali nejlépe v urychleném režimu. Vláda navrhuje, aby to bylo již v prvním čtení podle § 90. Samozřejmě je to optimální, ideální případ. Jsem připraven respektovat rozhodnutí Sněmovny, ale chtěl bych jen apelovat na to, že výrobní podniky v České republice očekávají, že se Sněmovna k této žádosti postaví kladně, a svůj podnikatelský plán částečně stavějí na této záruce.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru dopravy Milanu Šimonovskému. Slova se ujme pan zpravodaj Miroslav Kalousek. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dámy a pánové, smysl návrhu objasnil přehledně místopředseda vlády a ministr dopravy. Dovolte tedy, abych ve své zpravodajské zprávě pouze doplnil, že o potřebě modernizace vozového parku Českých drah nemůže být pochyb. Zrovna tak je objektivní skutečností, že nejlevnější prostředky, které jsou v současné době na trhu, jsou právě úvěrové prostředky společnosti EUROFIMA, jejímž jsou České dráhy členem. Cash-flow Českých drah postupně ozdravované pod osvíceným politickým dohledem ministra dopravy skýtá dostatečné záruky, že úvěr bude splácen touto společností a nevyvolá skutečná rizika nároků na státní rozpočet.
Naprosto respektuji právo klubu ODS zablokovat jednání v urychleném režimu podle § 90, nicméně ve zpravodajské zprávě avizuji podporu návrhu, který zcela jistě zazní v rozpravě, na zkrácení projednávání tak, abychom v optimálním případě mohli projednat tento materiál ještě na této schůzi. Prosím o pochopení a vstřícnost. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu.
Ještě než prvního přihlášeného, pana poslance Martina Kocourka, pozvu, musím ještě říci jednu organizační věc: Pan poslanec a ministr zemědělství Zgarba má náhradní kartu číslo 1.
Nyní tedy pan poslanec Martin Kocourek, dále se hlásí do rozpravy pan poslanec Miroslav Kapoun. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych k tomuto vládnímu návrhu zákona o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru pro České dráhy od společnosti EUROFIMA připomněl, že zákon podobného typu projednáváme během tří let již potřetí. Dále bych chtěl připomenout, co již tady říkal pan ministr, že v roce 2003 jsme schválili garanci pro České dráhy ve výši 15 mil eur, v roce 2004 ve výši 45 mil. eur a v letošním roce navrhuje vláda dalších 45 mil. eur. Celkem tedy Českým drahám bychom tak měli schválit státní záruky vůči společnosti EUROFIMA ve výši 105 mil. eur, což je zhruba 3,3 miliardy Kč. To je ale vše za situace, kdy Česká republika zároveň Českým drahám, a. s., ručí za další tři úvěry od komerčních bank, opět garantované státem, ve výši zhruba 6,2 miliardy korun, jak vyplývá ze střednědobého výhledu státního rozpočtu na roky 2005 až 2007.
Jen z těchto faktů pro mne vyplývá, že není možné, a panu ministrovi Šimonovskému jsem to sděloval při projednávání této záruky vůči společnosti EUROFIMA každý rok, projednat a schválit další miliardy záruk pro České dráhy během jednoho čtení v Poslanecké sněmovně. To je i hlavní důvod, proč ODS zavetovala zkrácení projednávání tohoto návrhu zákona, neboť jsme toho názoru, že zákon s miliardovým potenciálním dopadem na státní rozpočty by měl být vždy projednán alespoň v příslušných výborech.
Dále v této souvislosti a po prostudování tohoto návrhu mám zároveň na pana ministra následující dotazy. První dotaz je, jak jsem již zmínil, zda je pravda, že kromě záruk vůči společnosti EUROFIMA ručí Česká republika i za další tři úvěry Českým drahám ve výši zhruba 6,2 miliardy korun a že roční dluhová služba ve výši zhruba 610 mil. Kč ročně bude za České dráhy hrazena přímo prostřednictvím rozpočtu, tedy že České dráhy, a. s., v podstatě tyto garantované úvěry splácet nebudou. To totiž pro mne vyplývá jak z dokumentace ke státnímu rozpočtu na rok 2005, tak z tabulek, které České dráhy předložily jako výhled své ekonomické situace do roku 2019, kde tyto výdaje ze strany Českých drah uvedeny nejsou. To je první okruh otázek.
Druhý okruh otázek. V rámci loňského schvalování záruky za úvěr pro společnost EUROFIMA jsme byli informováni mimo jiné, že účelem úvěru bude také pořízení 20 vysokorychlostních třísystémových lokomotiv řady 380. To bylo v loňské důvodové zprávě k úvěru. Letos je zde uvedeno, že získané úvěrové prostředky použijí České dráhy mimo jiné na úhradu dílčího plnění zakázky na vyvinutí prototypu a výrobu celkem 20 vysokorychlostních třísystémových lokomotiv řady 380. To je pro mě jistý věcný posun v rámci účelu tohoto úvěru, protože pokud loni byly tyto úvěrové prostředky, které jsme loni schválili, směřovány na pořízení 20 vysokorychlostních lokomotiv, tak v letošním roce tento nový úvěr má být použit na úhradu dílčího plnění a na vyvinutí prototypu. To je pro mě trochu rozdíl v účelu tohoto úvěru a poprosil bych, zda by pan ministr opět mohl vysvětlit tento posun v jednotlivých letech a v jednotlivých návrzích zákonů.
Třetí okruh se týká mnou zmíněné tabulky Českých drah, která signalizuje výhled do roku 2019, kde opět meziročně došlo k posunu v předpokládaných výsledcích hospodaření, kdy zatímco loni jsme byli informováni, že České dráhy by v roce 2005 měly skončit s deficitem hospodaření ve výši 211 mil. Kč, tak nová aktualizovaná tabulka na rok 2005 říká, že by to mělo být 690 mil. Kč v deficitu. Pro mě je to signál k tomu, že se situace v Českých drahách opět zhoršuje, a opět je tu otazník okolo platební schopnosti či neschopnosti Českých drah do budoucna.
Poslední okruh otázek, který mám na pana ministra, souvisí s tím, že projednáváme třetí zákon tohoto typu a v žádném z nich nebylo signalizováno, že bude další rok následovat další žádost o záruku za úvěr vůči společnosti EUROFIMA. Nesignalizovala to ani ona zmíněná loňská tabulka o výhledu hospodaření Českých drah. V této souvislosti mám na pana ministra dotaz, kolik prostředků hodlají České dráhy prostřednictvím záruk České republiky vůči společnosti EUROFIMA do budoucna celkem čerpat.
***