Neautorizováno !


 

(9.20 hodin)
(pokračuje Paroubek)

přípravu a odstartování nové vlny českého podnikání, zlepšení jak právního, tak celkového prostředí pro podnikání, zjednodušení zakládání firem, systému konkursu a vyrovnání, stanovení a výběru daní;

výrazné posílení regionálního rozvoje a pomocí fondů z Evropské unie znásobení finančních zdrojů pro rozvoj regionů a obcí už v období 2005 až 2006;

rozvinutí projektů moderní infrastruktury a urychlení i zefektivnění realizace výstavby dálnic a rychlostních komunikací, železničních koridorů, rekonstrukce, obnovy a modernizace silnic;

dále pomoc rozvoji drobného podnikání strukturálně a sociálně postižených regionů a přijetí přímých opatření ke zvýšení teritoriální mobility a profesionální pracovní adaptability a dalších opatření ke snížení nezaměstnanosti v roce 2005 až 2006 na cca mezi 8 až 8,5 procenta;

stabilizaci veřejných financí

a přikročí ke snížení výdajů neodpovědně nadhodnocovaných a zneužívaných ke skupinovému a osobnímu obohacování, snížení složené daňové kvóty, a to jak snížením daně z příjmů fyzických, tak i právnických osob.

 

Třetí oblast, o které chci hovořit, je oblast životní úrovně, sociálního zabezpečení a bydlení.

Za prvé. Vláda nastoupí kurs na urychlení růstu spotřeby domácností na i mírně nad hranici celkového růstu hrubého domácího produktu, tj. mezi 4 až 5 procenty ročně.

Za druhé. Vláda realistickými opatřeními podpoří roční růst reálných mezd o 4 až 5 procent, aby reálná mzda na konci roku 2005 v měsíčním průměru přesáhla 19 tisíc korun a v roce 2006 20 tisíc korun. Pro zajímavost uvedu mzdu v roce 1999, která činila 12 700 korun. Jedná se o růst mezd nominálních samozřejmě. Čili mzda v roce 2005 19 tisíc a 2006 20 tisíc korun, jedná se o nominální mzdy. Nominální mzda v roce 1999 byla 12 700 korun. I z toho porovnání je vidět, k jakému nárůstu mezd došlo, a především za této vlády, za těch posledních pět šest let došlo k růstu reálné mzdy tak, jak nám sdělila včera při jednání Českomoravská konfederace odborových svazů, o 31 procent, čili téměř o třetinu vzrostla životní úroveň obyvatelstva.

Za třetí. Vláda podpoří strategii České národní banky na udržení inflace v koridoru 1,5 až 2,5 procenta, ale i tak v roce 2006 připraví spravedlivou valorizaci starobních důchodů.

Za čtvrté. Vláda bude pokračovat pomoci rodinám s dětmi a jejich péčí o děti. Zpracuje novou koncepci rodinné politiky s cílem zabezpečit rozvoj veřejných služeb, ale i vytvářet lepší podmínky pro skloubení profesního a rodičovského života našich mladých lidí. Navazující a podstatnou součástí této politiky bude i podpora ke snazšímu získání prvního bydlení pro nově vznikající mladá manželství.

Za páté. Vláda připraví a zahájí realizaci nového moderního systému přerozdělení financí pro péči o osoby se zdravotním postižením z veřejných institucí přímo na rodiny postižených či individuálně na osoby se zdravotním postižením se současným rozvojem sítě odpovídajících služeb.

Za šesté. Vláda zabezpečí další zkvalitnění zdravotní péče při stabilizaci veřejného všeobecně dostupného zdravotnictví. Prohloubení spolupráce privátních a veřejných, respektive ambulantních a nemocničních zdravotnických zařízení při obecné racionalizaci a zefektivnění zdravotního systému umožní zachovat až na dva roky objem finančních prostředků vkládaných do systému na úrovni roku 2004. Zásadní opatření k hluboké racionalizaci financí zdravotního systému v jeho celku, ale i zvýšení preventivní, diagnostické i terapeutické péče vláda připraví a k veřejné diskusi předloží v pracovní podobě zdravotní reformy, již bude postupně realizovat.

Za sedmé. Vláda chce připravit ve spolupráci s relevantními politickými silami zásady reformy penzijního systému a předložit je k veřejné diskusi. Z neoblomným obhajováním morálního odkazu, že kultura národa se měří jeho úctou ke stáří bude přitom prosazovat celkové zlepšení sociálního postavení starší generace.

Za osmé. Vláda v oblasti bytové výstavby a zlepšení bydlení vypracuje a předloží v návaznosti na již schválenou koncepci bytové politiky novou právní úpravu nájemného. Jeho cílem bude zajistit právní jistotu nájemníků a i vlastníků domů, a povede zároveň k postupnému odstraňování deformací cen při respektování významného aspektu veřejného zájmu v postupném a sociálně citlivém uvolňování nájemného. V této souvislosti bude zohledněn i systém sociální podpory seniorů a domácností s nízkými příjmy.

V zájmu vyšší dostupnosti bydlení a jeho zlepšení dokončí legislativní proces právní úpravy podpor výstavby družstevních bytů a přijetí zákona o neziskových společnostech jako dvou základních a chybějících pilířů v této oblasti. Uplatní pro nově připravované rozpočtové období Evropské unie vyšší aktivitu pro získávání doplňkových zdrojů ze strukturálních fondů Evropské unie, mimo jiné i do oblasti oprav panelových domů.

Za deváté. Vláda bude pokračovat v reformě školství s cílem utvářet prostupnou, ucelenou a otevřenou vzdělávací soustavu zaručující celoživotní vzdělávání. Zavazuje se při tom zachovat a rozšiřovat dostupnost vzdělání a princip bezplatného veřejného základního, středního a vysokoškolského vzdělávání. Transformaci vzdělávání bude výrazněji orientovat na rozvoj klíčových dovedností a schopností na zkvalitnění informační i občanské gramotnosti a na posílení výuky cizích jazyků.

Vědoma si toho, že základem ekonomického růstu jsou ve společnosti postavené na znalostech vzdělaní občané, bude věnovat zvýšenou pozornost zejména terciárnímu vzdělávání, tj. vysokoškolskému, včetně vyššího odborného vzdělávání. Vláda se proto zavazuje dokončit reformu vysokého školství, která povede k posílení role vysokých škol jako hlavního zdroje inovací nutných pro ekonomický a sociálně udržitelný rozvoj státu, ke zvýšení jeho konkurenceschopnosti v oblasti ekonomické.

U vědomí zvyšující se důležitosti celoživotního učení vláda předloží návrh zákona o dalším vzdělávání, který umožní zejména uznávání kvalifikace získané i mimo školský systém, rozvoj informačního prostředí v oblasti dalšího vzdělávání a odpisy nákladů na delší vzdělávání z daňového základu u fyzických osob.

Vědoma si toho, že nositeli reformních změn ve školství jsou v prvé řadě pedagogové, vláda se zavazuje zlepšovat podmínky pro jejich práci, a to jak podporou systematického vzdělávání, tak i zlepšováním podmínek platových.

Vláda si uvědomuje, že znalost světových jazyků a především angličtiny je významnou prioritou v úsilí o zvýšení konkurenceschopnosti českých občanů na světovém i jednotném evropském trhu práce. Vláda se proto zavazuje připravit národní plán výuky cizích jazyků pro léta 2005 až 2008, podporující vznik prostředí motivujícího k učení se cizím jazykům a zvýšení jazykových kompetencí.

Za desáté. Vláda podpoří rozvoj regionů, tak aby se postupně snižovaly rozdíly mezi územními celky a rozvoj celého území státu byl vyvážený. Vláda proto zabezpečí zpracování strategie regionálního rozvoje České republiky. Svoji pozornost zaměří na realizaci stávajících a přípravu nových programů směřovaných k podpoře regionálního rozvoje, především programům, které umožní spolufinancování ze strukturálních fondů Evropské unie. Mimořádnou pozornost bude věnovat hospodářsky slabým a strukturálně postiženým regionům, konkrétně Moravskoslezskému, Ústeckému kraji, Jihomoravskému, Olomouckému kraji a vybraným příhraničním regionům. Vláda zde bude pokračovat v restrukturalizaci průmyslové výroby, podpoře malého a středního podnikání a také ve zlepšování dostupnosti těchto oblastí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP