Neautorizováno !


 

(17.20 hodin)
(pokračuje Bublan)

Tato komise by byla zvýhodněna proti ostatním komisím, které by to neměly v tomto ustanovení. Navíc si myslím, že ministr, pokud je pozván na takovéto jednání a potřebuje něco vysvětlit, tak si s sebou velmi rád vezme příslušné odborníky, kterým svěří vysvětlení, dá jim slovo, a nebyl by zde problém.

Z mého pohledu považuji navrhovanou novelu za nadbytečnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře, za váš názor. Další přihlášky do obecné rozpravy nejsou, takže obecnou rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Hlásí se pan poslanec Seďa.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já znovu přečtu pozměňovací návrh výboru pro obranu a bezpečnost.

V bodě 2 v § 53 odst. 2 první věta zní: Kontrolu podle odstavce 1 provádí kontrolní orgán v příslušných útvarech policie po předchozím vyrozumění ministra.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Další návrh v podrobné rozpravě už zřejmě nezazní, takže končím podrobnou rozpravu. Děkuji panu poslanci Černému i panu poslanci Seďovi a končím projednávání tohoto bodu ve druhém čtení.

 

Dalším bodem je

 

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 118/2000 Sb.,
o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele
a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 436/2004 Sb.
/sněmovní tisk 948/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach.

Připomínám, že dalším bodem bude bod týkající se zemědělství a životního prostředí, kde budou žádáni ministři Zgarba a Ambrozek.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona, který budeme v prvním čtení projednávat, vychází jednak z požadavků směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/74/ES, kterou byla novelizována směrnice Rady 80/987/EHS o sbližování právních předpisů členských států, týkající se ochrany zaměstnanců v případě platební neschopnosti zaměstnavatele. Tato směrnice ukládá členským státům povinnost, aby uvedly v platnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s ní do 8. října 2005.

Dále nutnost novelizace zákona vyplývá z jeho praktické aplikace úřady práce.

Do návrhu novely zákona jsou proto zapracovány zejména důsledky vstupu České republiky do Evropské unie, které je nutno řešit v rámci problematiky platební neschopnosti zaměstnavatele. Jedná se například o účast v tomto procesu a vymezení pojmu nadnárodního zaměstnavatele, povinností občanů států Evropské unie a cizinců v rámci řízení, které upravuje tento zákon. Dále jde o stanovení povinnosti vzájemné informovanosti subjektů členských států Evropské unie, tzv. záruční instituce apod.

Vedle požadavků uvedených ve směrnici bylo nutno v návrhu upravit i další otázky, které vyplynuly z každodenní praxe úřadů práce. Navrhuje se proto novelizovat některá ustanovení zákona, která dosud umožňují rozdílné výklady a způsobují nespokojenost jednotlivých žadatelů o poskytnutí náhrady mzdy úřady práce.

Dovoluji si připomenout, že i přes navrhované úpravy zákon zůstane jednoduchým a srozumitelným právním pravidlem, které zaručuje zaměstnancům poskytnutí náhrady mzdy úřadem práce v případech, kdy tuto základní povinnost stanovenou ústavou a Listinou základních práv a svobod nesplnil zaměstnavatel, a bude plně slučitelný s právem Evropských společenství. Možná jen poznámka - ročně je do této oblasti vymezeno asi 200 mil. Kč a nepředpokládá se, že by mělo dojít ke zvýšení finanční náročnosti po schválení této změny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane místopředsedo vlády. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Miroslav Krajíček.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, sněmovní tisk 948, zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a upravuje ochranu zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. Tento zákon poskytuje zaměstnancům, kterým zaměstnavatel nevyplatil mzdu, právní nástroj pro částečné uspokojení jejich mzdových nároků, pokud jim zaměstnavatel neposkytl za vykonanou práci mzdu. Tento zákon také vytvářel soulad našeho právního řádu s právem Evropských společenství podle směrnice Rady 80/987/EHS. Tato směrnice Rady byla po nabytí účinnosti zákona č. 118 novelizována směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/74/ES. Požadavkem směrnice je uvedení v platnost právních a správních předpisů nezbytných pro dosažení souladu s touto směrnicí do 8. října letošního roku. Vládní návrh v souladu s požadavkem této směrnice navrhuje účinnost od 1. října 2005.

Mimo požadavky směrnice jsou v návrhu upraveny i problematické záležitosti, které přinášelo uplatňování zákona č. 118 úřady práce. Jejich zkušenosti jsou do zákona promítnuty ve zpřesnění některých ustanovení zákona.

Vládní návrh zákona je v souladu s ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem České republiky. Je v souladu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána. Návrh je plně kompatibilní s požadavky novelizované směrnice Rady 2002/74/ES.

Vzhledem k tomu, že vládní návrh zavádí do našeho právního řádu požadavky novelizované směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/74/ES ze dne 23. září 2002, kterou se mění směrnice Rady 80/987/EHS o sbližování právních předpisů členských států, týkajících se ochrany zaměstnanců v případě platební neschopnosti zaměstnavatele, nemám námitky proti propuštění vládního návrhu zákona do druhého čtení a jeho dalšímu projednání ve výboru.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krajíčkovi a otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky do obecné rozpravy nemám, takže obecnou rozpravu končím.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Já vás odhlásím a prosím o novou registraci.

Nevím, zdali mám vaše kolegy vyzývat zvoncem k tomu, aby přišli, protože nepovažuji za pravděpodobné, že by hlasování bylo příliš konfliktní, ale je nezbytné, aby se nás přihlásilo alespoň 67, a prozatím tomu tak není. (Předsedající chvíli čeká.) Zřejmě nezbude nic jiného, než opatrně zavadit o zvonek.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP