Neautorizováno !


 

(12.10 hodin)
(pokračuje Emmerová)

A jaký to má dopad? Ano, návštěvnost se snížila, ale stoupla o 7 % hospitalizace. Myslím si, že to v podstatě představuje daleko nákladnější systém, a co hlavně - poškození zdraví a někdy i ohrožení života těchto lidí.

Chci ještě jednou upozornit, že není možné stavět tyto takzvané kvality do popředí; je třeba se zabývat koncepcí jako věcným materiálem, jako určitou představou, strategií, vizí, ze které pak mají vyvěrat navrhované právní normy, které by zajistily, aby tato vize byla naplňována.

Já jsem kdysi také předložila takzvané desatero. Bylo to 1. listopadu loňského roku v průběhu oné povedené předvolební kampaně, jak ji tu vzpomněla kolegyně Talmanová, která byla skutečně podporována z různých stran, a myslím, že se to neobešlo ani bez větší sumy finančních prostředků. Jen chci podotknout, že toto desatero, které bylo velmi stručné, v podstatě deset vět, bylo odsouzeno jako materiál příliš stručný. To říkám jen jako kontradikci k tomu, jak je zase kritizován tento materiál, že je příliš rozsáhlý. Prostě když se něco číst nechce nebo se nechce vnímat, co je tam napsáno, neboť v materiálu chybí slovo trh a jeho uskutečňování, je veškerý takový materiál kritizován.

Co se týče spolupráce s kraji, tam nemohu říci, že by kraje byly vysloveně připraveny na nespolupráci. Na druhé straně však to, co mnozí z nás nechtěli, to znamená převádění nemocnic na obchodní společnosti, plyne dále. Příkladem je právě Plzeňský kraj, kde se všechny nemocnice takto převedly, s výjimkou zde vzpomínané nemocnice v Plané, která je stále tzv. příspěvkovou organizací, ale vůbec nefunguje. Jen vám přibližuji, co se ponechalo jako příspěvková organizace.

Teď k některým zmínkám jednotlivých řečníků.

Kolegyně Talmanová předeslala, že se materiálem intenzivně zabývala bez oné zmiňované předpojatosti, což se mi potom ani nezdálo, ale prosím, tvrdit to může. Nebyla sama, kdo si protiřečil. Jen bych chtěla říci, že vytýká tomuto materiálu, že se nezabývá financováním. Byla by se dočkala, kdybychom vyčkali dodatečného souboru krátkodobých stabilizačních opatření. Dále mi vytýká, že materiál není popisem stavu, že nenabízí systémové změny, že bych chtěla jenom řídit, zasahovat, kontrolovat a nečinit žádné kroky. Jestliže si toto kolegyně Talmanová vyvodila, pokud koncepci a dodatky četla, tak to je mi moc líto, ale zřejmě musela některé stránky vynechat.

Pan kolega Janeček má pravdu v tom, že je potřeba, aby zdravotnictví bylo více kontrolováno, aby tam byly stanovovány standardy a aby byla stanovována akreditační kritéria. To všechno je samozřejmě před námi a je třeba postupovat stupňovitě, protože nejde hned všechno zařídit.

Kolega Kochan mě velmi překvapil. Teď jsem málem řekla "mile", ale myslím, že mile překvapil své kolegy, protože se skutečně zasadil do kolektivu nemilosrdných kritiků s tendencí ublížit, dehonestovat, degradovat. Tak to se mu tedy báječně povedlo. Naproti tomu jako lékař projevil některé řekla bych nedostatky, které mu ale vytknu kuloárově, protože mám dojem, že už ani moji reakci na svůj "geniální" proslov neposlouchá.

Kolega Kochan tady zmiňoval, že za socialismu byly papírové knížky. Já o tom tedy nevím, a působila jsem za socialismu několik desítek let ve zdravotnictví. O těchto knížkách nevím a myslím si, že vzhledem k jeho specializaci ani jejich cenu docenit nemůže. A že mi doporučil doživotní rentu pro chronickou nezpůsobilost ministrovat, to bych byla skoro ráda, kdyby mi dal písemně na památku se svým podpisem. Od takového erudovaného kolegy si to skutečně nechám líbit.

Kolegyně Marková v podstatě zopakovala zásady, kterými bych se i já chtěla řídit, za což jí děkuji. Stejně tak zdůraznila nezvyšování spoluúčasti a stanovení sociální klauzule pro seniory nad 70 let a opatření, která by v systému fungovala. To samozřejmě také schvaluji. Jsem ráda, že tady znovu zdůraznila, že zdraví není zboží.

Co se týká pana kolegy Grospiče, chtěla bych zmínit, že deficit v hospodaření pojišťoven - kdyby si to podrobně rozebral ještě jednou - se vyskytuje jak s vyhláškami, tak bez nich. Neboli jestliže by někdo chtěl říci, že vyhláška číslo 50 z letošního ledna by snad měla způsobit finanční katastrofu některé z pojišťoven, tak to není pravda, protože ony si na různých finančních krizích pracují samy, a je to z nekoordinovaného hospodaření.

Kolega Tluchoř tady postrádá krátkodobá stabilizační opatření, kterých se dočká, a znovu opakuji, že tento materiál je projednáván v předstihu a zatím nebyl projednán vládou. Že se ministerstvo nezabývá lékovou politikou, to by se tedy hluboce mýlil, tou se zabývá.

Jsem ráda, že tu nezapomněl zmínit střet zájmů. Ano, s firmou Zentiva - je to vůbec v pořádku, že to řeknu nahlas? - kde pracuje můj syn, ale věřte mi, já ho kvůli tomu nezatratím ani nevydědím, prostě my jsme v přátelském vztahu a zkrátka a dobře, on bude v Zentivě a já budu někde jinde, ale rozhodně jeden pro druhého nebudeme žádné oběti přinášet. Ani oběti, ani nekalé praktiky, na to chci upozornit.

A konečně, kolegyně Páralová mě překvapila, že docela fundovaně diskutovala s posledním materiálem, patrně ten původní také nečetla. Už jsem si říkala, že si musím červenou tužkou napsat, že jí poděkuji a pochválím, že jako jedna z mála opozičních poslankyň byla ke mně tak slušná, jak se mi to jevilo, ale ona to potom nakonec dorazila Jakešem a Husákem. Nevím, co tím chtěl básník říci, a nechám si to od ní v kuloáru vysvětlit.

Abych vás dlouho nezdržovala, protože sice je o to veliký zájem, ale hlavně těch, kteří to chtějí kritizovat, tak já se domnívám, že už asi více o tom říkat nebudu, a předám slovo panu místopředsedovi. Děkuji. (Potlesk z levé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní ministryni Miladě Emmerové za její vystoupení v závěru všeobecné rozpravy. Otevírám rozpravu podrobnou. Hlásí se paní poslankyně Lucie Talmanová, pak pan poslanec Krákora.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, dámy a pánové, na úvod následně předloženého usnesení mi nezbývá nic jiného, než znovu zopakovat, že bod, který projednáváme, se nazývá Informace vlády o stavu českého zdravotnictví a o termínu předložení koncepce, nikoliv Projednání koncepce reformy zdravotnictví paní ministryně zdravotnictví Emmerové, neboť tato koncepce nám nebyla předložena jako materiál schválený vládou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP