Neautorizováno !


 

(16.40 hodin)
(pokračuje Vymětal)

U svého třetího pozměňovacího návrhu když říkal 9b, má se na mysli odkaz 9b. Tak aby to bylo přesné, protože takto zní i písemný podklad k tomuto pozměňovacímu návrhu.

Jinak kolega Patera - vidím, že tady předložil novelu zákona, která s touto materií vůbec nesouvisí, takže bude na Poslanecké sněmovně, aby posoudila a rozhodla, zda připustí toto zaplevelování právního řádu České republiky.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane zpravodaji. V tuto chvíli podrobnou rozpravu končím. Pane ministře, chcete vystoupit? Nechcete. Pane zpravodaji, zazněly nějaké návrhy, o kterých by bylo možné hlasovat? Nezazněly. Takže děkuji vám i panu ministrovi, i všem, kteří vystoupili v rámci rozpravy.

 

Budeme se věnovat dalšímu bodu, kterým je

 

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 786/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach, posilněn kávou.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, jsem již odůvodnil při prvním čtení tohoto zákona. Proto jen shrnu hlavní důvody navržených změn.

Navržená úprava zákona o sociálním zabezpečení se skládá ze dvou částí. V první z nich se navrhují opatření, jejichž cílem je zlepšení finanční situace osob pečujících o dlouhodobě těžce zdravotně postižené děti, vyžadující mimořádnou péči, a v menší míře také osob pečujících o dospělé bezmocné osoby. Rozsah těchto změn je podmíněn omezenými finančními prostředky, které lze na tyto úpravy použít. Ve druhé části se navrhuje doplnit do zákona o sociálním zabezpečení právní úpravu, jejímž cílem je zabránit neoprávněnému používání opatření omezujících pohyb klientů ústavů sociální péče. Jde o použití tzv. klecových nebo síťových lůžek a dalších omezujících prostředků, například zklidňujících léků.

V rámci úprav příspěvku při péči o zdravotně postižené se řeší výhodněji některé souběhy této dávky s jinými sociálními dávkami. S cílem umožnit ve větším rozsahu výdělečnou činnost, a tím zlepšit příjmovou situaci rodin pečujících o osoby vyžadující celodenní péči, se navrhuje rozšíření možnosti výdělečné činnosti při současném pobírání příspěvku a při zachování podmínky osobní, celodenní a řádné péče se stávajícími výjimkami, kdy je tato podmínka považována za splněnou. Zvýšením příslušného koeficientu se navrhuje zvýšit možný výdělek ze současných 3 480 korun na 5 800 korun. Úplné uvolnění možnosti výdělečné činnosti v souběhu s pobíráním příspěvku by znamenalo nárůst nákladů na tuto dávku v miliardách. Takový nárůst, jak je zřejmé, nelze v současné situaci navrhnout, neboť by nutně vedl k restriktivnímu opatření u jiných sociálních dávek. Dále se navrhuje stanovit odlišně výši příspěvku při péči o dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě, vyžadující mimořádnou péči, tak, že se zvýší dávka při péči o dítě ze současných 3 712 korun na 5 220 korun měsíčně. Zvýšení dávky při péči o dítě je za současné situace naléhavé.

Cílem nově doplněného ustanovení § 89a zákona je zamezit neodůvodněnému používání opatření omezujícímu pohyb klientů při poskytování ústavní sociální péče. Výjimečně se použití takových opatření umožňuje pouze v případě přímého ohrožení zdraví a života osob, kterým je ústavní péče poskytována, nebo zdraví a života jiných osob, zejména osob ostatních klientů. Opatření musí být omezeno na dobu nezbytně nutnou a musí se k němu vyjádřit lékař. Ústavům sociální péče se stanoví povinnost informovat o použití opatření omezujícího pohyb zákonného zástupce osoby, které je ústavní péče poskytována, a zřizovatele zařízení. Zavádí se povinná evidence používání opatření omezujících pohyb s cílem zajistit kontrolu důvodovosti použití omezujících opatření a dodržování lidských práv.

Při jednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví ze dne 9. března 2005 došlo ke schválení několika pozměňovacích návrhů. S úpravami týkajícími se upřesnění § 89a souhlasím.

Pokud jde o další změny, navržené u příspěvku při péči o osobu blízkou nebo jinou osobu, tady je potřeba zdůraznit, že jsou to v podstatě návrhy, které Ministerstvo práce a sociálních věcí předkládalo v původním návrhu, který byl předložen do připomínkového řízení. Na základě připomínek hlavně z hlediska finančních možností byl tento návrh upraven do podoby, kterou schválila vláda a předložila Poslanecké sněmovně.

Chtěl bych říci, že z věcného hlediska a i pohledu Ministerstva práce a sociálních věcí považuji tyto návrhy za správné a podpořitelné, z druhé strany je samozřejmě potřeba vzít do úvahy finanční náklady, které z toho vznikají. Tyto náklady jsou řádově ve stamilionech až v miliardách korun. Z tohoto hlediska samozřejmě je potřeba zvážit podporu těmto návrhům. Myslím, že důležité z tohoto hlediska je stanovisko Ministerstva financí. Pokud jde o Ministerstvo práce a sociálních věcí, pokud by tyto návrhy byly schváleny, tak se dostáváme do problému z hlediska rozpočtu kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, protože rozpočet s těmito výdaji v letošním roce v tomto rozsahu nepočítá.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane místopředsedo a ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení výboru je rozdáno jako sněmovní tisk 786/1. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku a zdravotnictví poslankyně Alena Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 228 z 34. schůze konané dne 9. března 2005, které doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 786, a dále, aby přijala tento návrh s pozměňovacími návrhy uvedenými ve sněmovním tisku č. 786/1. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Aleně Páralové. Otevírám obecnou rozpravu. Mám jedinou přihlášku - v tuto chvíli už druhou. Takže písemně se přihlásila paní poslankyně Táňa Fischerová. Pak vystoupí paní poslankyně Alena Páralová.

 

Poslankyně Taťána Fischerová: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, zákon, který dnes projednáváme, přináší potřebnou změnu pro lidi pečující o osobu blízkou, zejména o nezletilé děti. Posouvá ústavní péči blíže moderním standardům. Je to tedy zákon, na který se dlouho čekalo. Změny, které jsou navrhovány, jsou krokem vítaným směrem, ale je třeba se podívat na některé detaily. Později se také budu věnovat části, která se týká podmínek používání omezujících prostředků v ústavní péči, ale nejprve se vyjádřím k otázce limitu přivýdělku osob pečujících o osobu blízkou a k problematice příspěvku na osobní potřeby při péči o nezletilé a zletilé děti.

Chtěla bych zmínit dva důvody, proč není dobré držet rodiny pečující o osobu blízkou omezenou možností přivýdělku na nízké životní úrovni. Limitem přivýdělku na úrovni minimální mzdy drží stát rodiny pečující o osoby blízké v chudobě nebo na její hranici. Činí z nich osoby obtížně zaměstnavatelné a v dlouhodobém horizontu zcela závislé na další státní pomoci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP