(18.00 hodin)
(pokračuje Bílý)

Jsou to jenom takové hříčky, ale myslím si, že pokud není snaha jedné strany, v tomto případě bývalého ministra vnitra pana Grosse, proto jsme museli tuto novelu podat. Mohu vám říci, že v současné době by se dalo říci, že tato novela je zbytečná, protože pan nový ministr Bublan jedná tak, jak se jednalo celou dobu před rokem 1993. Ale protože je vidět, že každý ministr si zřejmě zákon vykládá jinak, proto chceme přesně uvést tuto problematiku, aby se nestalo, že přijde za nějaký čas nový ministr a bude zase komisi bránit, resp. znepříjemňovat její kontrolu. To je vše. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím, aby nás nyní seznámil se svou zpravodajskou zprávou pan poslanec Pavel Severa, který byl určen zpravodajem pro prvé čtení.

 

Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, budu velice stručný, nicméně budu se snažit zúročit své negativní zkušenosti, které jsem nabyl ve všech kontrolních komisích, které se týkaly kontroly jakýchkoliv orgánů, které se snaží být vždy co nejvíce utajeny.

V průběhu svého působení v této Sněmovně jsem měl tu možnost býti členem kontrolního orgánu Bezpečnostní informační služby, kontrolního orgánu Vojenského obranného zpravodajství i tzv. velkého ucha, to znamená komise, o které je tady řeč, a o její činnosti. Musím s potěšením konstatovat, že pro všechny orgány, které jsou více či méně utajené, je jeden znak naprosto shodný, a to je ten znak, že se snaží utajit i to, co nemusí tajit. Říkám to jaksi s nadsázkou, protože je to řekl bych zcela standardní a normální pro všechny orgány. Pokud nejsou donuceny informaci říci, tak se snaží tu informaci tajit. A moje zkušenost je podobná jako zkušenost pana kolegy Bílého. Pokud jsem působil v komisi pro kontrolu operativní techniky, tak jsme dokonce měli případy, kdy jsme došli ke dveřím, poté co jsme nahlásili vzorně kontrolu panu ministrovi, a před dveřmi nám bylo řečeno - ale vy jste neposlali přesně seznam toho, co budete kontrolovat. Já se domnívám, že takto kontrola nevypadá, domnívám se, že návrh pana kolegy Bílého je naprosto správný a zapadá do celé diskuse o celém systému kontroly všech orgánů, na které jsou zřízeny speciální komise, ať je to kontrola Vojenského obranného zpravodajství, kontrola BIS a samozřejmě i kontrola prostředků operativní techniky, protože to jsou záležitosti, se kterými není možné si hrát bez toho, aniž bychom nad nimi měli přesnou evidenci a kontrolu.

Samozřejmě mohu více či méně mít výhrady k jednotlivým představám, nicméně jsem rád, že v posledních týdnech se objevil materiál, který byl vyžádán naším výborem, ve kterém je řečeno, že vláda připraví jakýsi jednotný systém, který by měl daleko více umožnit kontrolu všech - ať už zpravodajských služeb, tak i dát větší možnost kontroly komisi pro operativní techniku.

Já se domnívám, že je dobře, že tady tento návrh je, jsem pro to, aby tento návrh byl propuštěn do druhého čtení, protože umožní, abychom v rámci diskuse si vyjasnili daleko více své názory na to, jak má vypadat skutečná kontrola, civilní kontrola, složek, které před námi samozřejmě musí některé údaje tajit, ale v některých případech tají i to, co by tajit neměly. Já jsem pro to, aby tento návrh byl podroben diskusi, a je to přínosné pro celou diskusi o reformě, popř. o kontrolním systému zpravodajských služeb a organizací, které mají určité pravomoci, které nemohou být sdělovány veřejně.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám nyní obecnou rozpravu. Mám do ní jednu písemnou přihlášku, a to od pana poslance Václava Franka, kterého prosím, aby se v rozpravě ujal slova jako první. Žádnou další přihlášku zatím nemám.

 

Poslanec Václav Frank: Já děkuji, paní místopředsedkyně. Členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte i mně, abych jako spolupředkladatel tohoto zákona a jako člen stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu užívání operativní techniky Policie ČR řekl k tomuto návrhu zákona několik poznámek.

Za prvé i já musím konstatovat, že mě stav a množství odposlechů v ČR znepokojuje a považuji je za alarmující. Ale myslím si, že asi nebude dohadů o tom, že ve své podstatě všechny formy odposlechu telekomunikačního provozu nebo prostorového odposlechu či skrytého sledování prostor videokamerou představují velmi vážný zásah do soukromí občanů, který by měl dle mého názoru, a zřejmě v něm nebudu osamocen, být používán pouze v těch nejnutnějších případech. Žel stále častěji se ale ukazuje, že samotné povaze zásahu do soukromí a naopak potřebě toto soukromí chránit již stávající legislativa nevyhovuje vůbec, nebo je v mnohém dokonce i překonána a vyžaduje si zpřesnění. Zvláště bych upozornil na stanovení jasných pravidel, především v povolování odposlechů.

Jako moji spolupředřečníci musím říci, že ani já nejsem spokojen s tím, jak nám legislativa umožňuje kontrolní činnost provádět. Dovolím si tvrdit, že činnost tohoto kontrolního orgánu Poslanecké sněmovny, pokud jde o oblast ověřování některých skutečností, které souvisejí s operativní technikou, je velmi omezená a v některých případech nebo oblastech dokonce nemožná. Jinými slovy, trvají nejasnosti mezi předmětnou stálou komisí jako kontrolním orgánem Poslanecké sněmovny a exekutivou, především Ministerstvem vnitra, o způsobu získávání informací, které kontrolní orgán nemůže získávat bez vědomého souhlasu ministra vnitra, a to ani včetně přizvání osob, které mají s operativní technikou Policie ČR co do činění. To považujeme za legislativní nedostatek a je to i ona celková podstata této předlohy zákona, kterou navrhujeme upravit.

Tak jako předkladatel zákona, tak i já však považuji za čestné upozornit Poslaneckou sněmovnu na to, že námi navrhovanou úpravou jde do jisté míry o prolomení ústavní zásady, podle které je Poslanecké sněmovně odpovědna vláda, a poslanci nebo orgány Poslanecké sněmovny se mohou na exekutivu obracet pouze prostřednictvím členů vlády nebo prostřednictvím vedoucích ústředních orgánů státní správy. Tím naznačuji, že pokud bychom náš návrh ponechali v tomto znění, lze počítat s tím, že by se to mělo vztahovat i na další kontrolní orgány Poslanecké sněmovny, a tudíž za jistých okolností by mohlo dojít i k řadě dalších návrhů obdobného charakteru vůči dalším bezpečnostním složkám, popř. i vůči dalším resortům. Samozřejmě mohl by i hrozit únik řady informací, a to nejenom z pohledu hospodářského charakteru.

Považujeme - a udělal to, opakuji znovu, pan předkladatel, dělám to i já - za čestné na tuto skutečnost upozornit, a chci vás, vážené kolegyně a kolegové, požádat, aby Sněmovna přesto propustila návrh zákona do druhého čtení a jeho garančním výborem mimo případné jiné návrhy určila i výbor pro obranu a bezpečnost. Žádám to proto, že je možné vcelku jednoduchým komplexním pozměňovacím návrhem dostat návrh zákona do souladu se stávající legislativou a vyhoví se požadavkům kontrolního orgánu Poslanecké sněmovny.

Děkuji za pozornost. (Potlesk KSČM)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. O slovo požádal ministr vnitra František Bublan. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, tak jak říkali mí předřečníci, ani já nejsem spokojen s podobou, jak je prováděna kontrola těchto policejních úkonů. Přesto bych chtěl říci, že nejenom Ministerstvo vnitra, ale ani vláda nedoporučuje vyslovit souhlas s tímto návrhem zákona. Pokusím se vysvětlit krátce proč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP