(Jednání pokračovalo v 11.50 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Kolegyně a kolegové, budeme pokračovat. Předtím než dám slovo paní poslankyni Anně Čurdové, tak oznamuji, že pan poslanec Jan Vidím má náhradní kartu číslo tři.

Prosím nyní paní poslankyni Čurdovou, aby za navrhovatele projednávaný návrh uvedla.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych velice stručně představila návrh zákona, o kterém jsem už říkala -

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: (Zvoní na zklidnění atmosféry.) Já vás přece jenom ještě na chvilku přeruším a poprosím všechny kolegy, aby se usadili ve svých poslaneckých lavicích a aby umožnili paní navrhovatelce návrh zákona uvést.

 

Poslankyně Anna Čurdová: - návrh zákona, který vzbudil v nedávné době velké kontroverze, které částečně byly oprávněné, částečně oprávněné nebyly.

Nebudu zde podrobně citovat důvodovou zprávu, proč jsme přistoupili k návrhu tohoto zákona. Ty důvody v podstatě byly dva. Ten jeden důvod, o kterém potom samozřejmě budou hovořit kolegové, je důvod lidskoprávní, a jak jsme si mohli všimnout, tak české obchodní a nákupní řetězce dodržují všechno ostatní, jen ne normy, etické normy chování a často zneužívají nebo nedodržují zákoník práce. A já se domnívám, že zákonodárci jsou od toho, pokud je nějaký zákon zneužíván, aby nastoupili s normou, která tyto zákony donutí využívat. A ten druhý důvod, o kterém se málo hovořilo a nebyl nikde ani příliš zmiňován, v čem tedy vidím nutnost omezení prodejní doby, a to je ochrana hospodářských zájmů republiky. Toto je i důvodem toho, že převážná většina vyspělých evropských zemí úpravy prodejní doby vykazuje, a jsme jednou z mála zemí, myslím že druhou, která úpravu prodejní doby nezná.

V čem tedy vidím pozitiva? Je to především ochrana malého a středního podnikání. Všechny vyspělé země vycházejí ze skutečnosti, že neomezená prodejní doba zvýhodňuje velké společnosti a znevýhodňuje malé a drobné maloobchodní podnikání. Tato skutečnost je snadno ověřitelná. Zatímco malé prodejny stavebnin nebo elektrotechniky mají v sobotu či v neděli zavřeno, mají velké řetězce v tyto dny otevřeno. Protože celková suma nákupu je dána potřebami nebo finančními možnostmi spotřebitelů, nedochází nedělním prodejem k nebetyčnému navýšení sumy nákupu, nýbrž k přerozdělování celkové sumy na více prodejních dnů a k poklesu průměrných denních nákupů. V malých městech, kde řetězce neoperují, mají obchody s elektronikou v neděli zavřeno, protože nelze dojít k závěru, že v důsledku této skutečnosti se domácnostem nedostává vysavačů nebo televizí.

Vycházejíc z poznatku, že neomezená prodejní doba znevýhodňuje malé a drobné podnikání, přistupuje převážná většina zemí k takové regulaci prodejní doby, která umožňuje zásobování obyvatelstva, zároveň však tlumí negativní dopady na drobné a střední podnikání. Jako vhodná forma kompromisu se evropsky ustálilo pravidlo zákazu nočního prodeje včetně prodeje o svátcích. Česká republika nezná žádné omezení prodejní doby, a proto došlo k fungování ekonomických zákonů a vznikla evropsky neobvyklá koncentrace maloobchodu, kdy převážnou část obratu realizuje pouze hrstka společnosti. Argumenty, že omezením prodejní doby dojde k propouštění zaměstnanců, jsou polopravdivé, protože v některých obchodech dojde ke snížení prodejů plynoucích ze současné konkurenční výhody. Zároveň však dojde k přesunu maloobchodních prodejů do jiných obchodů, kde samozřejmě dojde ke zvýšení počtu pracovníků.

V České republice není v maloobchodu zaměstnáno relativně málo osob z toho důvodu, že prodejní doba je omezená, nýbrž z toho důvodu, že prodejní doba je neomezená a vede k masovému zániku menších provozoven a koncentraci na malém množství velkoprovozoven. Jestliže Evropa omezeními neprodejní (?) doby udržuje velké množství provozoven a zaměstnanosti, potom není zřejmé, proč by v České republice měly ekonomické zákony fungovat zcela opačně.

Dalším důvodem jsou dopady koncentrace maloobchodu na obchodní bilanci. V České republice dochází k dodatečné deformaci trhu tím, že koncentrace v maloobchodu je koncentrací na nadnárodní řetězce se zahraničními sídly. Je samozřejmé, že pro nákupčího sídlícího ve Velké Británii je jednodušší nakoupit pro celý evropský trh ve Velké Británii než pro každou evropskou pobočku hledat lokální dodavatele. Proto není překvapující, že rakouský řetězec vykazuje nadprůměrný podíl rakouského zboží, britský britského zboží, francouzský francouzského zboží a německý německého zboží. Důsledkem toho je samozřejmě potom zkušenost, že nákup českých ponožek nebo třeba hřebíků se stává poměrně nesnadnou záležitostí.

Nadnárodní společnosti vykazují i další jev, kterým je tzv. zalistovací poplatek, tedy platba za to, že výrobek je vůbec zařazen do sortimentu. A myslím si, že to je jedna z věcí, se kterou speciálně čeští podnikatelé mají obrovský problém. Tento poplatek je dodatečnou překážkou pro českého dodavatele, který není vybaven finančními prostředky a obchodními zkušenostmi, které jsou budovány desítky let. Dopadem je koncentrace maloobchodu do nadnárodních řetězců, která vede ke koncentraci dodávajících výrobců, rovněž převážně zahraničních.

Vážené kolegyně a kolegové, toto byly jedny z důvodů, které nás vedly k předložení tohoto zákona. O regulaci prodejní doby a o tomto zákoně, jak už jsem říkala, se napsala velká spousta slov. Není pravdou, že v něm navrhujeme omezení prodejní doby nebo zákaz prodejní doby o nedělích. Navrhujeme omezení prodejní doby o státních svátcích, což je slovy deset dní v roce, kdy se domnívám, že všichni občané naší republiky mají nárok na odpočinek. Zároveň - co nezaznamenala média - tento návrh zákona zakazuje výkup v zastavárnách v nočních hodinách a o víkendech ve Sběrných surovinách, což je opatření, které konečně povede k tomu, aby bylo zamezeno nákupu věcí z trestné činnosti.

Vážené kolegyně a kolegové, jsem si vědoma, že tento návrh má také své nedostatky, ale domnívám se, že je normou, kterou Česká republika potřebuje. A pro to, abychom tyto nedostatky mohli odstranit, bych vás ráda požádala, aby tato norma byla propuštěna do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji paní poslankyni Anně Čurdové. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj. Mám tady informaci, že pan zpravodaj určený organizačním výborem - pan poslanec Antonín Sýkora - je nemocen a jeho úlohu splní pan poslanec Miloš Melčák. Ale protože jde o projednávání v prvém čtení, je nutné, abychom tuto změnu odhlasovali.

Všechny vás odhlásím a poprosím vás, abyste se znovu zaregistrovali svými kartami, a budeme hlasovat o změně v osobě zpravodaje, kterým bude místo nemocného poslance Antonína Sýkory pan poslanec Miloš Melčák.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 280 z přítomných 113 pro bylo 104, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Poprosím pana poslance Miloše Melčáka, aby se ujal své role zpravodaje pro prvé čtení.

 

Poslanec Miloš Melčák: Děkuji za udělení slova. Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych nejprve pana poslance Sýkoru omluvil, protože se mu v podstatě náhle udělalo zle a musel se odebrat k léčení, a pověřil mě, abych vás seznámil s jeho názorem, se kterým se ztotožňuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP