(12.20 hodin)
(pokračuje K. Černý)

Dopady vůči státnímu rozpočtu lze tedy odhadnout výší několika set tisíc korun ročně. Vůči dalším veřejným rozpočtům ani vůči státním fondům nemá předložená novela žádné nároky.

Navrhovaná právní úprava, kterou se do režimu zákona zařazují policisté, respektuje současnou strukturu a dikci zákona a celým principem novely je vlastně jen doplnění slova "policie" všude tam, kde je použito slovo "armáda", a vymezení, co se policií pro účely aplikace zákona rozumí. Definice je opět pojata srovnatelně s definicí armády. Další úpravy jsou již zcela formální a mají povahu výlučně legislativně technickou.

Rozsah navrhovaného zákona umožňuje stanovit nabytí účinnosti již dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů.

Dámy a pánové, jménem předkladatelů novely zákona o válečných veteránech si vás dovoluji požádat o propuštění tohoto sněmovního tisku do druhého čtení a přikázání výboru pro obranu a bezpečnost. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Radim Turek.

 

Poslanec Radim Turek: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy a pánové, na třetí pokus se podařilo zařadit na naše jednání tisk 735, návrh poslanců Karla Černého, Antonína Sedi a dalších poslanců, kterým se mění zákon číslo 170/2002 Sb., o válečných veteránech. Obsahem tohoto zákona je v podstatě doplnění zákona o válečných veteránech o klíčové slovo, že se jedná i o příslušníky Policie České republiky.

Ve stanovisku vlády je několik poznámek, které hovoří o některých řekněme nesouladech ve výkladu zákona ve vztahu k resortu obrany a vnitra. Stanovisko vlády k tomuto návrhu zákona není zamítavé, ale také není doporučující. Domnívám se, že by bylo vhodné některé sporné záležitosti projednat ve výboru pro obranu a bezpečnost. Protože mezitím se sešli zástupci obou resortů, avizují možnou shodu na novelizaci zákona o válečných veteránech a stanovisko Ministerstva obrany k tomuto návrhu rovněž není odmítavé. Domníváme se, že je možné administrativní záležitosti vyřešit i poměrně jednoduchým pozměňujícím návrhem, který by byl předložen ve výboru pro obranu a bezpečnost.

Já jako zpravodaj se domnívám, že bychom měli tento tisk propustit do druhého čtení. Jedná se o návrh zákona, který skutečně v tuto chvíli v podstatě řeší záležitost přibližně 50 osob, ale 50 osob, které plní významné úkoly, reprezentují Českou republiku na náročných misích v zahraničí. Myslím si, že se nedá ani příliš souhlasit s výkladem, který je uveden ve stanovisku vlády, že se nejedná o identickou činnost policistů s vojáky. Myslím si, že nasazení elitního útvaru rychlého nasazení URNA v Bagdádu, aby chránil naši zastupitelskou misi, se dá naprosto srovnat s nasazením v bojové situaci. Tito policisté jsou stejně jako vojáci vystaveni neuvěřitelnému psychickému napětí a myslím si, že si zaslouží, aby se Česká republika o ně dokázala také postarat, ať již v případě zdravotních problémů, zranění, či prostě načerpání nových psychických sil.

Děkuji a žádám o propuštění do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku, a to pana poslance Antonína Sedi, kterému tímto udílím slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, předkládaný návrh zákona navrhuje přiznání statusu válečného veterána i příslušníkům Policie České republiky, kteří působili a působí v mezinárodních operacích a jsou zařazeni k přímému výkonu služby.

Vláda České republiky uvedla ve svém stanovisku, které máte ve sněmovním tisku číslo 735/1, své připomínky týkající se nutnosti komplexnějšího pojetí, a také má výhrady k vlastnímu financování sociálního programu z rozpočtu Ministerstva obrany. Zároveň však vláda přiznává, že návrh zákona se snaží odstranit určitou nespravedlnost týkající se právě příslušníků Policie České republiky, kteří jsou vysíláni k výkonu služby při probíhajících mírových operacích, ať už to bylo v Kosovu či v Iráku.

Osobně souhlasím s tím, že návrh zákona postrádá nezbytnou součinnost Ministerstva obrany s Ministerstvem vnitra, nicméně všechny připomínky lze zapracovat v rámci druhého čtení. Z toho důvodu i já doporučuji Poslanecké sněmovně propustit návrh zákona o válečných veteránech do druhého čtení s tím, že předkladatelé návrhu zákona podpoří pozměňovací návrhy, které odstraní uvedené připomínky vlády.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, tak obecnou rozpravu končím.

Protože v obecné rozpravě nepadl žádný návrh a předpokládám, že ani pan zpravodaj, ani pan navrhovatel nechtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy, přistoupíme k hlasování o přikázání výboru k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Pokud tomu tak není, přistoupíme k hlasování.

 

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 374 z přítomných 162 pro návrh hlasovalo 100, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost, a končím projednávání bodu 13.

Hlásí se o slovo předseda poslaneckého klubu ODS pan poslanec Vlastimil Tlustý. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, dovolte mi jménem poslaneckého klubu ODS obrátit se na vedení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. My jsme si s kolegy udělali statistiku pravděpodobného průběhu projednávání ústních interpelací na členy vlády a na předsedu vlády a z omluvenek, které tu byly dnes odcitovány, vyplývá, že z podaných 47 interpelací - zdůrazňuji slůvko - na členy vlády a předsedu vlády jich může být smysluplně projednáno dvanáct, což je přibližně jedna čtvrtina.

Byť v této Sněmovně pamatuji leccos, nepamatuji takovéto procento zmařených interpelací našich poslanců a chtěl bych poprosit pana předsedu Sněmovny zvláště, aby se tímto jevem zabýval a aby nás informoval nejlépe na příští, tj. lednové, schůzi, jakým způsobem chce Poslanecká sněmovna a její vedení tento stav řešit, protože to je nedůstojné nejen pro opozici, to je nedůstojné pro celou tuto Sněmovnu.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Kolegyně a kolegové, já vám teď sdělím, jak hodlám dále postupovat, protože se u mne množí dotazy, kdy bude vyhlášena polední přestávka.

Přibližně půl hodiny před polední přestávkou začneme s volebními body, ale ještě se k tomu nechystám, a to proto, že polední přestávka bude do půl třetí, aby se odpolední jednání mohlo začít interpelacemi a nezačínal se předtím žádný jiný bod. Nyní se pustíme do bodu 14, případně do dalšího bodu 15, a přibližně kolem jedné hodiny dostane slovo předseda volební komise a budeme se zabývat volebními body, spojíme tyto volební body s polední přestávkou.

Pan poslanec Petr Pleva se zřejmě hlásí s námitkou proti navržené proceduře?

 

Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, pokud budeme teď zahajovat body 14 a 15, navrhuji sloučenou rozpravu k oběma bodům.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Já si myslím, že tomu nic nebrání, a protože skutečně jsou tyto body za sebou, pokud nemá nikdo námitek, můžeme sloučenou obecnou rozpravu odhlasovat již nyní, a potom teprve ty body zahájit. Já o tomto návrhu pana poslance Plevy nechávám hlasovat.

 

Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 375 z přítomných 163 poslanců pro 110, proti nikdo. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP