(11.50 hodin)
(pokračuje Janeček)

A ono původní nadšení poté, když se dostanou do praxe, a v praxi to vypadá tak, že každý se snaží v rámci zákona a třeba až na hraně zákona získat profit pro svou organizaci, což platí samozřejmě i ve zdravotnictví, a to kolega Filip nezpochybnil, tak bychom se potom možná dočkali dob, kdy takové zdravotnické zařízení bude mít možná zdi, ale prázdné, a faktický účinek bude někde jinde.

Kolega Filip jako jeden z navrhovatelů tady přiznal, že až bude tento zákon propuštěn do druhého čtení, budou vyslechnuty připomínky a názory pojišťoven, že budou vyslechnuty připomínky a názory krajů, že budou vyslechnuty a vzaty v úvahu náměty z nemocnic. Přátelé, to je obejití standardního připomínkového řízení a já před tím varuji. To je vážná norma a říkám, jestli ji chceme jako koaliční poslanci protlačit, tak je to pro mne totéž jako vyslovení nedůvěry této vládě, ze není takovou normu schopna vytvořit.

Říkám znovu se vší vážností koaličního poslance: Žádám vládu, aby ona předložila takový návrh, aby ho předložila v řádném připomínkovém řízení, a bychom pak nemuseli lkát nad tím, jak jsme lkali poté, co byl s obdobným entuziasmem, s obdobnými líbivými slovy obdobným způsobem schválen zákon o kampeličkách.

Život a zdraví skutečně nepatří do standardního obchodního procesu, a to proto, že život je absolutní hodnota, proto ho nemůžete vyjádřit penězi, proto je správný neziskový sektor. Jsou oblasti, kde samozřejmě, a to platí i ve zdravotnictví, tyto ekonomické podmínky podpořit lze. Ale kdybychom chtěli udělat něco pro naše zdravotnictví, možná by stačilo, abychom začali dodržovat smysl a dikci současných platných zákonů.

Já bych jenom upozornil, budeme to probírat možná při schvalování zdravotně pojistného plánu, že tady nikdo nekontroluje kvalitu poskytované zdravotní péče. Kolegové vědí, že byl seminář pojišťoven a odborné společnosti gynekologicko-porodnické o tom, za jakých podmínek lze provádět kvalitní gynekologicko-porodnickou činnost, a bylo konstatováno, že pouze tehdy, když se v oné porodnici narodí za rok 500 a více dětí. To je odborné stanovisko. Bohužel musíme konstatovat, že toto odborné kritérium nesplňuje 25 % našich zařízení. A proč to nesplňuje? Protože se chytáme různých motivů, a tento zákon také patří, a řekněme si to otevřeně, mezi předvolební zákony. Byl předložen těsně před krajskými volbami. Ale kdybychom šli k jádru věci a řekli, že budeme kontrolovat kvalitu, a vysvětlíme našim občanům, proč ta která nemocnice může poskytovat jenom určité spektrum služeb, jenom to, na které odborně a přístrojově stačí, a jenom v tom případě, že má dostatečný počet případů na to, aby udržela svou erudici, jistě bychom ušetřili řádově miliardy a miliardy korun a nemuseli bychom v nějakém tlaku přijímat zákony, které mohou způsobit více škody nežli užitku.

Čili vracím se k tomu návrhu, který jsem přednášel jako zpravodaj ve svém úvodním slově, totiž, že navrhuji za prvé vrátit tento návrh zákona k přepracování; za druhé, pokud tento návrh nebude přijat, přerušit jeho projednávání do doby, než vláda předloží zákon, který by tento problém řešil. Říkám to naprosto zodpovědně, říkám to naprosto vážně, protože znám velmi mnoho zdravotnických zařízení… Na jedné straně máme zařízení, která jsou tzv. na světové úrovni, ale máme také řadu zařízení, která jsou daleko za touto úrovní. A proto se vší odpovědností podávám tyto pozměňující návrhy. A prosil bych kolegy, a vím, že je to velmi obtížné, protože je tam asi 110 podpisů, aby to zvážili, aby skutečně pozdrželi projednávání tohoto tisku do doby, než to bude standardně projednáno, než to tato, a já říkám i moje, vláda zpracuje a předloží. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Lucie Talmanová a poté zástupce navrhovatelů pan poslanec Jaroslav Krákora.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, už jenom s maximální stručností a věcností. Moji předřečníci se odvolávali na vážnost situace, na kritický stav systému české zdravotní péče, na nutnost přijmout, nebo jít touto cestou. Mohu s tím souhlasit, nebo nemusím, ale nechť mi prosím sdělí, proč takto zásadní návrh zákona předkládají bez opory v programovém prohlášení vlády, bez opory v koncepci rozvoje zdravotnictví, která, jestli se nemýlím, nebyla doposud vládou projednána, bez projednání vůbec záměru zákona ve vládě, bez veřejné diskuse, bez projednání v rámci Ministerstva zdravotnictví, bez vnitřního a vnějšího připomínkového řízení, bez projednání v Legislativní radě vlády a v jejích komisích, bez projednání se sociálními partnery. To mi nikdo zatím ještě nezodpověděl a žádný stav "legislativní nouze", a promiňte mi použití tohoto termínu na jeho nepříliš oficiální využití v tomto případě, žádný stav legislativní nouze tady není.

Autoři se zaštiťují odstavcem 2 článku 11 Listiny základních práv a svobod. Zapomínají však, a bezpochyby asi ne náhodou, citovat i odstavec 1. Ten, dámy a pánové, stanoví, že vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Přesto cílem tohoto zákona je vytvoření optimálního právního prostředí pro existenci a provoz nemocnic ve veřejném vlastnictví namísto toho, aby optimální prostředí vytvářel pro všechny vlastnické formy, a tak naplnil odst. 1 čl. 11. Tento rozpor podle mého názoru není odstranitelný v žádném dalším projednávání.

Já se dnes s oblibou odvolávám na autority, tak mi dovolte, abych se odvolala i na autoritu, která je vlastní spíše předkladatelům než mně osobně, a to je odvolání se na Odborový svaz pracovníků ve zdravotnictví, který taktéž doporučuje, aby tento zákon nebyl v této podobě dále projednáván a aby se jím Sněmovna zabývala v poněkud jiné podobě.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Jaroslav Krákora. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, souhlasím s tím, že tento materiál je velice závažný. Nikdy tady zatím nebylo přednášeno nic o institutu veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení. Toto jsem já sem zavedl poprvé. Tvrdím, že tento materiál je velice závažný. Cílem tohoto materiálu je, aby byl do našeho zdravotnictví, do lůžkové péče, ústavní péče vnesen určitý pořádek, zprůhlednění hospodaření.

Jak jste si všimli, v obsáhlé důvodové zprávě, která trvala asi 20 minut, jsem uvedl některá hlavní stanoviska k této navrhované právní novele, jako je třeba spádové území, které není zatím bohužel v novém systému zdravotnictví nikde definováno, síť zdravotnických zařízení. Je tam prvek, že veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení je povinno zveřejňovat výsledky zadávacích řízení. Všechny příjmy, to znamená i zisk, musí jít na provoz, obnovu a rozvoj toho zdravotnického zařízení. Je to tzv. reinvestiční činnost, což také samozřejmě v dnešních zařízeních, v jejich typech, např. akciových společnostech, není. Jsou tam stanoveny statutární orgány. Je tam i to, co tady zmínil pan poslanec Janeček - kvalita péče a kontrola kvality péče. Jsou tam přímo vyjmenovány prvky, jak se ta kontrola posuzuje. Je tam definován střet zájmů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP