(16.40 hodin)
(pokračuje Doktor)
Tedy to, co je líčeno jako součást nějaké dnešní nekalé kultury, fakt, že prodávající či ten, kdo nám poskytuje službu, nám doklad nepředává, je součástí právě dohody. Dohody, která je svým způsobem pěstována a bohužel, pochopitelně, výhodná pro obě dvě strany, a zůstane i nadále.
Chtěl bych se zeptat pana ministra financí v probíhající rozpravě, aby mi odpověděl, zda je jenom chybou, či vědomým rozhodnutím fakt, že přestože vláda ve svém rozhodnutí, kterým avizovala zavedení registračních pokladen, přislíbila možnost jednorázových odpisů, něco takového zákon vůbec neřeší. Já jsem velmi pozorně prohlížel všechna ustanovení zákona, respektive komplexního pozměňovacího návrhu, který byl přijat na půdě rozpočtového výboru, a zde nic takového není.
Vy všichni máte na lavici pozměňovací návrh, který byl rozdán v písemné formě. Jeho autorem je pan poslanec Gongol. On tento handicap, respektive tento nedostatek řeší velmi unikátním způsobem a on si ho také samozřejmě také z tohoto místa obhájí. Jako zpravodaj svůj názor vyjádřím v průběhu hlasování ve třetím čtení.
Chtěl bych ovšem říci, a stojím o odpověď, že bylo-li součástí vytváření očekávání, kdy bude 300 tisíc podnikatelů povinno zakoupit si k 1. 1. 2007 takováto zařízení, která budou ve shodě se zákonem, proč v zákoně chybí přislíbená daňová úleva, přislíbený jednorázový daňový odpis, protože je to zákonodárce, je to stát, je to správce daně, kdo nařizuje podnikatelům takové zařízení nakoupit. Zařízení nebude stát málo peněz. Ptám se, proč, když někdo takový příslib učinil, proč jej nedodržel a proč ve znění zákona, tak jak jej projednáváme, není.
Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové, drobnou výtku k panu předkladateli, k panu ministru financí. Chtěl bych jej požádat, aby napříště, jedná-li se o projednávání tak závažných věcí, které jsou jedním z pilířů koaliční dohady, jednou z věcí mediálně velmi sledovanou, neposílal na jednání rozpočtového výboru své zástupce. Aby tam neposílal náměstky, případně ředitele odborů, ať už jsou to odbory právní, ať už je to odbor správy nebo vymáhání daní, atd. atd. Toto je přece navýsost politické rozhodnutí. Máme-li ctít formu, kdy jsme se rozhodli, že náměstci jednotlivých ministerstev by měli být navýsost nepolitickými figurami nebo alespoň ti, kteří mají v gesci tak citlivou věc, jako je správa daní a poplatků, pak je velmi složité odmyslet si tyto osoby, které jsou nuceny reagovat na politicky motivované diskuse, na politicky motivované dotazy a samozřejmě i politicky motivované útoky a podněty stanovisky, která nejsou schopni obhájit.
Je velmi složité vnímat a vidět státní úředníky, kteří se pouštějí na tenký led obhajoby čistšího podnikatelského prostředí, lepší správy daní a poplatků, lepší vymáhatelnosti práva. To jsou rozhodnutí, která jim nepatří. Obhajoba takových principů a obhajoba takových rozhodnutí patří pouze předkladateli, někomu, kdo nese politickou odpovědnost, a tito lidé jsou povinni a jsou nadáni pouze pravomocí, kterou vy jim svěříte v písemné formě, v paragrafovém znění, které mají obhájit. V ničem jiném. Je potom velmi složité zkoušet předkladatele, resp. toho, kdo v tu chvíli hájí postavení předkladatele, z něčeho, co se vyskytlo v předkládací zprávě, z níž bych vám chtěl odcitovat jednu docela zajímavou pasáž: "Součástí rozhodnutí o zavedení registračních pokladen je také určitý předpoklad nebo tvrzení předkladatele, že s jejich používáním dojde k navýšení výběru daní, daní přímých i nepřímých. Očekává se, že tam, kde se budou používat registrační pokladny, dojde k navýšení výběru daně z přidané hodnoty, lepší správy spotřebních daní, ale také k větší průkaznosti účetní a daňové evidence a ke zvýšenému inkasu daní z příjmů."
Zajímalo mě tedy, z čeho taková tvrzení vycházejí. Velmi mě zajímalo, zda existuje nějaká relevantní uchopitelná studie, která by dokazovala oprávněnost takových očekávání někde ze zahraničí - a dokládám, že žádná taková neexistuje, prostě není. Naše očekávání, typicky české, je naprostým unikátem. O to pitoresknější mi připadá citát z předkládací zprávy, který uvedu. Cituji: "V roce zavedení lze tedy očekávat nutnost nákupu zhruba 300 tisíc pokladen. Při předpokladu čtyřleté životnosti pak každý rok asi 75 tisíc pokladen dalších. Cena jedné registrační pokladny vybavené fiskální pamětí se pohybuje kolem 10 až 15 tisíc korun. Tyto zvýšené náklady se projeví u podnikatelů, kteří budou registrační pokladny nakupovat, jako zvýšené náklady, z toho se tedy dovozuje snížené inkaso daní v průběhu dalších jednoho nebo dvou let, tedy těch, kteří budou osobami povinnými, a tedy jako snížení základu daně. U podnikatelů, kteří je budou prodávat jako zvýšené tržby, a tedy jako zvýšení základu daně, z tohoto důvodu není třeba tento efekt v kalkulaci vůbec zohledňovat."
Předkladatel nám v důvodové zprávě tvrdí, že zvýšené náklady povinných osob a snížené inkaso daní bude vyrovnáno zvýšeným inkasem daní těch, kteří registrační pokladny budou prodávat. Předkladatel tedy říká, že míra přidané hodnoty, která je ziskem prodejce, je rovna nákladové položce, respektive odpisu na daních, který učiní osoba povinná. Tak to je zkušební otázka pro střední ekonomickou školu, to postrádá úroveň diskuse Parlamentu České republiky a rozpočtového výboru. Já jsem toto tvrzení označil za výsměch. Prosil bych, aby se pan ministr vypořádal s autorem takového tvrzení, jak uzná za vhodné. Je to prostě lež. Nemá to žádné ekonomické ratio a je to hloupost.
Vážené kolegyně a kolegové, tvrdím, že registrační pokladny, technické zařízení, jak je popsáno v zákoně, budí dojem, že je šito na míru jednoho z několika naprosto unikátních zařízení. Rozhodně nijak nekoresponduje se zařízeními, která jsou dnes k dispozici či užívána na místech, kde by to člověk nejvíce očekával. Možná, netvrdím, že zcela jistě, procházíte všemi supermarkety, kde si myslím, že je obsluha zákazníka vzhledem k potřebám rychlosti a komfortu obsluhy daleko nejrychlejší, daleko nejefektivnější. Očekával bych, že zařízení, která tam jsou k dispozici, jsou technicky na nejvyšší úrovni a zákonu vyhoví. Přesto i tam se všechna zařízení měnit budou!
Přečtu vám jenom údaje, které bude muset nést pokladní blok vystavený v souladu se zákonem: jméno, příjmení, obchodní firmu, popřípadě jiný název povinného subjektu, adresu, bydliště nebo sídlo povinného subjektu, daňové identifikační číslo, daňový kód pokladny, pořadové číslo pokladního bloku, rozsah a předmět plnění, jednotkovou cenu, částku celkem za jednotlivé předměty plnění, částku celkem k úhradě, datum a čas vydání pokladního bloku a ochranný znak. Nic z toho nejsou žádná zařízení, která jsou v současnosti k dispozici, respektive zařízení, která jsou na místech, která si myslím poskytují nejvyšší komfort ať už z pohledu správce daně, či zákazníka, schopna naplnit.
***