(10.20 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Zdá se mi, že můžeme pokračovat a zabývat se návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, jestli někdo má jiný návrh. Pokud ne, hlasujeme o tomto návrhu na přikázání.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 159 z přítomných 193 pro hlasovalo 176, proti žádný. Návrh byl přijat.
Nyní nám zbývá hlasovat ještě o zkrácení projednávání o třicet dnů.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty k projednávání o 30 dnů, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 160 přítomno 193, pro hlasovalo 97, proti 93. Takže tento návrh na zkrácení lhůty byl přijat.
Snad mohu už jen poděkovat paní zpravodajce i panu ministrovi a ukončit projednávání bodu číslo 23.
Dalším bodem programu je bod
16.
Vládní návrh zákona o podmínkách obchodování s povolenkami
na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 781/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
I tady upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Prosím, aby z pověření vlády předložený návrh nyní uvedl ministr životního prostředí pan Libor Ambrozek. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, děkuji za slovo. Jedná se o sněmovní tisk 781, zákon o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů. Tento zákon je transpozicí směrnice Evropské komise a Rady 2003/87 ze 30. 10. 2003 - ustavující schéma pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v rámci Společenství. Touto směrnicí se Evropská unie snaží naplnit svůj závazek ratifikace Kjótského protokolu k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu. Základním cílem zavedení systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů je dosažení redukce emisí a zakotvení dalšího možného způsobu ochrany životního prostředí.
Jedná se o nástroj ekonomický. K dosažení cíle má vést postup odlišný od postupů volených tradičně, protože znečišťovatelé by měli být ekonomicky motivováni k zavádění technologií šetrnějších k životnímu prostředí, a to tak, že díky obchodování s povolenkami se firmám zmenší náklady na snížení znečištění.
Navrhovaná právní úprava je postavena v souladu se směrnicí na dvou základních pilířích - povolení k emisím skleníkových plynů a obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Povolení musí mít každý provozovatel zařízení, které vypouští oxid uhličitý a spadá do některé ze zákonem daných kategorií. V České republice se jedná asi o 350 podniků a dohromady 500 zařízení. Týká se to tedy velmi významné části našeho průmyslu, především energetiky, ocelářství, cementářů, chemického průmyslu a dalších.
Povolenka odpovídá právu vypustit do ovzduší v daném období ekvivalent tuny oxidu uhličitého. Množství povolenek je pak každému provozovateli přiděleno bezplatně na základě národního alokačního plánu notifikovaného Evropskou komisí. Provozovatel může s povolenkami libovolně obchodovat a určovat tak výši svého vlastního emisního limitu.
Chtěl bych říci, že vláda schválila národní alokační plán, který je vlastně druhým nezbytným pilířem systému obchodování, na své schůzi 6. října. Plán byl zaslán k posouzení Evropské komisi. Po vysvětlení výhrad, po jeho notifikaci, a pokud se podaří tento návrh zákona schválit do konce roku, se i české podniky budou moci účastnit systému obchodování.
Je třeba říci, že naše podniky jsou vzhledem k různým výchozím pozicím ve výhodnější pozici než řada podniků ve starých členských zemích, které budou muset povolenky spíše nakupovat. Proto lze předpokládat, že naše podniky při zavádění nových technologií mohou část povolenek prodat na evropském trhu a získat tak prostředky na svůj další rozvoj. Proto považuji tento zákon skutečně za velmi důležitý pro celé naše hospodářství.
Co se týče termínu, rád bych upozornil, že staré členské státy měly už do 31. prosince 2003 přijmout zákony transponující tuto směrnici, i když byla přijata až v říjnu. Pro nové členské státy platil termín 30. dubna. Evropská komise trvá na tom, aby celý systém obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů skutečně začal fungovat 1. ledna 2005, jak je uvedeno v článku 11 směrnice.
Příprava legislativy byla ztížena faktem, že se v případě obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů jedná o zcela nový zákon, o zcela nový zákon v ochraně životního prostředí, a nelze se tedy opírat o předchozí zkušenosti s přípravou podobných předpisů.
Původně jsem chtěl požádat Sněmovnu o vyslovení souhlasu s tímto zákonem již v prvém čtení. Protože ovšem podle § 90 odstavec 2 to není uvedeno výslovně v důvodové zprávě, ale pouze v usnesení vlády, není možné tento mechanismus použít. Proto si dovolím v rozpravě požádat Sněmovnu o zkrácení o 45 dní, aby tento zákon mohl být projednán na příští schůzi Poslanecké sněmovny, abychom tak umožnili našim podnikům se tak od 1. 1. 2005 účastnit obchodování s emisemi v rámci Evropské unie. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu ministrovi. Registruji to, co jsem řekl v úvodu - není tedy vznášen návrh, aby se postupovalo podle § 90 odstavec 2, jak jsme právě slyšeli od pana ministra. To je upřesnění.
Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec František Pelc.
Poslanec František Pelc: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem zpravodaje k tisku 781, k vládnímu návrhu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.
Předně bych chtěl říci, že tato právní úprava zavádí do českých podmínek zcela nový instrument ochrany životního prostředí. Na základě určitých stanovených podmínek umožňuje tržním mechanismům přispívat ke zlepšení stavu životního prostředí, v tomto konkrétním případě produkci emisí skleníkových plynů, kde klíčovou složku tvoří oxid uhličitý. Je to pro naše prostředí zcela nový instrument a je třeba mu věnovat zvýšenou pozornost.
Druhá, neméně závažná informace, která by měla zaznít předem zpravodajské zprávy, je ta - a už na ni bylo upozorněno - že vládní návrh musí začít účinnost k 1. 1. 2005. Ne snad jen pro naše závazky ve vztahu k Evropské unii, ale především vůči možnostem českých podnikatelů, českého průmyslu, účastnit se tohoto obchodu v prvním obchodovatelném období, které bude dvouleté a bude od roku 2005 do roku 2007.
Směrnice 2003/87 Evropského společenství a Rady z 13. 10. 2003 je plně promítána do tohoto návrhu zákona. Cílem navrhované úpravy je přispět ke snížení produkce skleníkových plynů na základě Kjótského protokolu, a systém obchodovatelných povolenek na emise skleníkových plynů umožňuje firmám, které dosahují nejnižší náklady na snížení znečišťování skleníkovými plyny, snižovat emise a následně prodat nevyužité povolenky firmám, u kterých by snižování emisí bylo spojeno s příliš vysokými ekonomickými náklady. Omezení počtu povolenek v systému na jeho začátku povede k celkovému snížení emisí skleníkových plynů a tržní mechanismus zajistí, že bude u zdrojů s nejnižšími náklady zajišťováno snižování znečištění.
Jakkoli jsem zdůrazňoval, že v našich podmínkách je to instrument zcela nový, je třeba stejně vážně zdůraznit, že je to instrument v západoevropských zemích a ve Spojených státech amerických zcela zaběhlý a fungující.
***